Quantcast

Életút

Visszatekintés egy rendkívüli karrierre: 41 évesen elhunyt Virgil Abloh

Visszatekintés egy rendkívüli karrierre: 41 évesen elhunyt Virgil Abloh
© EDWARD BERTHELOT/Getty Images

A Louis Vuitton férfi kollekcióinak kreatívigazgatója daganatos betegséggel küzdött.

Gyászol a divatszakma: a francia LVMH luxuskonszern közösségi oldalán jelentette be, hogy elhunyt Virgil Abloh. A 41 éves amerikai divattervező az elmúlt években a rákkal küzdött, ám betegségét mindeddig titokban tartotta. 2018 óta Virgil volt felelős a Louis Vuitton divatház férfi kollekcióinak kreatív tervezéséért, emellett 2012-ben saját, Off White névre keresztelt ruhamárkáját is elindította. Egyedi streetwear látásmódjának köszönhetően meghatározó alakja volt a divatszakmának, valamint a márkák közötti kollaborációk elindítói között is számon tartják.

„Sokkolt minket ez a szörnyű hír – reagált Bernard Arnault, az LVMH vezérigazgatója. – Virgil nemcsak egy briliáns tervező és látnok volt, hanem nagy bölcsességgel megáldott ember is. Az egész LVMH-család nevében mély szomorúságunkat szeretnénk kifejezni. Mindannyian gondolunk azokra, akik szerették őt, akik ma elvesztették a férjüket, az apjukat, a testvérüket vagy a barátjukat.”

Művészi önkifejezés több fronton

Generációjának egyik legtehetségesebb divattervezőjét kreatív körökben merész és nonkomformista ötleteiről, valamint a valódi sokszínűség megteremtéséről volt híres.

Virgil Abloh 1980. szeptember 30-án született az Illinois állambeli Rockfordban, az Egyesült Államokban. A Madisonban található Wisconsini Egyetemen előbb építőmérnöki diplomát szerzett, majd a modern technológia tanulmányozásával folytatta képzését. Ezt követően az Illinois Institute of Technology-n szerzett mesterdiplomát építészetből. 

Virgil azonban mindig is különös vonzalmat érzett a kreatív világ iránt, annak minden formájában. Tizenévesként a zenén keresztül kezdte kifejezni művészi vénáját, és DJ-ként mutatkozott be: úgy dolgozta át a dalokat, hogy egy új művet hozzon ki belőlük. Ettől a pillanattól kezdve kezdett kialakulni a tervezői víziójának kezdete. 

Távol állt a klasszikus megközelítéstől, ahol valaki olyan kollekciókat, bútorokat vagy egyéb műveket igyekszik összeállítani, amelyek végső soron csak a saját szubjektivitásából fakadnak – Virgil Abloh inkább az ellenkezőjét választja. Teljesen új módon tekintett az alkotásra, és inkább a kultúránk meglévő töredékeiből dolgozott.

Figyelemreméltó kezdetek

2002-ben, mindössze 22 évesen Virgil Abloh Kanye West jobbkeze és stylistja lett. A rapper és zeneszerző mellett az albumborítók tervezésétől kezdve a díszlettervezésen át a kiadó merchandisingjának irányításáig mindenbe belekóstolt.

Karrierje 2009-ben újabb fordulatot vett, amikor megtette első önálló lépéseit a divat világában. 29 évesen, az olasz Fendi luxusháznál vállalt gyakornoki állást Rómában. A szakmai gyakorlatot követően a tervező úgy döntött, elindítja első koncepcióüzletét szülővárosában, Chicagóban, Don C-vel, Kanye West társmenedzserével együtt. Az RSVP Gallery nevű helyen jelenleg zöld neonfények világítják meg a legdivatosabb utcai ruhatervezők munkáit, a nagy márkák vintage darabjai mellett. 

A stylist 2012-ben alapította meg első saját márkáját, Pyrex Vision néven. A „Pyrex 23” logójáról és letisztult színeiről híres márka kirívó sikert aratott. A kapszulakollekcióknak köszönhetően, amelyeken neves művészek – például A$AP Rocky – aláírása is feltűnt, Virgil Abloh a Pyrexszel a legbefolyásosabb konceptüzletekben is helyet kapott. A nagy siker ellenére azonban a márka egy évvel később bezárta kapuit, a tervező pedig egy lépéssel közelebb került következő nagy projektjéhez.

Off-White: egy birodalom kezdete

2013 végén született meg az a projekt, amely felragyogtatta Virgil Abloh zsenialitását: megszületett első divatruházati márkája, az Off-White. A milánói székhelyű, átlós fekete-fehér csíkokkal díszített jellegzetes márka high-end pozicionálást kapott, amely mágnesként vonzotta a nemzetközi közönséget. Ezzel valóságos birodalom született: Virgil Abloh kollégája, Nicolas Ghesquière a Balenciaga számára készített 2012/2013-as őszi-téli kollekciójából merített ihletet. Ebből fakadt az utcai esztétikájú darabok igazi varázsa, amelyek mégis a legnagyobb divatházak nevét viselik. Ma a márkának több mint 10,6 millió követője van az Instagramon. 

A márka minden alkalommal egyre merészebb kollaborációkra adta a fejét, a siker azonban egyszer sem maradt el. Virgil Abloh előszeretettel gazdagította saját alkotásait más, általa tisztelt emberek látásmódjával. Mindeközben Virgil úgy döntött, egy ambiciózus projektbe is belevág, az LVMH 2015-ös díjának döntőseként 2017-ben a svéd IKEA óriáscéggel összefogva egy belsőépítészetnek szentelt projektet mutatott be. 2018-ban Jimmy Chooval karöltve tervezék meg a PVC-fóliával borított magas sarkú cipőket.

A tervező felkérésére a New York City Ballet legfiatalabb koreográfusa, Gianna Reisen leszerződött a márkához, és 2018 januárjában és februárjában a Lincoln Center szívében bemutatták Composer's Holiday című monokróm öltözékeiket.

Ezek az együttműködések tették lehetővé számára, hogy megőrizze a márka multiplatformos lényegét, amely a streetwear, a luxus és a művészet finom keveredéséből ered – ezt Virgil maga a „fekete és a fehér közötti szürke területként” határozta meg.

A tékozló fiú a Louis Vuittonnál

2018. március 25-én érkezett a nagy hír: Virgil Abloh-t nevezték ki a tekintélyes Louis Vuitton ház férfi kollekcióinak művészeti igazgatójává. Ezzel ő lett az egyik első színes bőrű tervező egy haute couture háznál, akárcsak később Olivier Rousteing a Balmainnál. Igazi ugródeszka volt ez azok számára, akik évek óta kampányolnak a sokszínűség megteremtéséért a kreatív körökben.

Amióta a francia divatház élére került, a tervező azt csinálta, amihez a legjobban értett: újjáépített és felfrissített. Ám minden jószándéka és az egyre ambiciózusabb projektek létrehozására irányuló vágya ellenére a stylistnak 2019-ben a túlterheltség miatt szünetet kellett tartania. A pihenő lehetővé tette az utcai ruházati virtuóz számára, hogy 2020-ban minden eddiginél jobb formában térjen vissza, és ismét fiatalosan ragyogjon az 1854-ben alapított luxusháznál. A Louis Vuitton számára Virgil Abloh úgy tartotta meg a magatartás vonalát, hogy eltorzította volna az ikonikus márka lényegét. Miközben dekonstruálta az elavult archetípusokat, minden szezonban a férfi ruhatár új értelmezését kínálta. Egy igazi tervezőzseni, akire örökké emlékezni fognak.

Forrás: Elle