Leáldozott az édeskés sütiillatú és a parfümös illatgyertyák ideje?
Meglepő fordulat van lejátszódóban a luxus illatgyertyák piacán; a vásárlók a már jól bevált "kellemes" illatok helyett, új, sokkal egyedibb aromakompozíciók felé fordultak. A különféle ételek inspirálta gyertyák közt találhatunk friss croissant-ra hajazó, de burger vagy tészta főzővíz illatú verziókat is.
Ezek mögött a különös hangzatú termékek mögött, ügyes termékfejlesztés rejlik. A gondosan megkomponált, majd viaszba rejtett esszenciák, mind az alkotók egy-egy specifikus élményét hivatottak megragadni, majd a vásárlók számára is felidézni.
Az úgynevezett olfaktorikus érzékelésünk (a szaglásunk) szoros összeköttetésben van az agyunk azon területeivel, melyek az emlékeinkért felelősek. Gondoljunk csak bele, hogy milyen gyakran fordul elő az, hogy megérzünk egy szagot vagy illatot és már akkor tudjuk, hogy ismerjük és szeretjük/nem szeretjük, amikor még meg sem tudjuk fogalmazni, hogy valójában mit is érzékelünk.
Ahogy az emberek a karanténok idején beszorultak az otthonaikba, vágyni kezdtek mindenre, ami egy kicsit is emlékeztetheti őket a "normális" életükre. Hiányzott a természet, az étterembe járás, a kertészkedés, ezért várható volt, hogy valahogy ezek az emlékek is előbb-utóbb teret nyernek maguknak az illatgyertya piacon.
Az illatgyertyák eladásai 2019 óta világszerte növekedő tendenciát mutatnak. Csak az amerikai piacon már 53%-os a növekedés. Számos kifejezetten luxus gyertyák készítésére szakosodott márka jelent meg, akik termékeiket leginkább olyanoknak szánják, akik mondjuk nem spórolnak az olívaolaj vásárláskor sem.
Ahhoz, hogy egy termék sikert érjen el, ki kell emelkednie az igencsak zsúfolt piacon. Ehhez a minimum a designos csomagolás, de fontos a hangzatos név, esetleg egy velős háttértörténet. A megszokott süti, virág, tisztaruha, cappucino és társai helyett így születhetett meg például az Apotheke "Burger in The Park" vagy "Shake 'N' Fries" gyertya párosa.
Úgy tűnik, hogy az évek előrehaladtával egyre jobban és jobban ételcentrikusabbá válunk, és az ételek illata/szaga sokunkban ébreszt megnyugtató, nosztalgikus élményeket. A rántott hús illatú vagy a Joya párolt fokhagymás gyertyája felidézhet egy-egy vasárnapi ebédet a nagymamánknál.
A Literie Pizza illatú, a D.S. Durga tészta főzővíz aromájú és a Flamingo Estate híres paradicsom gyertyája mind-mind elvarázsolhatnak bennünket egy olyasz étterem falai közé. És még főznünk sem kell. Nem is gondolnánk, de az illatgyertyák az éhségérzetünket is képesek csillapítani, mert eltelünk az ételek "meghamisított" illatával is.
Az új, étel illatú gyertyák megjelenését az is elősegítette, hogy jelentős technológiai fejlődésen megy át ez az iparág is. Létrejöttek olyan felszerelések és eljárások, amik megkönnyítik egy-egy illat elkülönítését, ezáltal beazonosíthatóbb és könnyebben reprodukálható. A burger gyertya elkészítéséhez például a gyártó emberei egy hordozható illatazonosító dobozt használtak, abba helyezték el az ominózus szendvicset.
Annyit viszont, be kell valljunk, hogy a nap végén mégis csak az édes, vaníliás illatok győzedelmeskednek a legtöbb ember esetében. Gondoljunk csak bele, ki szeretné mondjuk egy párolt fokhagyma, vagy egy cékla illatú lakásban vendégül látni barátait?
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!