Gyerekként megtanuljuk, hogyan védjük magunkat attól, ami fájdalmas vagy elviselhetetlen. Ezek a korai megoldások később is velünk maradnak. Korábbi cikkünkben bemutatott testorientált pszichoterápiás módszer, az Integrative Core Dynamics (ICD) után mélyebbre ásunk Kulcsár-Molnár Adrienn segítségével.Cikksorozatunkban a módszer egyik alapfogalmát, a karaktervédelem különböző típusait mutatjuk be.
Kulcsár-Molnár Adrienn az Integrative Core Dynamics (ICD) magyarországi tanára, Somatic Experiencing-gyakorló. Budapesten és Debrecenben, személyesen és online kísér klienseket – magyarul és angolul, határokon innen és túl. Agrárközgazdász kutatóként kezdte pályáját Belgiumban, ma az emberi idegrendszer és a test–lélek kapcsolódás természetes önszabályozását kutatja. Vele beszélgettünk a skizoid karaktervédelemről.
A testorientált pszichoterápia megértéséhez fontos kiemelni Wilhelm Reich és Stephen M. Johnson munkásságát: Reich, Freud tanítványaként, elsőként írta le, hogyan fonódik össze a test és a lélek a védekezésben, Johnson pedig ennek modern folytatójaként rendszerezte a karakterstruktúrákat, és megmutatta, miként formálják korai kapcsolataink a személyiségünket.
Gyerekként mindannyian megtanuljuk, hogyan védjük magunkat attól, ami túl fájdalmas, gyors vagy sok volt számunkra. A test és a lélek ilyenkor szövetséget köt: együtt keresik meg azt a módot, hogyan lehet élni úgy, hogy közben ne fájjon annyira
– mondja Adrienn.
Ez a szövetség hozza létre azt, amit a szakirodalom testpáncélnak nevez. „Az elfojtott érzés izomfeszülésben, visszatartott légzésben, megmerevedett mozdulatban marad. Így jön létre a testpáncél: egy láthatatlan, de nagyon is érezhető réteg, amely egykor megvédett, ma viszont már távol tarthat az élettől és a kapcsolatoktól.” A test tehát elvégzi azt, amit a gyermek nem tud kifejezni: elrejti, visszatartja az érzést, hogy megvédje viselőjét a fájdalomtól. A problémákat azonban az okozhatja, hogy ami valaha védelem volt, felnőttként könnyen – és sokszor szinte észrevehetetlenül – korláttá válhat. Adrienn hozzáteszi, hogy – ahogy Stephen M. Johnson, amerikai klinikai pszichológus, a Character Styles (1994) szerzője írja – „a karakter a környezetre adott szervezett válasz — a test, az érzelmek és a gondolatok egységes adaptációja egy korai, túl intenzív tapasztalatra.”
Johnson öt alapvető karakterstruktúrát ír le – fontos részlet, hogy ezek nem diagnosztikai kategóriák, hanem mintázatok, amelyek a korai kapcsolati tapasztalatokból formálódtak.
Adrienn hangsúlyozza, „mindannyiunkban mind az öt minta jelen van valamilyen arányban.” Általában van egy domináns védelem – az, amely a legkorábbi életszakasz lenyomatát hordozza –, és ehhez később más rétegek is társulhatnak. A cikksorozat ezeknek a mintáknak a megértésére hív: most az első, a skizoid karaktervédelmet járjuk körül.
„A kifejlesztett stratégiák, minták gyökere a legkorábbi kapcsolati élményekben van, amikor a baba még nem különül el a világtól” – mondja a szakértő. A karaktervédelem gyakorlatilag egy-egy kapcsolat történeteként is értelmezhető, ami arról mesél, mi történt akkor, amikor a gyermek természetes életereje – a mozgás, a kíváncsiság, a szeretetvágy – nem talált biztonságos fogadást. Amikor egy kicsi odafordul, keres, hangot ad, néz vagy nyúl, még ösztönösen mozdul a kapcsolat felé. Olyan, mint egy kis növény, amely a fény felé hajlik. Ha azonban a fény nem érkezik meg – ha az anya érzelmileg elérhetetlen, feszült vagy túlingerelt –, a testben először bizonytalanság keletkezik, majd finom összehúzódás. Ekkor a természetes mozdulat – a sírás, a düh, a légzés, az érintés keresése – nem kap visszhangot. A test még reagálna, de mivel a válasz elmarad, lassan megtanulja visszafogni az érzést is, a mozdulatot is. A gyermek nemcsak a vágyát, hanem a vágy elfojtásából születő dühöt, sírást és feszültséget is belül tartja. Mintha azt mondaná a teste: „inkább nem mozdulok, mint hogy újra fájjon.” Ez a test tanulása: a biztonság ára a visszatartás. Innen születik meg a páncél első, finom rétege. Ha ez nap mint nap ismétlődik, a szervezet megtanul így lenni a világban.
A páncél izommintává, légzéssé, testtartássá, majd személyiséggé válik: a védekezés az identitás része lesz
– fogalmaz Adrienn.
