Quantcast

Végre nő tanítja érezni a mesterséges intelligenciát

© Joan Amengual / VIEWpress via Getty Images

Az érzelemfelismerő mesterséges intelligencia egyelőre kevésbé pontos, mint az ember, de dolgoznak rajta. Sok még a nyitott jogi kérdés.

A számítógépek okosak. Óriási mennyiségű adatot tárolnak és dolgoznak fel egy szempillantás alatt, azonnal fordítanak nyelvek között és még gépeket is üzemeltetnek. Az érzelmi intelligenciájuk azonban egy tégláéval vetekszik – kezdi cikkét a CNN.

Rana el Kaliouby egyiptomi-amerikai informatikus ezt akarja megváltoztatni. A 43 éves nő a Massachussetts Institute of Technologyn (MIT) PhD-hallgatójaként alapította meg Affectiva nevű vállalkozását. Specializációja az „Emotion AI”, vagyis „a mesterséges intelligencia érzelmei”, mert arra akarja tanítani a robotokat, hogy felismerjék és számszerűsítsék az emberi érzelmeket. „A technológia ’empátiakrízist’ teremtett – mondja, és célja, hogy ezt megváltoztassa.

Életmentő technológia

Kaliouby úgy gondolja, az autóipar olyan terület, ahol az Emotion AI életmentő lehet. A sofőrmegfigyelő rendszer mesterséges intelligencia által üzemeltetett kamerákat használ az autókban, melyek észrevehetik, ha a sofőr álmos lesz, vagy valami eltereli a figyelmét, megelőzve ezzel a baleseteket.

Az Európai Bizottság szerint a közúti balesetek 90%-át sofőrhiba okozza – részben emiatt vezetett be az EU új szabályozását arra vonatkozóan, hogy az európai járműveknek 2022-re tartalmazniuk kell ilyen technológiát. Eközben az USA is fontolgatja hasonló törvény megalkotását. A Tesla és a General Motors már alkalmazza a sofőrmegfigyelő rendszert néhány modelljében, és az Affectiva tárgyal a BMW-vel, a Porschéval és a Hyundaijal is.

Más autós alkalmazások is vannak azonban, mondja Kaliouby, például kamerák, amelyekkel beláthatjuk az egész utasteret. „Ha a kisbabám a hátsó ülésen elalszik, az alkalmazás lekapcsolja a lámpát vagy megállítja a zenét, sőt a hőmérsékletet is tudja szabályozni – teszi hozzá. – Egyéniesíthetjük az autót az alapján, hogy ki ül benne, mit csinál, és hogyan érzi magát.”

Megfigyelés vagy biztonság?

Az Emotion AI használata emberek megfigyelésére azonban ellentmondásos is lehet. A faji és nemi megkülönböztetés visszatérő probléma, a magánszféra megőrzésének aggályaival együtt. Idén a brazil metróüzemeltető ViaQuatrot 100.000 brazil reálra (kb. 5.706.000 Ft-ra) büntették, mert az utasok engedélye nélkül rögzítettek az arcfelismerésből származó adatokat. A ViaQuatro érzelemfelismerő kamerarendszert telepített a Sao Pauloi metróba, hogy figyelemmel kísérhesse az emberek reakcióit a hirdetésekre. A vállalat állítása szerint a rendszer nem végzett arcfelismerést, amit tettek, megfelelt az adatvédelmi rendelkezéseknek.

„Még az elméletileg ’pozitív’ használatnak is lehetnek baljós következményei” – mondja Vidushi Marda mesterséges intelligencia-kutató, tanácsadó, jogász. Például a sofőrmegfigyelő rendszerek által duplán nyomon követhetik a kamionosokat vagy a taxisofőröket munka közben, magyarázza, hozzátéve, hogy az Emotion AI a tervezett felhasználástól függetlenül „lehetővé teszi a megfigyelést”. Marda szerint nem könnyű kiküszöbölni az Emotion AI káros hatásait.

Egyes tudósok azt is vitatják, hogy a mesterséges intelligencia alkalmas lenne érzelmek olvasására. Egy 2019-es, több mint 1000 kutatást tartalmazó meta-tanulmány nem talált elegendő bizonyítékot az „univerzális arckifejezések” koncepciójának alátámasztására, és egy 2020-as tanulmány szerint az érzelemfelismerő AI kevésbé pontos, mint az ember.

Az Emotion AI körüli aggodalmak tudatában Kaliouby azt mondja, az Affectiva szigorú opt-in szabályozással rendelkezik az adatgyűjtésre, és minden teljesen átlátható az adatok felhasználását és tárolását illetően. A vállalat elutasítja azokat, akik a szoftvert megfigyelésre, őrzésre vagy hazugságvizsgálatra szeretnék használni.

A világ 90 országából származó 11 millió arckifejezéssel Kaliouby szerint az Affectiva olyan változatos adatbázist próbál létrehozni, amely eltávolítja az életkor szerinti, a nemi és a faji megkülönböztetéseket, azonban magában foglalja az arckifejezést és a hangnemet, valamint figyelembe vesz olyan árnyalatokat, mint a kultúra és a kontextus.

Azt reméli, a következő években az Emotion AI segíthet egy emberibb és empatikusabb digitális élmény megteremtésében. „Küldetésünk, hogy megváltoztassuk az emberek és a gépek kapcsolatát, mert az nemcsak javítaná a technológiával való interakciónkat, hanem általa egymáshoz is jobban kapcsolódhatunk majd a digitális világban” – mondja Kaliouby.

(Nyitóképünk illusztráció)