A légiutas-kísérők mindig olyan barátságosak. De vajon azért, mert tényleg olyan irigylésre méltó munkájuk van?
A légitársaságok szeretnek úgy tenni, mintha mindig mindent helyesen csinálnának velük: minden biztonságos, minden tiszta, az egyenruha pedig mindig passzol a légiutas-kísérőkre, akiknek állandóan zsaniális kedvül van. És bár mindenki tudja, hogy vannak olyan szituációk jócskán, amikor ez a vélt valóság sérül, az utaskísérők nagyon ritkán beszélnek a fedélzeti titkokról. Most viszont megtették.
A kabinfüggönyök mögött gyakran másképp néznek ki a dolgok. Ezt mutatják a légiutas-kísérők nyilatkozatai is, amelyeket összegyűjtöttünk. Mert ha nekünk, a szűk ülésekben és sorokban kényelmetlen lehet a repülés, akkor mennyire kényelmetlen ez a légiutas-kísérőknek, akiknek a szűk kabinban több száz utas szükségleteiről kell gondoskodniuk?
Az első dolog, amit megnézek, az az, hogy mit viselnek az utasok. Vannak, akik úgy vannak felöltözve, mintha igyekeztek volna jó benyomást kelteni. Mások úgy néznek ki, mintha a földről öltözködnének. Amikor a légiutas-kísérők felszálláskor köszönnek, két dolgot tesznek: ellenőrzik, hogy részeg vagy-e, esetleg fogyasztottál-e drogot. Felmérik, hogy elég erős és fitt vagy-e, hogy vészhelyzetben számíthatnak-e a segítségedre (pl. nehéz tárgyak felemelése, vagy a vészkijárati ajtók kinyitásakor).
Ám nemcsak az ilyen hivatalos megfigyelések zajlanak a járatokon.
A legénység igenis beszél az utasokról. Ha bármelyikünkkel udvariatlan vagy, ne feledd, hogy mindannyian tudjuk, ki vagy és hol ülsz, és a légitársaságok adatbázisában bejegyzések fognak szerepelni rólad a jövőbeli járatok számára. Van egy listánk minden utas nevéről és ülésszámáról. Néha, ha unatkozunk, rájuk keresünk a Google-ben. Vannak műanyag bilincseink is, és kiképeztek minket, hogyan kell használni, ha egy utas helytelenül viselkedik. Ha valaki megkér minket, hogy változtassuk meg a fedélzeti hőmérsékletet, csak úgy teszünk, mintha betartanánk. Mindig kicsit hűvösebb van az utastérben, mert ha turbulenciába kerülünk, akkor az utasok nagy valószínűséggel magasabbra hánynak, ha meleg van.
Mindig azt tanácsolom, hogy soha ne használd az ülészsebeket. Kiürítik, de soha nem takarítják ki. Sok mindent kiveszünk belőlük a nap során, használt zsebkendőt, használt hányászsákot, zoknit, rágógumit, cukorkát. Aztán te meg beleteszed az okostelefonod. A helyedben nem innék vizet, teát vagy kávét a fedélzeten, csak palackozott vagy dobozos italokat. A víz minősége alapból nem olyan rossz, de szerinted milyen gyakran tisztítják a tartályokat?"
Általában nem ismerjük egymást a repülés előtt. Gyakran hallhatjátok, hogyn édesemnek, vagy kedvesemnek hívjuk a másikat. De ez nem a szeretet miatt van, hanem mert nem tudjuk egymás nevét. Nagyon unalmas a munka odafent. Sok időt töltök azzal, hogy ábrándozva bámulom az utasokat, és elképzelem őket olyan helyzetekben, amelyek soha nem fognak megtörténni.
Amikor egy gép éjszaka leszáll, a kabint elsötétítik arra az esetre, ha a gépet evakuálni kellene. A szemed már hozzászokott a sötéthez, és jobban látsz, ha kint vagy. Ha rossz időben kemény leszállást tapasztalsz, az nem a pilóta jártasságának hiánya miatt van. Ez szándékos. Amikor a kifutópályát víz borítja, a gépnek keményen kell leszállnia, hogy megakadályozza az aquaplaningot. Ami pedig az étkezést illeti: a pilóták nem ehetik ugyanazt, de ehetnek egyszerre. A gép addig robotpilótával repül ameddig kell.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!