Az énekesnő genderváltó performansza mögött több van, mint hinnéd!
Már a Lover című albumjának bemutatásakor nyilvánvaló volt, hogy Taylor nem akar többé a jó kislány imázs mögé bújva mindenki számára szerethető maradni. Elég nehéz is lenne, hiszen épp a tökéletesség látszatáért, mindig kedves stílusáért támadta a média, s volt egy időszak, amikor egyenesen közutálatnak örvendett az Egyesült Államokban. Talán épp ennek, s a komoly belső munkájának köszönhető, hogy mostanra megtalálta a saját hangját, s nem fél kiállni magáért és igazságáért.
A ’The Man’ klipje ennek ékes bizonyítéka. Bár a közvélemény főként azt találgatja, milyen szimbólumokkal és rejtett üzenetekkel bírálja Scooter Braunt (aki volt menedzsereként elvette Taylortól korábbi dalaihoz fűződő jogait) vagy éppen Kanye Westet (akivel már azóta dúl a háború, hogy 2009-ben megzavarta az énekesnő köszönőbeszédét), a videó és a dalszöveg azonban komolyabb és megosztóbb kérdéseket vet fel ennél.
Egy olyan világot mutat be nekünk, ami nagyon is ismerős. Egy társadalmat, ahol még mindig létezhet a kettős mérce, ha nőkről és férfiakról van szó. A történet egy felhőkarcoló irodájából indul, ahol Swift férfiként, külsőre Jake Gyllenhall dublőre bőrébe bújva, főnökként masírozik végig a munkahelyén. Pacsizik, gratulál a kollégáknak, de a nadrágkosztümbe öltözött nőket valahogy elfelejti észrevenni. Mi több, ahogyan lekezelően összegyűri és eldobja az egyik munkatársa ötleteit tartalmazó papírgombócot, a hölgyek úgy vetik rá magukat a „morzsára”, mint a groupie-k a rocksztár által feléjük hajított ereklyére.
A jelenet erősen hajaz A Wall Street farkasa című filmre, ahol a Jordan Belfortot, az igencsak toxikus férfit alakító Leonardo DiCaprio hasonló szerepben tündököl. Fájdalmas végiggondolni, hogy ezt a fajta magabiztosságot nőként mennyire nem érzékeljük, mennyire ritka, hogy tehetséges, kiemelkedő kvalitású nőként bíznak bennünk, s megfelelőnek tartanak a feladatra. A dalszövegben is utal erre Taylor: I’d be a fearless leader / I’d be an alpha type / When everyone believes ya / What’s that like? – (Ha férfivá válnék…) „Félelem, kétségek nélküli vezető lennék, igazi alfahím, akinek és akiben hisznek…” S ironikusan hozzá is teszi: „vajon ez milyen érzés lehet?”
Izgalmas kérdést feszeget. Vajon könnyebben célt érnék, ha férfiak lennénk (Wondering if I’d get there quicker if I was a man)? A dalban Swift a saját keserves tapasztalatait osztja meg: They’d say I hustled, put in the work / They wouldn’t shake their heads and question how much of this I deserve / What I was wearing, if I was rude / Could all be separated from my good ideas and power moves - Azt mondanák, rámenős voltam, keményen dolgoztam / Nem ingatnák a fejüket kétkedve, vajon megérdemlem-e mindezt / Nem kérdeznék, milyen ruhát viseltem, hogy túl kemény voltam-e / A jó ötleteim és a meghatározó lépéseim érdekelnék őket.
Nos, be kell lássuk, a felvetése teljesen jogos.
Ha keményen dolgoznánk a sikerért férfiként, akkor is megkérdőjeleznék, mennyit érdemlünk meg belőle? Valószínűleg nem. Nem azzal lenne elfoglalva a média, hány kilók vagyunk, vagy éppen hányadik barátnőt fogyasztjuk, hanem méltatnák mindazt, amit letettünk az asztalra (gondoljunk csak például Steve Jobs magánéletére, jellemére, vezetői stílusára).
