Bemutatjuk a modern queer ikonná váló self-made énekest, Lil Nas X-et.
Szinte a semmiből jött és egyszer csak mindenki az Old Town Road dallamát dúdolta. Lil Nas X debütáló dala rögtön két Grammy-díjat hozott az énekesnek (egy egész sor egyéb jelölés és zenei elismerés mellett), és még egy Billy Ray Cyrusszal közös feldolgozás is készült belőle. Bár sokan azt hitték, hogy egy újabb egyslágeres előadó tűnt fel a zeneipar egén, aki hamarosan a süllyesztőben végzi majd, a rapper bebizonyította, hogy hosszú távra tervez.
2021-ben Lil Nas X több slágerrel jelentkezett, így egyre nagyobb és nagyobb rajongótáborra tesz szert – ugyanakkor a kritikusainak száma is növekszik. És hogy mivel dühíti fel az embereket? Azzal, hogy mer önmaga lenni: szégyentelenül szexuális, queer, fekete és senkit sem fél kigúnyolni. Az amerikai papok például azért orroltak meg rá, mert Montero című klipjében öltáncot adott a Sátánnak, és kisebb botrány robbant ki azután is, hogy a Nike engedélye nélkül olyan sportcipőt dobott piacra, ami „sátánista” utalásokat tartalmazott (többek közt egy-egy csepp vért). De a konzervatív amerikai kormányzók sem tartják jó példának, hiszen szexről, megcsalásról és homoszexualitásról énekel.
Nas tudatosan vállalja ezt a szerepet, és úgy tűnik, ez nagy dicsőségére válik: dalaival és megjelenésével ugyanis teret ad azoknak az embereknek, akik egyszerűen nem illenek bele a fehér, heteronormatív keretekbe, és mindenekelőtt új művészetet hozott létre – amelyben rendszeresen használ heteronormatív vizuális nyelvet is. Egy modern ikon van születőben.
Bár az ördögnek adott öltáncot nehéz felülmúlni, Nas legújabb klipje, a Jack Harlow-val közös Industry Baby megugrotta azt a szintet, amit a Monteróval felállított az énekes. A kisfilmben Nas egy börtönben látható (miután a bíróság elítélte melegségéért), körülötte csak rózsaszínbe öltözött férfiak vannak, akik gyönyörűek és többnyire meztelenek. A zuhanyzóban a pasik gyúrnak, az udvaron pedig a régi Pussy Cat Dolls-klipekre emlékeztető koreográfiát táncolnak. A finomkodás nem Nas erőssége, ez egyértelmű. Mindenhova a teljes „lényét” viszi.
Ez a „lénye” néha harsány, esetlen káosznak tűnhet, de hamar kiderül, hogy ez egy átgondolt, jól összeállított terv része. Ahogy Nas is írta fiatalabb önmagának: „Nézd, ez nagyon ijesztő számomra, az emberek dühösek lesznek, azt fogják mondani, hogy egy propagandát tolok. És az igazság az, hogy így is van. Azt propagálom, hogy az emberek kurvára ne avatkozzanak bele mások életébe, és ne szabják meg, hogy ki legyen a másik ember.” Tweetjeiben világosan beszél orientációjáról és keresztény neveltetéséről is, ami miatt sokáig „nem mert előbújni”, és gyűlölte magát.
Jazmine Hughes a The New York Times magazin számára készített portréjában így ír róla: „Nemcsak popsztár akart lenni, hanem egy kifejezetten meleg sztár, olyan, aki valódi büszkeséget és kényelmet sugároz.” Egyszerre akar slágergyáros, nagy popsztár, meleg férfi és szexuális lény lenni. Ezzel az a célja, hogy bebizonyítsa, utóbbi kettő bárki lehet. Nas alakja és teljesítménye pedig biztosan segíteni fog ebben.
Nas nem a queerség egyszerű elfogadására törekszik; mert ez az elfogadás gyakran úgy néz ki, mint az elfordulás, mint a régi „semmi bajom a melegekkel, amíg nem kell látnom őket csókolózni” hozzáállás. Nas azt akarja, hogy lássuk őt csókolózni. Nem kerülhetjük el a szexualitását. Arra kényszerít, hogy túllépjünk az elfogadáson, és kezdjük el normálisnak találni a melegségét. Végtére is a normális dolgokat nem kell elfogadnunk vagy tolerálnunk – nem is kell gondolkodni rajtuk. Ezzel ugyanazt a teret követeli magának, mint ami a heteroszexuális embereknek is jár.
Az Industry Baby klipjében több jelenet is emlékeztet a tipikus hip-hop videókra, amelyekben a (legtöbbször férfi) előadó énekel vagy rappel, körülötte pedig vonzó, félmeztelen, érzékien táncoló nőket láthatunk. Az Industry Babyben ugyanez történik, de ezúttal egy fiatal, fekete férfit látunk, akit egy sereg jóképű, kigyúrt férfi vesz körül. Lil Nas X a magáévá teszi a heteronormatív vizuális nyelvet és megmutatja: „Itt vagyok, meleg vagyok, merem elfoglalni ugyanazt a teret, mint a heteró férfiak, és ezt meg is tehetem.” Az elfordulással való elfogadás többé nem opció; ha szeretni akarjuk Lil Nas X-et, akkor normalizálnunk kell az orientációját és a szexualitását.
Nas egy Genius videóban maga mondja: az emberek megpróbálják őt egyetlen jó dologra vagy egyetlen slágerre redukálni, hogy utána békén hagyja őket, de ez nem így lesz. Lil Nas X itt van, és marad is. Ahogy az Industry Baby című számában énekli: „I ain't lost since I started, yuh / Funny how you said it was the end, yuh / Then I went did it again, yuh.”
Forrás: Elle
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!