A Z-generáció körében hatalmas trend a sminktermékek cserélgetése.
Az elmúlt napokban csak a használt kozmetikumokról beszélgettem az emberekkel: a férjemmel, a barátaimmal, ismerősőkkel, az orvosommal, a bőrgyógyászommal és nagyjából bármilyen idegennel. Minden alkalommal, amikor felhoztam a témát, a reakció a zsigerból jött undor és sokk közötti skálán mozgott (Fúj, használt smink? - kérdezte egyik barátnőm).
Mégis, elég nagy igény van ezekre a használt termékekre. A Business of Fashion szerint a használt kozmetikumok vásárlása elképesztően népszerű Japánban, a takarékoskodó, pazarolni nem akaró Z-generáció körében. Amerikában online közösségek vannak erre a célra fenntartva, ahol árulni és beszerezni egyaránt lehet a már megunt termékeket. Vannak olyan oldalak, ahol az alapvető szabály, hogy a termék nem lehet lejárt és a felének legalább még meg kell lennie ahhoz, hogy eladható legyen. Máshol például kikötés, hogy a termékeknek bontatlannak kell lenniük. Ezeknek az oldalaknak létrejöttét senki sem látta előre, de valamiért mégsem olyan meglepő. Szinte mindenkivel előfordult már, hogy ajándékba kapott olyan sminkterméket, ami nem tetszett vagy nem passzoltak a tónusaihoz a termék színei. Szóval, miért lenne jó, ha kihasználatlanul ott állna a fürdőszoba polcodon egy ajándékba kapott paletta, amit kidobnál, ahelyett, hogy másnak add?
Fotó: Getty Images
Ha a vevő oldaláról közelítjük meg, érthető az öröm, hogy a régóta kiszemelt termék a kedvenc luxusmárkádtól bontatlanul, pofátlanul olcsón eladó.
A másodkézből származó termékek jelentése csak annyi, hogy voltak már valaki tulajdonában, mielőtt megvetted. Nem feltétlenül következik az is, hogy használták volna őket. Ha valamit másodkézből szerzel meg, az igazából azt jelenti, hogy egy új termékhez olcsóbban jutsz hozzá, mert nem a boltban vetted. Így az eladó és a vevő is nyer. Amivel azonban mindenképp tisztában kell lenned, az az áru minősége, valamint származási helye.
Glambot, egy weboldal, ahol használt termkeket árulnak
Ha használt kozmetikai termékekről van szó, természetes mindig jobb elővigyázatosnak lenni - egyértelmű okok miatt. Olyan veszélyekre gondolunk, mint a bakteriális vagy vírusok általi fertőzések, legyen az akár gombás fertőzés vagy kötőhártya gyulladás.
A kötőhártyagyulladás olyan termékektől alakulhat ki, mint a szempillaspirál, szemceruza vagy műszempilla, a herpesz vírust a szájfény, rúzs, szájceruzák okozhatják (a vírus élettelen, száraz felületen akár nyolc héten át is elélhet). A legnagyobb veszélyt azonban a gyógyíthatatlan betegségek és a heges, maradandó sérülések jelentik.
Poshmark, egy másik webes felület, ami használt kozmetikumokat árul.
Amikor a boltban vásárolsz meg egy új terméket, tudod, hogy tiszta és fertőtlenítve van. Ha másodkézből szerzed be, nem tudhatod, hogy mit is kapsz valójában, hiszen rengetegen vannak, akik a használt terméket becsomagolva, újnak álcázva árulják. Ha az egészségünkről van szó, jobb elkerülni minden kockázatot.
Annak ellenére, hogy a különböző webes felületetek szigorú szabályai azért vannak, hogy a vevőt megvédjék a lehetséges átverésektől, sosincs száz százalék garancia arra, hogy azt kapjuk, amiért fizettünk. Egyszerűen túl sok tényezőről nem tudhatunk: hogyan tárolták, volt tárolva, mióta van felbontva, milyen régi, hányan használták már előtte és mikor fog lejárni. És annak ellenére, hogy a termékek szigorú körülmények és ellenőrzések között készültek, valamint tartósítószerekkel vannak ellátva, hogy meghosszabítsák az élettartamukat, van rá esély, hogy a használat során mégis beszennyeződtek.
Tehát, ami nem olyan nagy márka, mint a L’Oreál, Estée Lauder vagy a Protect & Gamble, és a termékek tartósítására nincsenek szabályok, azoknak a szennyezettségnek a veszélye még nagyobb. A legegyszerűbb módja, hogy kiszűrjük a romlott termékeket, hogy megszagoljuk. Ha penészes, dohos szaga van, egyértelműen nem jó már.
Az online vásárlások esetén ez természetesen nem lehetséges. Ebben az esetben érdemes púdereket, primereket és olyan termékeket vásárolni, melyeknek apró a nyílása, így az esély is kevesebb a fertőzésre. Lehetőleg ne vegyél krémes állagú, tégelyes termékeket. Sose vásárolj használt szempillaspirált, rúzst, szemceruzát és szájfényt (ha az applikátor elfertőződik, az egész üvegcse is fertőzötté válik). Ha már megvetted, olyan életmentő trükkök segíthetnek, mint például, hogy levágod a rúzs végét és bekened egy kevés alkohollal, hogy fertőtlenítsd.
A másik fontos dolog, ami a használt kozmetikai termékek eladásának pozitívuma, hogy a Z-generáció tagjai kevesebbet pocsékolnak vele, hiszen egy termék időtartama meghosszabbodik. Az évezred szülöttei figyelnek arra, hogy inkább újra használjanak termékeket, mint újat vegyenek, így a nagy cégeket is ösztönzik a fenntartható, környezettudatos gyártásra.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!