Leaked footage of Taylor Swift’s The Man music video pic.twitter.com/nEpVafSHh0
— Hi Lea! (@MadAmour13) February 27, 2020
Ha mégis befutottunk, akkor is más szabályok érvényesek ránk, nőkre. Taylor itt újra megemlíti Leonardo DiCapriot, ami immár kettős értelemmel bír. Több jelenet is egyértelműen az általa megformált Jordan Belfortra utal, az egyik, ahogyan a pénzét lobogtatva, alkoholt vedelve, örömlányokat fogdosva ünnepli sikerét, a másik, ahogy egy luxusjachton pezsgőzik fürdőruhás modellekkel – ez viszont a valódi Leóra is igaz, aki mindig jóval fiatalabb, csinos hölgyekkel alakít ki kapcsolatot. Az teljesen rendben van tehát, ha rosszfiú vagy, vagy akár őrült is, ez jár, mert férfi vagy, sőt, isteníteni fognak – nőként viszont ezt megtehetnénk-e? Könnyű elképzelni, hogyan semmisítene meg a média és közvélemény pillanatok alatt… (What’s it like to brag about raking in dollars / And getting bitches and models? - Milyen érzés azzal kérkedni, hogy halmokban áll a pénzed / S, hogy minden ribancot és modellt megszerezhetsz?)
Itt persze nem ér véget a férfiszerep, hiszen házastársként, édesapaként is meg kell állják helyüket a világban. Nem probléma, ha 50 évvel fiatalabb modell párod van, mert egy férfi csak elismertebb lesz ettől. Szülőként pedig elfogadható, ha sokat dolgozol, s alig van időd a gyerekedre – hiszen te keresed a pénzt, ugye? A klipben szereplő édesapa a szökőkút peremén ülve, telefonálás közben megpaskolja kislánya fejét, majd az égbe emeli, s máris megkapja a ’Világ legjobb édesapja’ címet. Hiszen még a kislányára is van ideje, milyen csodálatos! Egyedülálló anyaként persze ez nem működőképes alternatíva, akkor jó, ha mindkét helyen egyszerre helytállsz…
A médiának a klipben egy szimbolikus újság mutat görbe tükröt, kihangsúlyozva ezzel, mennyivel toleránsabb a társadalom a férfiak dolgaival szemben, mint a nőkével. A metrón terpeszkedő férfi kezében lévő papíron olyan szalagcímek vannak, mint:
Year’s most eligible CEO’s – A legpartiképesebb ügyvezetők;
Man we love in sport – Férfiak, akiket imádunk a sportban;
It’s men against boys and no ladies around - Férfiak a fiúk ellen, hölgyek kizárva;
What man won the year in celebrity dating? Who crushed it this year? – Melyik férfi randizott a legtöbb celebbel? Ki nyerte a versenyt?
Érezhetjük persze Taylor személyes sértettségét is, akinek állandóan címlapra tették viharos magánéletét, módszeres karaktergyilkosságot elkövetve ellene, ahogyan férfifalóként állították be – pedig lássuk be, egy fiatal srácnak inkább összekacsintva gratuláltak volna.
A randizásban is megjelenik ugyanis a kettős mérce, a nőknek jóval kevesebb szerelmi kapcsolat megengedett, mint a férfiaknak. (They’d say I played the field before I found someone to commit to / And that would be okay for me to do – „Azt mondanák, végigmentem mindenkin, mielőtt megállapodtam volna / S hogy ezt tettem, teljesen rendben lenne”). Ezzel van összhangban az a jelenet is a klipben, amikor az egyéjszakás kaland után a férfit ünneplik, ezzel szemben a nőnek a ’walk of shame’ (szégyenséta) járna a hazafelé úton, s inkább titkolnia lenne érdemes, mint dicsekedni vele.
