Quantcast

Jelenség

Vásárlási lázban égsz a karantén után? Nem vagy egyedül…

© Pexels/Liza Summer

Újra nyitva vannak az üzletek, éttermek, bárok, és a kulturális és sportesemények is éledeznek – a szórakozás utáni vágyódásnak pedig nehéz ellenállni. Az impulzív költekezést részben a karantén alatt felhalmozott tartalékok magyarázzák, de ennél több minden is megbújik a háttérben.

„Volt az oltakozás előtti vásárlás, és most van az oltakozás utáni vásárlás” – állítja Clémence, aki egyetemi professzorként dolgozik. Az elmúlt napokban bizony elkényeztette magát, végre megkaparinthatta azokat a régóta kiszemelt ruhadarabokat, amelyeket eddig a zárva tartó üzletek kirakatában tudott csak csodálni. Bár általában megfontoltan vásárol, az elmúlt hónapokban nála is megszaporodtak a nem létszükségletű vásárlások, az új számítógép és Bluetooth-os hangszóró mellett egy új teaforralóval is gazdagodott. „Ezek azok a szerzemények, amelyeket évekig halogattam. Túl drágának ítéltem meg, vagy egyszerűen csak nem éreztem annyira fontosnak… folyton attól féltem, hogy kifogyok a pénzből. De végül rájöttem, hogy nem a pénz fog megmenteni a koronavírus-fertőzéstől.”

Atipikus krízis

Azok, akik sikeresen megtarthatták az állásukat és a bevételeiket ebben a kaotikus időszakban is, hasonló csábításokkal nézhette szembe. A Coviddal járó tehetetlenség érzése a legszorgalmasabb hangyákból is előhozta a bennük rejtőző tücsköt. A 33 éves Clara próbált egyfajta minimalista életet élni. A környezeti szempontokat szem előtt tartva az elmúlt években nagyon kevés új ruhát vásárolt. „De most határozottan érzem a késztetést arra, hogy visszatérjek a régi szokásaimhoz – vallja be a telefonban. – Sosem éreztem még magam ennyire gazdagnak. Még a szülési szabadság alatt járó havi 1500 euróból is tudtam félretenni.” Ez a vallomás nem lepi meg Stéphanie Villers közgazdászt. „Van valami szokatlan a jelenlegi krízisben. Egy gazdasági válság során általában hirtelen ugrásszerűen megnő a munkanélküliek száma és csökkennek a fizetések, de a kormány intézkedéseinek köszönhetően ezt a forgatókönyvet sikeresen elkerültük. A franciák kevesebbet költöttek, mivel nem nagyon volt rá lehetőségük. Ezzel kb. 100 milliárd eurós, úgynevezett kényszerű tartalék halmozódott fel az embereknél. „Az első enyhítések után a boltok újranyitásával új erőre kapott a fogyasztás. A mostani első becslések is hasonló trendekről árulkodnak. Ez megnyugtató, lévén az ország GDP-jének 60 százalékát a hazai fogyasztók adják” – mondja a közgazdász.

A jelentéktelen dolgok hoznak örömet

Ezen a héten Clara úgy tervezi, hogy egy új cipővel és pár új ruhadarabbal lepi meg magát. Emellett augusztusban egy 1500 eurós jógás és szörfös elvonulásra is befizetett Biscarrosse-ra. „Azelőtt ezt biztosan nem engedtem volna meg magamnak. De most úgy érzem, szükségem van rá. Imádom a masszázsokat, de az első lezárás óta egyszer sem voltam a szalonban. Nem jártam a megszokott jógaórákra. Az egész nagyon nehéz volt, és most szükségünk van az egyszerű dolgokra, amik örömet hoznak.” Hozzá hasonlóan Marine-on is elhatalmasodott a költekezési vágy. „Többször volt már enyhítés az elmúlt évben, de a mostani az első, aminél úgy érzem, a végső enyhítés lehet. Épp ezért most már merek vásárolni” – mondja, és hosszasan sorolja azoknak a ruháknak, ékszereknek, háztartási kisgépeknek, valamint ebédeknek és italoknak a sorát, amelyeket az elmúlt hetekben megengedett magának. „Megváltozott a pénzhez fűződő viszonyom. Azelőtt, amikor a félretett pénzemhez nyúltam, mindig elfogott a bűntudat, de most egyszerűen csak arra gondolok, nem tudhatjuk, mennyi ideig fog ez tartani. Mindennap egy teraszon ülök, és amikor otthon ebédelek, úgy érzem, elvesztegetek egy alkalmat arra, hogy beüljek egy étterembe.”

