Mesterséges infulencerek
Egyenes frufrujával, halvány szeplőivel és kócos, dupla kontyba csavart frizurájával a 19 éves Miquelának mindene megvan, ami egy mai Instagram influencer ismertetőjegye. Ott a coolfaktor (lásd: egy brazil– amerikai lány, aki snowboardozik), a zenéi (első száma, a Not Mine felkerült a Spotify egyik kiemelt toplistájára), a társadalmi aktivizmusa (a Black Lives Matter támogatója) és a kitűnő ízlése (gondoljunk itt főként a Proenza Schouler-, Balmain- és Alexander Wang-irányra).
Szerepelt divatfotókon a V Magazine-ban és a Highsnobietyn, ezenkívül a Prada felkérte, hogy népszerűsítse 2018-as milánói divatbemutatójukat, ahol ugyanazt az élénk narancssárga kabátot viselte, mint Gigi Hadid. Ez nem az első eset volt, hogy összeakadtak. Hadid ezt tweetelte Miquelának tavaly ősszel: „Hé, csajszi, csak azért nem értenek, mert túl nagy formátumú vagy!” Miquelát több mint egymillióan követik, és az Instagram-fala tele van menő barátokkal. Az egyik képen Margaret Zhanggal eszik tésztát, a másikon Giovanna Battaglia Engelbert vállára hajtja a fejét. És közben tud akár olyan is lenni, mint mi, grimaszokat vágva az olyan hétköznapi teendők miatt, mint a mosás vagy a bőröndbe való bepakolás.
A másik most reflektorfénybe került Instagram- sztár Shudu, aki, noha újabb belépő, szintén szédítő mennyiségű, több mint 100 000 követőt tudhat magáénak. Az egészen rövidre nyírt hajú, fekete bőrű szépség tavaly még a legelső posztjával hívta fel magára a gyelmet, melyen meztelenül pózolt, pontosabban néhány arany choker nyakláncba öltözve. Tavaly februárban a szépségipar is felfigyelt rá, miután Rihanna Fenty Beauty márkája újraposztolta képét, amelyen feltűnő, mandarinárnyalatú rúzsukat viselte. Ez maga a megvalósult álom egy kezdő influencer számára, a jóváhagyása annak, hogy máris fontos személy a kibertérben.
Csak hát Shudu a valóságban nem létezik. Ahogy Miquela sem. Mindketten számítógép által generált avatárok – egy olyan új trend képviselői, amely épp most rajzolja újra a divat színterét. A rajongók számára ezek a „nők” szeretettel fogadott új példaképek, akik sokkal érdekesebbek a sokszorosított hatást keltő, immár tömegesen munkálkodó bloggereknél. Természetesen a márkák nem akarnak lemaradni, tetszik nekik ez az új módi, amivel magukra vonhatják a figyelmet az egyébként túlzsúfolt közösségimédia-platformokon.
Ráadásul ezek az avatárok a könnyen kezelhető kliensek közé tartoznak: mindig fantasztikusan állnak rajtuk a ruhák, és sosem követelnek maguknak helyet az első sorban a divatbemutatókon. Miquelának és Shudunak ugyanaz a DNS-e, már ha szeretnénk humanoidként beszélni róluk, ám több hasonlóság nincs közöttük. Mint minden feltörekvő sztárnak, Miquelának is egy egész PR-gépezet áll a háta mögött, népszerűsítve ezt a kifinomult trükköt, melybe a saját márkás termékei is beletartoznak. A high fashion boldogan működik közre: Pat McGrath egyenesen múzsának nevezte Miquelát, a Prada pedig „titokzatos kibermodell”-ként említette a CGI sztárt, ezzel reklámozta közös GIF kollekciójukat.
A feszültség és a baljós hangok még alig jelentkeztek, mikor márciusban meginterjúvoltam Miquelát a Google Hangouts chatprogram segítségével. „Ma két dalt próbálok befejezni – írta ő –, és épp elbújtam az egyik sarokba itt a stúdióban, hahaha.” Amikor egy az egyben rákérdeztem, hogy valódi, élő személy-e, így válaszolt: „De hiszen most épp csetelünk, nem?!” Arra nem volt hajlandó egyenes választ adni, hogy kap-e pénzt a cégekkel való együttműködésekért („Hmmmm, fel kell hívnom a menedzseremet, lol”), de közben utalt arra, hogy később többet elárul majd magáról: „Már nagyon várom, hogy többet is megoszthassak azzal kapcsolatban, ki vagyok” – írta.
(...)
Szöveg: Lizabeth Holmes
A teljes cikket az ELLE magazin 2018. decemberi lapszámában olvashatjátok!Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!