Luxusfogyasztás és nyomor - kihez vonzódik ma a pénz? Interjú Dr. Kerekes Sándor közgazdász-professzorral
A közhiedelem szerint közgazdászok a pénz szaporításával foglalkoznak. Ön ellenben természetvédelemről és boldogságról beszél. Nem szereptévesztés ez?
Az ökonómia és ökológia (közgazdaságtan ill. környezettudomány a szerk.) azonos tőről fakadnak. Szűkebb lakókörnyezetünk (oikosz – ház, háztartás) rendben tartását jelentik. Elvontabban egy-egy rendszer működési módját próbálják leírni, helyesen meghatározni, csak a legutóbbi száz évben kerültek ellentmondásba. A szakadék valóban sokat mélyült, a legutóbbi pár évig nem gondolták épelméjűnek, aki összhangba próbálta hozni a „piac vastörvényeit” a természettel, amit sokan a világ folyása szempontjából mellékes dolognak, széplelkek témájának tartanak.
Amennyire én látom, a világ egy spirál mentén változik, jó esetben felfelé, ez a fejlődés. Van ebben visszatérés, de megújulás is egy magasabb szinten. Ma sokan pesszimisták a világ globális bajait és döntéshozóink gondolkodásának lemaradását látva. De vajon tényleg csak katasztrófából tanul az ember? Véleményem szerint nem, tapasztalatból is tanulunk, s megvan a tudásunk és erkölcsünk a katasztrófa elkerülésére.
És a boldogság?
Amikor a közgazdaságtan klasszikusai, Adam Smith és John Ruskin a boldogságról beszéltek, azt szinte szinonímaként használták a gazdagságra. Ám ez nem egy vagy több egyén vagyoni gyarapodását jelentette, hanem az egész társadalomét, nagy szavakkal élve a közjót. Ruskin megfogalmazása szerint „az emberek közt a leggazdagabb, aki a leginkább betölti saját élethivatását és egyúttal a leghasznosabb a közösség számára.” Daniel Kahneman Nobel-díjas közgazdász és a magyar származású pszichológus Csíkszentmihályi Mihály felhívták a figyelmet, hogy a boldogság nagyrészt a tevékenységből ered. Önkéntes és örömmel végzett, aktív tevékenységből. Sonja Lyubomirsky, a fiatal kaliforniai pszichológia-professzor már irányszámokat is ad: kutatásai szerint az ún. „krónikus boldogság” felét genetikai tényezők, 40 százalékát az akaratlagos tevékenységek (beleértve az önkontrollt is) határozzák meg. A külső tényezők – amelyeknek az anyagiak csak tört részét képezik – mindössze 10%-ban játszanak szerepet tartós boldogságunkban.
Ám amilyen mértékben a fizikai energiáinkat az anyagi célok elérése érdekében befektetjük, olyan mértékben sorvad el az érzékenységünk a másfajta jutalmak iránt. A barátság, a művészet, a természeti szépségek, a vallás és a filozófia iránti érdeklődés egyre kisebb. Ami még aggasztóbb, igen magassá vált annak a választási lehetőség költsége, hogy valaki a gyermekével játszik, vagy verset olvas, esetleg részt vesz egy családi összejövetelen. Az emberek egyszerűen megszűnnek ilyen „irracionális” dolgokat csinálni.
A mai gazdasági gondolkodásban, – amit inkább nevezhetünk ökonomizmusnak, mint a szó eredeti értelmébe vett ökonómiának – teljesen eltűnt még az érdeklődés is az ilyen finomságok iránt, maradt a pőre méretgazdaságosság, versenyképesség, termelékenység mindenek felett való fokozása. Az emberiség leggazdagabb egy százalékának harácsolása már csak úgy lehetséges, ha mindent kihasználnak, amit ez a fajta gazdaságideológia lehetségessé tesz. Összességében az emberi társadalom az, ami nem fenntartható a maga egyenlőtlenségével, a vagyon és felelősség szétválásával, kevesek luxusfogyasztásával és sokak fennmaradó nyomorával. Minden más csak ennek a következménye!
Hogyan fogalmazná újra a jó értelembe vett közgazdaságtan alapkérdését?
A józan ész mellett ma már felmérésekből is tudjuk, hogy a boldogság legfőbb ellensége a munkanélküliség. A bankárok – a válság előtt, főleg az USA-ban – azzal érveltek, hogy a dereguláció azért fontos, mert segíti a növekedést. Szerintük a növekedés magasabb rendű, mint a rövid távú stabilitás. Valójában az emberek pont fordítva gondolják. Európa társadalmainak a legfőbb gondja ma a munkanélküliség, s akkor még nem beszéltünk munkával bíró szerencsések munkaöröméről.
Előbb-utóbb szembesülünk korunk fő kérdésével: hogyan lehet azt a társadalmat újrateremteni, ahol az emberek ott élik jól magukat a bőrükben, ahová születtek. Niedermüller Péter idézi Arjun Appadurai amerikai kultúrantropológus globális társadalom elméletét, mely szerint a ma lakóhelyüket elhagyók két jól elkülöníthető csoportba tartoznak. Az első csoportba az ún. digitális nomádok tartoznak, az üzletemberek, művészek, turisták. Ők magától érthetődő természetességgel mozognak a sajátjuknak tekintett globális világban. A kultúra egységesítése alapvető érdekük, a helyi jellegzetességek számukra csak korlátot jelentenek. A másik csoportot a vendégmunkások, menekültek, emigránsok alkotják, akik életfeltételeiket elviselhetetlennek tartják hazájukban. Az első csoport önkéntesen, a második kényszerből vándorol. A rendszer azonban még mindig az első csoport óhajait szolgálja még magasabb szinten, a második csoport alapszükségletei helyett.
A közgazdaságtan alapkérdése ebben az értelemben az, hogyan tudjuk megfordítani a pénzgravitáció törvényét. Fejlődésünk akkor tud csak folytatódni, ha elérjük hogy a pénz ne a gazdagokhoz áramoljon, ahol nincsen boldogságnövelő hatása, hanem a szegényekhez, akiknél az emberhez méltó élet alapfeltételeit tudja biztosítani.
Az interjú folytatását az ELLE Man tavaszi számában olvashatják!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!