Nem a méret a lényeg
Néhány autógyár szívesebben tekint magára mobilitási szakértőként, mint egyszerűen gépkocsikat előállító vállalatként. Ezt részben napjaink zöld mozgalma indokolja, részben pedig az egyetlen dolog, amit a profitnál is jobban kedvelnek az iparvállalatok: a még több profit. A kettő összefügg egymással, hiszen manapság minden eddiginél nagyobb a kereslet a szénsemleges, fenntartható, csekély környezeti lábnyomú közlekedés – vagyis a kerékpározás iránt. És ha már számos autómárka (így az Opel, a Peugeot vagy az azóta megszűnt Rover) biciklik gyártásával kezdte pályafutását, miért is ne foglalkozhatnának az autógyártók ma is a tervezésükkel?
Audi
„Vorsprung durch Technik”, azaz előny a technika által, hirdeti technológiai felsőbbrendűségét az ingolstadti gyártó, és ehhez illően egyedülálló kerékpárral örvendeztette meg reménybeli vásárlóit – igaz, egyelőre csak koncepció formájában. A kerekek, a váz és a hátsó villa ultrakönnyű szénszálas műanyagból készültek, az első teleszkóp felfordított kivitelű, az ülésmagasság gombnyomásra állítható, a tárcsafékeket és a váltót hidraulika működteti. Ez azonban csak az alap, mert az E-Bike Concept villanymotoros rásegítést kapott, ám nem a hétköznapi fajtából: a lítium-ion akkuból táplált motor akár 80 km/óráig gyorsítja a könnyű járművet, egyedülálló, az autók ESP-jéhez hasonló nyomaték-szabályozási rendszerével pedig akár egykerekezhetünk is vele – az aktuális üzemmódot okostelefonjáról állíthatja be a felhasználó.
Mercedes-Benz
Akár energiáról, akár helyről van szó, a takarékoskodás bizony áldozatokkal jár. Mi is példázhatná ezt jobban, mint a Mercedes törülközőnyire összehajtható kempingbringája, amely távolról sem a leggyönyörűbb darab a világon – ilyen kevés helyre viszont talán senki más nem zsúfolt még össze ennyi kifinomult technológiát. Nyolcfokozatú váltó, két tárcsafék (az első zárható), első és hátsó rugózás, és még egy szövet hordtáska is jár hozzá. Mercedes létére pedig kifejezetten jutányos az ára: durván 1200 euró, azaz 360 ezer forint körül számolhatunk.
Porsche
Aki brutális sportkerékpárra számít, nem ismeri elég jól a Porsche filozófiáját: az autóktól ellesett módon jelölt típusok eltérő költség- és teljesítményszinteket képviselnek. Szénszálas vázával, slick gumijaival és húszfokozatú váltójával az RS széria a sportosabb, míg az S modellcsalád alumínium váza és 11 fokozatú váltója viszonylag alacsonyabb költségszintet (6300 helyett csupán 3800 eurót) jelent – országúti tartozékok nélkül. Mindkét típus különlegessége a lánc helyett fogasszíjjal hajtott hátsókerék, valamint az az internetes oldal, ahol a tulajdonos regisztrálhatja járművét, így nehezítve meg a potenciális tolvajok dolgát.
Még több „kétkerekű autóról” olvashattok az ELLE Man legújabb iPad kiadásában!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!