Jeanne Lanvintől Vera Wangig
A divatipar első számú sztárjai mégiscsak a tervezők. Látomásaikat a saját nevükről elnevezett házakban, vagy más brandeknél valósítják meg, van, hogy egy-egy régi márkának adnak új életet, és építenek a divaton túlmútató, lifestyle üzleteket. Jeanne Lanvintől kezdve, aki még a 19. század kezdete előtt építette fel vállalkozását, az elképesztően modern Rei Kawakubo, akinek sikerült divat és művészet találkozásából maradandót alkotnia, ezek a nők olyan kollekciókat alkottak, amelyek megváltoztatták a divatot és a mai napig hatással vannak rá.
A divatipar egyik legkorábbi női vállalkozója, Jeanne Lanvin 1889-ben nyitotta meg kalapos műhelyét. Később megihlette lánya, Marguerite Marie-Blanche di Pietro, így kezdett el pompázatos ruhákat készíteni kislányoknak finom selyemből, csodás hímzésekkel. Lanvin gyerek + felnőtt összeállításait úgy vették, mint a cukrot, és az üzlethelyiség jóval megelőzte korát – az 1920-as évekre már sportruházatot, szőrmét, lakáskiegészítőket, fehérneműt, férfi ruhákat, fürdőruhát és parfümöt is árultak.
„Az építész ruhakészítő”-ként is emlegetett Vionnet mindörökre megváltoztatta a divatot, mikor 1912-ben megalapította divatházát. Hamarosan szobrászművészi megközelítéséről lett híres a ruhatervezésben. Ruhái klasszikus görög szobrokat idéztek, mérhetetlenül szép redőzésükkel és fodrozásukkal. A hölgyek beleszerettek a kényelmes és kecses darabokba. Egy híres idézet tőle: „Amikor egy nő mosolyog, a ruhájának is együtt kellene mosolyognia vele”.
A klasszikus, nagy tervező, Coco Chanel fontosnak tartotta az olyan darabok használatát, melyek egy egész életen át kitartanak. A kis fekete ruha. A tweed blézer. Az összetéveszthetetlen gyöngyös nyaklánc. De a divat térképére a dzsörzé anyag tette fel őt. Karrierje az első világháború alatt kezdődött, és ő volt az a tervező, aki az addig tipikusan alsóneműkhöz használt textilt külső ruháknál is alkalmazta. Emellett ő volt az első, aki négyzetes formájú, rövidebb, szabadabb mozgást engedő darabokat alkotott, megszabadítva a nőket szoros fűzőiktől és szigorú szoknyáiktól. Az évek során kiterjesztette a márkát, és népszerű parfümjei (köztük a híres No. 5-kel) ma is rengeteg nőnek viszik el a Chanel életérzést.
Schiaparellinek felejthetetlen, kézzel trompe l’oeil, azaz szemet becsapó pulóvere alapozta meg a karrierjét 1927-ben. Azonnal best-seller lett és meg is határozta stílusát: jól alkalmazható darabok, amikben mindig van némi váratlan. Ő volt az, aki először alkalmazta a cipzárt szándékosan látható módon, a design részeként, és olyan nagy művészekkel kollaborált, mint Salvador Dalí vagy Meret Oppenheim. Egyedi stílusa egy TIME címlapot is hozott neki, ő volt az első női divattervező, aki ezt elmondhatta magáról.
Mary Quantnak tulajdonítják a miniszoknya megalkotását. A 60-as években, Londonban Quantot az utcai élet inspirálta. Egyszer így nyilatkozott: „A King’s Road lányai találták fel a minit. Én egyszerű, fiatalos, könnyed ruhákat készítettem, amiben az ember tudott mozogni, futni és ugrálni”. Rövid, egyszerű vonalú ruhái vidám színekben vicces, mintás harisnyákkal viselve meghatározták a korszak esztétikáját.
A francia tervezőnő terhessége alatt, 1962-ben puhább púlóvereket keresett, majd elkezdte a saját ruháit is piacra dobni férje márkájánál, köztük egy testhezálló, csíkos pulóvert is, melyet a „szegényfiú” néven emlegetett. Kötött felsői és ruhái hamarosan megváltoztatták az emberek divatról való gondolkodását. Mint közkedvelt divatforradalmár, kitalálta, hogy néha láthatóvá teszi a szegélyeket és varrásokat, valamint, hogy szavakat vagy kifejezéseket nyomat a pulóvereire, amikkel nők generációit buzdította arra, hogy a ruháikkal is kifejezzék véleményüket.
Az olasz ékszertervező megreformálta az iparágat egyszerű, időtlen darabjaival. A 60-as évek végén a kifinomult egyszerűség auráját hozta el New Yorkba Halstonnak, a Tiffanynak és Giorgio di Sant’Angelo-nak készített munkáival. Leghíresebb dizáknjai közül néhány még ma is ikonikusnak számít, a Tiffany könnycsepptől a kerek medálos nyakláncig.
Dame Vivienne Westwood felelős a punk stílus megjeleneséért a high fashion világába. Aktivista, üzletasszony és designer, Westwood minden egyes alkotásában jelen vannak az olyan fontos társadalmi kérdések, mint az emberi jogok vagy a környezetvédelem, miközben a neve egyet jelent a high fashion fogalmával. A legendás designer még a 70-es években kezdett el ruhákat tervezni, a SEX nevű punk ruhabutik számára. Jelenleg a saját nevével fémjelzett márkája van, valamint a Vivienne Westwood Red Label is az ő keze alatt fut.