Így lesz a védelem egykor életmentő válaszból életforma. A test már akkor is visszatart, amikor nincs veszély – a feszültség, a visszafojtott levegő, a behúzott váll mind azt mesélik: valaha ez volt a biztonság. A test saját nyelvén emlékszik és ez az emlék válik az alapkarakter lelki és testi térképévé, útmutatójává: hogyan lélegzünk, miként nézünk másokra, hogyan engedünk közel bárkit magunkhoz. Ahogy Adrienn összegzi: „A karakter az a sajátos mód, ahogyan a világ felé fordulunk – vagy épp elzárkózunk tőle.” A skizoid test péládul nem harcol és nem menekül, kilép a helyzetből.
Sok gondolat, kevés testérzet – így írható le legegyszerűbben a skizoid energia: az élénk belső világ és a visszahúzódó test paradoxona. Gyakori a lebegő járás, a kevéssé gyökerezett láb, a keskeny vállöv. „Mintha a test bármikor készen állna a kilépésre” – írja le Adrienn. Fontos. hogy ez nem tudatos döntés. „Ha a menekülés vagy a harc nem lehetséges, jön a lefagyás… a rendszer lekapcsol” – ez „mély, önvédelmi bölcsesség”. Felnőttként hasonló érzelmi helyzet aktiválhatja ugyanazt a mintát: hangos vita, elutasítás, túl nagy közelség – ilyenkor a test nem a jelenben él, nem arra reagál, ami a konkrét pillanatban történik, hanem az emlékekhez, korábbi mintákhoz és tapasztalásokhoz tér vissza, magyarázza a szakértő.
Ezért felnőttként a skizoid ember gyakran él a fejében. Rendkívül gondolkodó, intellektuális, elemző. Molnár Adrienn szerint ezek az emberek sokszor alkotók, kutatók, gondolkodók. Fantáziájuk gazdag, belső világuk mély és tágas, de közben nehezen kapcsolódnak a jelen pillanathoz. Egy ilyen karaktervédelemmel rendelkező ember gyakran fejezheti ki: „nem tudom, mit érzek”– nem azért, mert közönyös vagy hideg, hanem mert az érzések és a test közötti „vezetékek” egykor lekapcsolódtak, hogy megóvják őt a túlterheléstől. Mivel gyerekként a közelség, a zaj, az érintés vagy a figyelem is túl sok lehetett, a test megtanulta a legbiztonságosabb választ: „ha kivonulok, könnyebb.”
Kapcsolataiban a skizoid ember a közelség és a távolság kettősségével él. Egyszerre vágyik kapcsolódásra, és fél tőle.
A skizoid ember szívében kettős mozdulat él: közel akar menni — és ugyanabban a pillanatban hátralép.
Ebből fakad, hogy a skizoid ember gyakran szelíd, figyelmes, empatikus, de sokszor elérhetetlennek tűnik. Jól hall, mélyen lát, de ritkán engedi meg, hogy őt is lássák. A kapcsolódásban inkább a szavak, a gondolatok, a figyelem szintjén van jelen – a testét, az idejét, az érintését nehezebben adja. Ha valaki közeledik felé, a teste megfeszül, a légzése visszafojtódik – ez nem tudatos, hanem idegrendszeri reakció. Mintha a test azt mondaná:
Vágyom rád, de ha túlságosan közel jössz, el fogok tűnni.
A másik fél ebből azonban gyakran csak a megfoghatatlan távolságot érzi, esetleg közömbösségként, hidegségként azonosíthatja a viselkedést. A kihívás az, hogy a belső világ mellé visszatanulják a külsővel való kapcsolatot is – megtapasztalni, hogy a közelség nem veszély, hanem erőforrás. „A skizoid gyógyulása nem a több közelség, hanem a biztonságos közelség megtanulása” – hangsúlyozza Adrienn. Ez az út a testből indul: a légzésben, a mozdulatban, az érzésben. A gyógyulás pedig akkor kezdődik, amikor a test újra hinni kezd abban, hogy biztonságos jelen lenni.
Amikor valaki ráismer a skizoid mintázatra — arra, hogy hajlamos eltávolodni, „nem jelen lenni” a testében vagy a kapcsolataiban —, az már önmagában a gyógyulás kezdete. Nem tudatos döntés volt kilépni, de lehet tudatos döntés a visszatérés. Ahogy Kulcsár-Molnár Adrienn mondja:
Az a tapasztalatom, hogy a gyógyulás mindig ugyanott kezdődik — a testben, a légzésben, a pillanatban, ahol újra érezni és érzékelni merünk. Terápiában, vagy azon kívül. A testben történő gyógyulás ugyanazt az utat járja, mint a védelem kialakulása, csak visszafelé.
Ez az út 5 lépésben rajzolódik ki, és mindegyik a testben történik – nem a fejben, hanem a tapasztalatban, a kialakulás lépéseit követve, csak ellentétes irányban.