Visszatérés a szociális élethez

A karantén alatt félretett pénz azonban csak részben magyarázza ezt a vásárlási lázat. Marie-Claire Villeval, a francia Országos Tudományos Kutatóközpont gazdasági viselkedésre szakosodott kutatási igazgatója szerint más szempontokat is figyelembe kell vennünk. „Új kifogásaink lettek a költekezésre. Azért vásárolunk, hogy kompenzáljuk azt az érzést, hogy megfosztottak minket valamitől. Hónapokig csak a veszteségekkel szembesültünk: folyamatosan az egészségügyi kockázatok, a korlátozások és a tilalmak játszották a főszerepet az életünkben. Most viszont újra a gyarapodás mezejére léptünk: itt vannak a védőoltások, az egészségügyi statisztikák egyre javulnak, és a nyár is a küszöbön van. Ez óhatatlanul is optimistábbá tesz minket. És a szociális életünkhöz való visszatérés bizony hatással van ránk – a teraszokon, éttermekben újra fontos szerepet kap a külsőnk.”

A leggingsben töltött hónapok után Marine is felfrissítette a gardróbját. Igenis számít, milyen öltözékben találkozik az egy éve nem látott barátaival, és mit vesz fel a nyárra halasztott esküvőkre – merthogy három meghívása is van. A vásárlásnál azonban már nem az árcédulák határozzák meg azt, hogy milyen darabok után nyúl. „Megváltozott a mércém, legutóbb például 150 euróért vettem magamnak egy kasmírpulóvert. Egy évvel ezelőtt még a 40 eurós pulóvernél is hezitáltam.”

Marie-Claire Villeval szerint mindez nem teljesen irracionális viselkedés. „Nem arról van szó, hogy kevésbé jól mérnénk fel a dolgok árát. Egyszerűen csak hajlamosak lettünk túlértékelni a jó dolgok hasznosságát. Ez a korábbi veszteségérzésünkre vezethető vissza. Ehhez jön hozzá a sürgető ’most vagy soha’ érzés, amit mások is megerősítenek, akikkel szóba elegyedünk. Megerősítjük magunkat abban, hogy rövid az idő és ez alatt kell kiélvezni azt, amit szeretnénk” – magyarázza a kutató.

Nem túl egészséges szokás

Azt egyelőre még nehéz lenne megmondani, hogy ezek a nem túl jól átgondolt vásárlások mennyire járulnak hozzá a jólléthez. Marine átlátja a saját helyzetét: „Pszichésen nem segít túl sokat, sőt ez a túlzott költekezés nem éppen egészséges. Sokszor csapdában érzem magam miatta, mert nem a saját kereteim között élem az életemet.” De akkor hogyan lehet ellenállni a kísértésnek? „Nem egyszerű, de a jövőbe kell tekinteni. Írjunk listát a céljainkról és azt is határozzuk meg, mikorra szeretnénk elérni azokat. Ez lehet egy ingatlanvásárlás, egy új autó, a nappali felújítása… A jövőbeli költségekre fókuszálás segít csillapítani a jelenlegi költekezési vágyat” – tanácsolja Marie-Claire Villeval, majd hozzáteszi: „Vegyünk egy mély levegőt, mielőtt vásárolnánk valamit. Igaz, ezt mondani egyszerűbb, mint megvalósítani…”

Forrás: ELLE