Ahogy egy nő tervez más nőknek ruhákat, Rei Kawakubo mindig is kihívásnak tekintette a divatot, mint hagyományos konstruckió. Sosem kötött kompromisszumokat, sosem engedte, hogy a viselhetőség szempontja a művészet rovására menjen. Művészettörténeti tanulmányi háttérrel 1973-ban létrehozta a Comme des Garçons-t, majd a legelső kollekcióját 1981-ben mutatta be Párizsban. A nagy, geometriai minták és a dekonstruált, pasztell színű, szakadt hatású ruháknak köszönhetően jöttek létre a Comme des Garçons azóta is szignifikáns stílusjegyei.
DVF kötött jersey ruhái (ma már alapdarabnak számítanak) hozták meg a tervező számára a sikert, amikor létrehozta a márkáját, 1974-ben. A BAZAAR legendás divatszerkesztője, Diana Vreeland oda volt DVF-ért, de sokan olyan forradalminak tekintették, mint Coco Chanel kis feketéjét. Azóta a tervező már globális szinten megnyitotta üzlethálózatát.
A túldíszített, bohókás ruhái örökre meghagyták a nyomukat a divatvilágban, de az biztos, hogy nincs még valaki, aki olyan esztétikai látásmóddal rendelkezik, mint Betsey Johnson. A New York street fashion kialakulásában pionírjaként vett részt a legjobb barátjával, a modell Edie Segwick-el. Merre tartana vajon most a New Yorki divathét az elhíresült cigánykerekei nélkül? (A bemutatók végén, amikor kivonulnak a tervezők, Betsey cigánykereket hányva járta körbe a kifutót..)
A libanoni és baszki származású tervező szenvedélyesen rajong a struktúrák iránt, beleértve az ikonikussá vált, gigantikus méretű válltömést, ami olyannyira elterjedt, hogy a mainstream trendek alapjaivá vált a nyolcvanas években. Kamali célja mindig is az új formák létrehozása volt, a takaróból kialakított kabáttól kezdve, egészen a leegyszerűsített vonalakat képviselő egyberészes fürdőruhájáig, amit a Charlie Angyalai sztárja, Sarah Fawcett tett híressé.
Donna Karan 1985-ben kezdte el építeni a divatbirodalmát, amikor létrehozta a fürdőruha kollekcióját, majd a DKNY elődjét 1988-ban. A kreációi a könnyedség, sikkeség és az alapdarabok jegyeiben születtek, majd pont a letisztultságuk miatt repítették egészen a divatvilág csúcsára. Karan olyan alapdarabokat hozott létre, amik konvertálhatóságuk miatt nappali ruhadarabokból percek alatt esti buli szetté alakultak. A "cozy" nevezetű kötött pulóverét például több, mint 12 féleképpen lehet hordani, kombinálni különböző eseményekre.
Az etikus divatért küzdő tervező, akit a környezetvédők és az állatbarátok egyaránt szeretnek. McCartney egész életében vegetáriánusként élt, harcol az állatok jogaiért, és kollekcióiban kizárólag műbőrrel dolgozik, mióta megalapította saját neve alatt futó márkáját, 2001-ben. Az általa tervezett darabok sikkesek, hordhatók mind a kényelmes, mind a divatért szenvedni hajlandó nők számára.
Vera Wang az esküvők iránti szenvedélyét egy hatalmas birodalommá terjesztette ki, amikor megnyitotta első butikját 1990-ben. Hamarosan egymaga megreformálta az esküvői ruha piacát, hiszen minden átkategóriában képes volt szemet kápráztatóan gyönyörű ruhákat tervezni. "Próbálom kitolni a határokat ebben a tradícionális üzleti ágban."-mondta egyszer. Míg esküvői ruháit olyan sztárok hordták a nagy napjukon, mint Kim Kardashian vagy Victoria Beckham, Vera Wang ruhakölteményei különleges helyet foglalnak el a kortárs divatban.
Alexander McQueen magasságokig emelkedve, Sarah Burton a márka vezető tervezője volt, majd az egész divatcég kreatívigazgatójának kiáltották ki. Így maga McQueen mellett dolgozott, több, mint 14 évig. 2011 április 11-én egy nemzetközi elismerést nyert el Kate Middleton esküvői ruhájának tervezéséért. A divatház fejeként Burton kollekcióiban a kézzel készített darabokra fókuszál. Burtont a Time Magazine 100 legbefolyásosabb emberei közé választottá 2012-ben, valamint elnyerte a Brit Divat Díjátadó 'év tervezője' díjat.
2008-ban Phoebe Philot nevezték ki a Céline élére. Ettől a ponttól kezdve pedig Philo egy új szikrát hozott az elöregedett luxusdivatház életébe, és olyan esztétikát alakított ki, amit rengeteg designer gondolkodás nélkül követett utána: a pontosan, igényesen szabott darabok, egy kis minimalista beütéssel meghintve. Philo ezenkívül egy ikon, akár egy divatház élén van, akár nem.
A 'The Row' nevű márkájukkal Mary-Kate és Ashley bebizonyították, hogy sokkal többek, mint két híres név. Az ikrek különleges érzékkel teremtik meg azokat az igényes, luxusdarabokat, amiket minden nő előszeretettel hord. A korai kétezres években az ikrek bohókás stílusuk miatt sikkesen bohém ikonokká váltak. A kedvezőbb áron elérhető, Elizabeth &James kollekciójuk pedig a vintage ruhadarabjaikból merít ihletet.2015-ben a CFDA az Olsen-ikreket az 'év női designere' kategóriában díjazta.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!