Swift a filmiparban tapasztalható kettősség mellett sem megy el szó nélkül. Klipjében szereplő filmplakátjai egytől-egyig fricskák:
- az egyik plakáton egy akciófilmet reklámoznak, ’Man VS. Disaster’ címmel, utalva ezzel a rengeteg katasztrófafilmre, ahol mindig a férfiak a megmentőek, s az anyatermészetnek sincs esélye ellenük;
- a róla készült film hirdetését is „férfiasították”, a Miss Americanaból Mr. Americana lett, melynek főszereplője Tyler Swift, rendezője Larry Wilson (Lana Wilson helyett) és a Mandance filmfesztivál hivatalos programjában szerepel (Sundance helyett) – ezzel hangsúlyozza, mennyire nehéz terep a filmvilágban a kamera mögött nőként érvényesülni;
- a klip végén erre válaszképp határozottan, egyértelműen az arcunkba tolja:
Directed by / Written by / Owned by / Starring (Rendezte / Írta / Tulajdonos / Főszereplő): Taylor Swift.
| The outro for #TheManMusicVideo showing Taylor’s transformation into The Man: “Directed by Taylor Swift, owned by Taylor Swift, written by Taylor Swift, starring Taylor Swift.” pic.twitter.com/zpktrSIJdp
— Taylor Swift Updates (@swiftsupdates) February 27, 2020
A sport világában meglévő egyenlőtlen bánásmódot pedig egy 2018-as Serena Williams-incidens férfi változatával érzékelteti. Abban az évben a US Open teniszversenyének döntőjében a teniszezőnőt többször figyelmeztették (tiltott edzői segítségért, majd a teniszütője eltöréséért), először szóban, aztán pontlevonással, végül pedig „game penaltyval”, amiért nekirontott a székbírónak és csalónak, tolvajnak nevezte őt. A klipben egy férfi hasonló kirohanását láthatjuk a teniszpályán, amiért azonban nem kap büntetést, ahogyan a Serenához hasonlóan viselkedő férfi teniszcsillagoknak sem járt. A harminckilencszeres Grand Slam győztes Billie Jean King mondta erre, „amikor egy nő kifejezésre juttatja az érzéseit, hisztérikusnak tartják és megbüntetik érte. Ha egy férfi teszi ugyanezt, szókimondónak tartják és nem kap megrovást.”
My favorite part of Taylor Swift's new video for "The Man" is where The Man tantrums at a tennis official.
— (@TeeExTee) February 29, 2020
Because only entitled, nasty, toxic men do that. pic.twitter.com/C1sk7cJpan
Taylor mesteri művét fémjelzi, hogy még a teniszpálya oldalán is találunk egy rejtett utalást: a falon a Women’s charity felirat áll. Tény, hogy bár az amerikaiak 395,5 milliárd dollárt adományoznak jótékonysági szervezeteknek, ennek mindössze 1,6%-a jut olyan nonprofit alapítványoknak, amelyek a nőket és lányokat segítik.
Az utolsó jelenet méltó befejezése a videónak, igazi K.O. A férfit játszó Taylor odamegy önmagához, a rendező Taylorhoz és visszajelzést kér a munkájára. A válasza aranyat ér: „Pretty good… Could you try to be sexier, maybe more likable this time?” – „Egész jó… Meg tudnád próbálni szexisebben, ezúttal talán egy kicsit szerethetőbben?” Talán nincs is ennél erősebb mondata az egész klipnek. A munkára valódi véleményt nem kapunk, mi magunk váljunk kívánatosabbá, kedvelhetőbbé, csak ennyi számít. De még itt sem áll meg, mert végső megszólalásként szinte arcul csap bennünket, ahogy ezt követően a labdaszedő lány szemforgatását értékeli: „By the way, excellent work over there, Loren” – „Egyébként Loren, csodás munkát végeztél!”, ezzel mutatva meg, hogy a férfiak egymás munkáját viszont hajlamosak a semmiért is megdicsérni…
A klipet rengeteg férfi támadta meg a YouTube kommentszekciójában, s több blogger felháborodott bejegyzést írt arról, mennyire egysíkú az énekesnő megközelítése. Azt üzenjük Taylornak is, amit Serena Williams ellenfele, Naomi Osaka írt a teniszcsillag kirohanásáért elnézést kérő üzenetére: "Az emberek gyakran összetévesztik a haragot az erővel, mert nem tudnak különbséget tenni a kettő között. Senki nem állt még úgy ki magáért, mint ahogy te tetted. Nagy szükség van arra, hogy folytasd ezt az úttörő szerepet, és tovább menj ezen az úton."
Balogh Mariann
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!