Van-e különbség a teljesítményünkben, ha mások sokat, vagy éppen keveset várnak tőlünk? Erre ad választ a Pygmalion-effektus.
A Pygmalion-effektus azt mutatja, hogy általában úgy viselkedünk, ahogy mások látnak minket. Egyáltalán nem mindegy, hogy pozitív vagy negatív eredményt várnak tőlünk, sokszor ez nagyban befolyásolja a sikereinket vagy éppen kudarcainkat.
A Pygmalion-effektus egészen a görög mitológiáig nyúlik vissza. Pygmalion annyira csalódott volt a nőkben, hogy elvárásai kivetítéseként női szobrot készített, és beleszeretett. Kérésére Vénusz, a szerelem istennője életre keltette Pygmalion számára a szobrot. Tehát a szó szoros értelmében a tökéletes nőt teremtette meg vágyaiból és elvárásaiból. A pszichológiai jelenség nagyon hasonló: feltételezik, hogy az emberek úgy javíthatják teljesítményüket, ha mások többet várnak el tőlük.
A Pygmalion-effektus különösen az iskolai környezetben érezhető: ha a tanárok azt várják, hogy egy diák különösen tehetséges, sok esetben valóban jobban teljesít. Az iskolákban végzett felmérések megerősítik a Pygmalion-hatás jelenlétét. A jelenséget Robert Rosenthal amerikai pszichológus és Lenore F. Jacobsen iskolaigazgató tudományosan is bizonyították az 1960-as években.
Egy terepkísérletet is végeztek Jacobsen általános iskolájában az USA-ban. Az iskola tanárai azt mondták, hogy a tanulók 20 százaléka fejlődési ugrás előtt áll, és lényegesen jobb eredményekre számíthatnak a következő évben. Véletlenszerűen kiválasztottak több diákot is, akit a Pygmalion-effektus elvei szerint tanították, irányították nyolc hónapon keresztül.
Minden általános iskolás diák teljesített egy IQ-tesztet – mind a kísérlet elején, mind nyolc hónappal később. Az IQ-növekedés nagyobb volt azoknál, akikről azt mondták, hogy különösen nagy potenciállal rendelkeztek a teljesítmény javítására. És mivel a tanárok által e feltételezett potenciállal kapcsolatos információkon kívül minden feltétel nem változott, Rosenthal és Jacobsen arra a következtetésre jutottak, hogy csak a tanárok magasabb elvárásai vezettek az IQ tényleges javulásához.
Azt is megerősítették, hogy ebben a nyolc hónapban a tanárok sokkal tudatosabban motiválták a részt vevő diákokat, és sokkal több támogatást is kaptak, ez pedig a teljesítmény tényleges növekedéséhez vezetett – ez egy önbeteljesítő prófécia.
Ahogy Pygmalion az ő elvárásaiból teremtette meg ideális nőjét, úgy a tanárok is a tanulók teljesítményének javulását idézték elő. Amit Rosenthal és Jacobsen iskolai kísérletük során megtudtak, az az élet más területein is alkalmazható: a gyerektől sokat váró anya öntudatlanul is gondoskodhatna arról, hogy utódai valóban jobban teljesítsenek, mint tásaik.
Az a munkavállaló, akitől a főnök különösen nagy reményeket fűz, és akit bátorít, valószínűleg az elkötelezettségével megerősíti ezeket a magas elvárásokat. De a Pygmalion-effektus egy kapcsolatban is megfigyelhető: hiszen amilyennek látjuk a párunkat, az valószínűleg valóban azzá válik sok esetben.
Ha pozitívan nézünk rá, és elvárunk bizonyos dolgokat a partnerségen belül, akkor lehet, hogy öntudatlanul is éppen erre a viselkedésre bátorítjuk. Ugyanakkor ennek az ellenkezője is megtörténhet: ha nem várok sokat a páromtól, ha mindig azt mondom, úgyis elfelejti a fontos dátumokat, eseményeket, vagy éppen úgysem takarít be, akkor valószínűleg ő is elveszti motivációját, és tényleg így lesz. Mivel öntudatlanul jelezzük a másiknak, hogy nem igazán hiszünk benne, előfordulhat, hogy feladja, és azt gondolja, hogy úgysem tud a kedvünkben járni.
A Pygmalion-effektus ismét megerősíti, hogy a gondolatnál kevés erősebb eszköz létezik. Nemcsak saját gondolataink és viselkedésünk, de mások irányítására is. Erről nem szabad megfeledkeznünk – sem a kapcsolatokban, sem a munkahelyen, sem a gyerekekkel való találkozásaink során. Az elvárások, amelyeket – néha öntudatlanul – közölünk másokkal, erősen befolyásolhatják, hogyan viselkednek valójában.
Tudod mi az ekpátia? Csak hátránnyal jár
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!