A vonzó – és roppant áramvonalas – idomok egy minden eddiginél okosabb autót rejtenek. A Mercedes-Benz CLA harmadik generációja elektromos autóként debütál, és impozáns hatótávot ígér.
Van súlya annak, ha egy közel száz éves márka a legokosabb autójának tartja egy modelljét. A Mercedes-Benznél pedig éppen erről van szó a CLA harmadik generációja kapcsán. Ez az intelligencia persze elsősorban az autóba épített informatikai szolgáltatások sokaságának szól, amire okkal lehetnek büszkék. A ChatGPT-re épülő generatív AI segítségével ugyanis a CLA minden eddiginél jobban képes kitalálni vezetője gondolatait, igényeit, és ehhez igazodva jeleníti meg az információkat, vagy tervezi meg az utat. Utóbbiban a Google Maps személyre szabott kiadása segíti, a vezetés megkönnyítéséért pedig többek között a szériatartozékként járó távolságtartó tempomat, illetve opcióként a kettes szintű önvezetés felel. Ez utóbbi már olyan kunsztokat is tud, mint hogy az indexet kitéve az autó magától sávot vált, amikor azt biztonságosnak érzi.
Persze nem elég intelligensnek lenni, annak is kell látszani. A CLA esetében ez nem okozhat gondot, különösen nem a vezetőülésből: a nagyobb Mercedesekhez hasonlóan ugyanis a kompakt négyajtósba is bőségesen jutott kijelző. A vezető elé egy 10,25, középre egy 14 inches került, opcióként pedig még az utasülésen helyet foglaló is egy 14 colos – vagyis a nagyobbik iPadnél is nagyobb – kijelzőt nézhet. Persze még a CLA esetében sem csak kijelzőkből áll a beltér – itt van például az a szövetkárpit-opció, amely újrahasznosított PET palackokból készült, de újrahasznosított anyagból születtek meg a szőnyegek is. A környezettudatos anyagokat 64 különböző színben képesek megvilágítani a hangulatfényt adó ledek, az utasok jókedvét pedig a valóban legendás Burmester audiorendszer emelhet még magasabb szintre.
A fenntarthatóság érezhetően fontos szempont volt a harmadik generációs CLA megalkotásánál. Ez nem csak abból látszódik, hogy először csakis teljesen elektromos hajtással lesz kapható az új CLA, hanem abból is, hogy ennek a teljes gyártási láncra vetített karbon lábnyoma 40 százalékkal lett kisebb, mint robbanómotoros elődjéé volt. (A későbbiekben készül belőle hibrid változat is, négyhengeres benzinmotorral és nyolcfokozatú automataváltóval, amely városi tempónál képes lesz kizárólag elektromos haladásra.) Az elektromos CLA kétféle kivitelben debütál: egy 268 lóerős hátsókerék-hajtású (CLA 250+ with EQ Technology), illetve egy 349 lóerős összkerekes verzióban (CLA 350 4MATIC with EQ Technology). Az akkumulátor mindkettőben ugyanaz a 85 kW kapacitású lítium-ion, a kivételesen hatékony hajtásláncnak köszönhetően pedig elképesztő hatótávolság értékekkel dobálózik a Mercedes-Benz. Az elektromos CLA a WLTP ciklus szerint mérve 672-792 kilométert tud megtenni egyetlen feltöltéssel, és bár ez az érték a mindennapokban alighanem alacsonyabb lesz, az 500 kilométert garantáltan meghaladó hatótáv láttán azoknak is felszalad a szemöldöke, akik eddig nem gondolkodtak elektromos kompaktban.
Az impozáns hatótávnak két további összetevője is van. Egyrészt az, hogy a modelltől megszokottan stílusos forma rendkívül áramvonalas is egyben (0,21), ami jó hatással van az autópályás fogyasztásra, nem mellesleg pedig a szélzajra is. Ennél sokkal meglepőbb, hogy az elektromos Mercedes-Benzbe egy váltót is építettek: a kétfokozatú egység éppen amiatt került be, hogy a nagysebességű haladásnál alacsonyabb fordulaton pörögjön az elektromotor, csökkentve ezzel annak energiaigényét.
Egyszer persze minden akkumulátor lemerül, ilyenkor jön jól, ha azt tényleg egy kávészünet alatt fel lehet tölteni. Ideális esetben tíz perc alatt akár 325 kilométernyi hatótávot is tankolhatunk az elektromos CLA-ba, hála annak 800 voltos rendszerének, amely már 320 kW-os töltést is képes felvenni. Bár ilyen teljesítményű töltőből egyelőre nincs sok Magyarországon, ettől még fontos funkció a CLA-ban, hiszen éppen ezek a funkciók teszik azt jövőállóvá.
A harmadik generációs CLA nem csak okosabb, de nagyobb is lett: 35 mm-rel hosszabb, 25-tel szélesebb és 29-cel magasabb, mint elődje. Elsőre meglepő lehet, hogy a csomagtere jelentősen – 55 literrel – kisebb lett, ám szerencsére van rá magyarázat. Az elektromos hajtás miatt ugyanis az egykori motorháztető alatt egy 101 literes rekesz (frunk – front trunk, vagyis első csomagtartó) lapul, összességében így több bevásárlótáska fér el az új CLA-ban. Ennek összeszerelését azonban már nem Kecskeméten, hanem Rastattban végzik. A harmadik generációs CLA világpremierjét követően várhatóan a kora nyári hónapokban válik rendelhetővé a magyarországi kereskedésekben.
A galériában láthatsz további képeket a modellről:
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!