Megrendezett jelenetekkel, korábbi háborúkból származó felvételekkel, és katonai szimulációs videójátékokból származó képekkel is próbálják a csalók befolyásolni a közösségi média felhasználóit!
Oroszország inváziója Ukrajnával szemben világszintű szorongást váltott ki. Évtizedek óta nem volt már példa hasonló katonai beavatkozásra és ez érthető módon sokakat megrémisztett. Csakhogy a múltban történt hasonló eseményekhez képest ez a háború a közösségi média virágkorában történik. Ennek köszönhetően sokszor percről-percre újabb információkat olvashatunk vagy helyszíni videófelvételeket láthatunk. Éppen elég feszültséget okozhatnak a valódi hírek, de rengeteg félinformáció és álhír is terjed a közösségi oldalakon, amelyek eltorzítják a valóságot és tovább fokozzák az emberek félelmét.
Jelenleg a TikTok a legnézettebb platform. Civilek ezrei tesznek fel folyamatosan képeket és videókat a bombázásról és a kialakult helyzetről. Egyes jelentések szerint oroszországi kötődésű csoportok álhírek terjesztésére is használják az oldalt, és több ezer olyan kétes videót töltenek fel, amelyek még a TikTok moderátorcsapatainak is fejtörést okoz. Az ukránok is éltek a lehetőséggel, hogy ugyancsak megtévesztő klippeket tegyenek közzé.
Sajnos a kialakult helyzet kellő motivációt adott az amatőr színészeknek, akik a bevételszerzési lehetőséget látják abban, hogy hamis videókkal árasszák el az oldalt.
Amióta nyilvánvalóvá váltak az alkalmazáson belüli visszaélések, a TikTok földrajzilag blokkolta az orosz államhoz kapcsolódó médiák tartalmát az EU-ban élő felhasználók számára. Az EU-n kívüliek továbbra is hozzáférhetnek ezekhez a tartalomhoz.
A Facebook a közösségi média információáramlásának középpontja. Oroszországban körülbelül 70 millió, Ukrajnában pedig 24 millió felhasználóval rendelkezik. Nemrégiben 25 ezer megosztást kapott egy az „ukrán háborút bemutató” videóklip, ami valójában az Arma 3 háborús videójátékból származó felvétel volt. A videó végül eltávolításra került.
A TikTokhoz hasonlóan a Meta szintén megtette a maga lépéseit annak érdekében, hogy visszafogják az álhíreket, például betiltotta az orosz állami médiaszervezetek hirdetéseit, korlátozzák a Facebook-oldalaikat, és számos fiókot zároltak. Ugyanezeket végrehajtották az Instagram felületén is.
Ezen túlmenően a Meta egy speciális műveleti központot is létrehozott, amelyben orosz és ukrán anyanyelvűek dolgoznak, hogy figyeljék a potenciálisan káros tartalmakat, és kiszűrjék az olyan háborús képeket, amelyek egy évnél idősebbek. Végezetül, a Meta azt is bejelentette: Ukrajnában és Oroszországban minden felnőtt számára elérhetővé teszik a titkosított csevegéseket az Instagramon.
A YouTube is korlátozta az orosz állami tulajdonban lévő médiákhoz való hozzáférést, ugyanakkor több orosz csatorna bevételszerzését is felfüggeszti. Emellett eltávolítja az orosz állami tulajdonú csatornákat az ajánlások közül, és szabályozza a feltöltéseik elérését az oldalon.
A Twitter még 2019-ben kizárta a politikai hirdetéseket a platformról, tehát ebben a tekintetben már jóval előrébb jár. Mindenesetre a jelenlegi helyzetre való tekintettel ideiglenesen betiltottak minden hirdetést Ukrajnában és Oroszországban, hogy a reklámok miatt ne veszhessenek el a fontos információk. Emellett dolgoznak az álhírek kiszűrésén, és lehetővé tettek egy olyan funkciót az felhasználók számára, amely figyelmezteti őket az érzékeny tartalomra.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!