1. A védelem felismerése
Adrienn szerint itt kezdődik minden. Amikor érzem, hogy eltávolodtam — „mintha nem lennék itt” — és nem hibáztatom magam érte. A test térképet ad: kihűlés, elakadt légzés, szétszórt figyelem. A terápia ebben a szakaszban arról szól, hogy a test először „beszélni” kezd, és felismerjük, mikor véd. Otthon is segíthetnek apró megállások: „Állj meg néha a napban, és kérdezd meg: »Hol vagyok most a testemben«.” Érezd a talajt, a levegőt a bőrödön. Ha nem érzed, semmi baj. Egy lassú lélegzet már visszatérés.”
2. A mozdulat megengedése
Amikor a test már felismeri, hogy véd, jöhet a mozdulat, ami a visszatérés első fizikai jele.
Ami valaha vissza volt tartva, most lassan megmozdulhat: sóhaj, remegés, könny, mély kilégzés. Ez az első repedés a páncélon: nem minden mozdulat veszélyes.
Adrienn arra bátorít, hogy engedjük a test természetes válaszait: „Feszültségnél engedd a testválaszt — nyújtózz, ringj, táncolj, rázd le magad, vagy sóhajts mélyet. Rúgj bele a levegőbe, üss bele egy párnába, boxolj a levegőbe, vagy nyomd el magad a talajtól. Adj engedélyt a testednek és bízz benne, a test tudja, hogyan akar mozdulni.”
3. Az érzés megengedése
„A mozdulat mögött érzés van (düh, félelem, frusztráció, magány, vágy). Terápiában a test megtanulja: az érzések nem ellenségek, hanem a gyógyulás eszközei — a szabályozódás sejtszinten zajlik.” A szakember azt javasolja, ha feljön egy érzés, ne analizáld, ne told el. Mondd magadnak azt, hogy most ez biztonságos érezni. Ha könny jön, engedd; ha düh, mozdulj; ha üresség, maradj vele egy pillanatra. A test a jelenben gyógyul, nem a fejben, hanem a tapasztalatban.”
4. A szükség felismerése
Ahogy az érzések felszabadulnak, megmutatkozik az, ami alattuk rejtőzött: a vágy a kapcsolódásra. Minden védelem alatt ott egy gyermeki vágy: „fogj meg”, „maradj velem”, „láss engem.” Ezek a mondatok soha nem hangzottak el, mert nem voltak szavak, és nem volt, aki meghallja őket. A terápiában ilyenkor „megtörténhet egy csodálatos korrektív élmény: a test tényleg megkapja, ami egyszer hiányzott (kapcsolódó tekintet, megtartó jelenlét, közös légzés, ölelés) — és elhiszi: most már nem veszélyes vágyni. És ez a tapasztalat otthon is táplálható:
Keresd, ami táplál: ölelés, baráti beszélgetés, meleg fürdő, természet, zene. Ne töltsd be az űrt, adj magadnak egy kicsit abból, amire most szükséged van. Már ez is gyógyít.
5. Az élet visszatérése
A védelem elengedése után a test újra a maga ritmusában létezik: a légzés mélyül, a mellkas tágul, a szem kinyílik. Ez az a mély, nyugodt jelenlét, amikor otthon vagy a testedben — a túlélésből újra élet lesz. Adrienn ezt nevezi a legszebb bizonyítéknak a gyógyulásra. Figyeld, mikor vagy igazán élő! Amikor nevetsz, táncolsz, ölelsz, alkotsz, vagy csak örülsz annak, hogy lélegzel. Ezek a bizonyítékai annak, hogy az élet már itt van benned; a test hazatalált.

„Az első ülések arról szólnak, hogy észrevesszük: mit csinál a testünk, amikor védekező üzemmódba kapcsol. Sokan számolnak be arról, hogy a korai szakaszban nem élnek meg, nem vesznek észre semmilyen testi érzetet, aztán egyszer csak jön egy sóhaj, egy melegség, egy mélyebb lélegzet – és onnantól valami mozdulni kezd” – meséli a szakértő. Néhány hónap után a test elkezd emlékezni, a fagyott energia újra áramlani kezd. Két-három év alatt gyakran történik valami mély: a test már nem menekül, hanem megérkezik.
A skizoid védelem tehát nem hibás működés, hanem a korai túlélés szükségességének emléke. A gyógyulás nem a páncél letépése, hanem annak felismerése, hogy immár nincs rá szükség. Amikor a test – amely egykor kilépett a világból – lassan visszatér, és újra érez, lélegzik, kapcsolódik, akkor kezdődik el igazán az élet.
A mai ember idegrendszere szinte állandó készültségben él. A folyamatos információáradat, a teljesítménykényszer és a közösségi média által gerjesztett összehasonlítások mind külső stimulációk – belül azonban a test nem tud különbséget tenni a mai nyomás és a korai túlterhelés között. „A tempó nem ad időt a testnek a természetes reagálásra” – mondja Molnár Adrienn. A fáradtságra kávét, a szorongásra bort, a dühre futást adunk – mind módszer arra, hogy megkerüljük az érzést. A disszociáció ma gyakran láthatatlan: a testet tárgyként kezeljük (teljesítményre kényszerítjük), és közben elnémítjuk a jelzéseit. Ez a modern páncél: a digitális túlélés formája, amikor a test jelen van, de a tudat már kilépett.
A valódi kihívás ma épp ez: újra megtanulni megállni, érezni, jelen lenni.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!