A Z generáció, azaz a digitális bennszülöttek válnak a társadalom, a munkaerőpiac és a fogyasztói réteg meghatározó szereplőivé.
Az 1990-es évek végétől a 2010-es évek elejéig születetett korosztályt hívjuk Z generációnak. Ők már egy olyan világban nőttek fel, ahol a számítógépek és az okostelefonok jelen voltak, sőt a mindennapok részét képezték. Sokan már a 20-as éveik végében járnak, és meghatározó szerepük van a társadalomban. Most elárulunk néhány dolgot, amit tudnod kell erről a nemzedékről akkor is, ha beletartozol, akkor is, ha nem.
Egy amerikai kutatásból kiderült, hogy az elmúlt évhez képest 45%-kal nőtt azok aránya, akik házasnak vallják magukat, és 23%-kal többen vannak, akiknek már gyerekük is van. De a megkérdezett Z generációsok 19%-a a karrierjében is nagy sikereket tudhat maga mögött, ők már döntéshozó pozícióban dolgoznak, míg ez az arány előtte évben 15% volt.
Terjed egy tévhit a Z generációval kapcsolatban, hogy lusták és nem akarnak dolgozni. Valójában azonban csak arról van szó, hogy ez a nemzedék fontosnak tartja a munka és magánélet egyensúlyát, ezért inkább olyan állásokat keresnek, amelyek összhangban vannak személyes értékeikkel és céljaikkal. A Z generációs szakemberek 39%-a fontolgatja, hogy a következő hat hónapban új munkát keres — szemben az idősebb generációk 28%-ával — de ez nem a kötelezettségvállalás hiányát, hanem a fejlődést és az elégedettséget kínáló lehetőségek iránti igényt tükrözi. Emellett pedig ennél a korosztálynál szintén jellemző az, hogy a rugalmas lehetőségeket részesítik előnyben, és természetesen a home office-t sem utasítják vissza. Éppen ezért sokan inkább szabadúszóként próbálnak meg érvényesülni.
A mentális egészséggel kapcsolatban aggasztó adatok láttak napvilágot: a Z generáció hajlamos leginkább szorongásra. A megkérdezettek 28%-a vallotta be, hogy nála ez problémát jelent, míg 18% úgy érzi, hogy a közösségi média okoz igazán stresszt az életükben. 2020 óta 25%-kal nőtt azok aránya, akik mentális egészségügyi problémával küzdenek. Azt azonban nagyra értékeli ez a nemzedék, ha a munkahelyükön is kapnak támogatást. A számokból kiderül az is, hogy akik kapnak mentális egészségügyi támogatást a munkahelyükön, 19%-kal nagyobb valószínűséggel elégedettek a munkájukkal.
A pénzügyi felelőtlenséggel kapcsolatban szintén sok sztereotípia kering a Z generációról, de az igazság az, hogy sokuk nagyon is ügyesen bánik a pénzzel. Ennek a korosztálynak az 59%-a tett újévi fogadalmat, miszerint 2025-ben még többet fognak félretenni. A befektetések terén is előrébb járnak: 2017 óta 46%-kal nőtt az amerikai és brit 18–27 évesek aránya, akik részvényeket és befektetési eszközöket birtokolnak. Ugyanebben az időszakban 29%-kal csökkent azok aránya, akiknek nincs megtakarításuk vagy befektetésük.
A Z generáció életében az utazás egyértelműen prioritásnak számít. 2024 végén 34% tett fogadalmat arra, hogy a következő évben gyakrabban szeretne utazni. Emellett pedig fontos számukra az is, hogy külföldön lássanak világot. Ez a korosztály azokat az úti célokat részesíti előnyben, ahol remek fotókat készíthetnek, de mellette kulturális programok és szabadtéri kalandok várják őket.
A Z generáció az étkezéshez egészséges, kiegyensúlyozott és praktikus szemlélettel közelít. Éppen ezért diétázás és fogyás helyett inkább a rendszeres testmozgást részesítik előnyben. Az Egyesült Államokban azoknak a Z generációsoknak a száma, akik ragaszkodnak a húsfogyasztáshoz, 18%-kal nőtt 2020 óta. A fehérjebevitelre rendkívül figyelnek, és az egészségtelen divatdiétákra pedig egyértelmű nemet mond a többségük.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!