Mostanra hivatalos lett, amit már régóta sejtettünk: a fiatalok hírfogyasztása teljesen más, mint a mai 25-30 éveseké.
Az Ofcom kimutatta, hogy a tinédzserek a közösségi médiából tájékozódnak, nem pedig a hagyományos hírcsatornákból. A szabályozó News Consumption in the UK 2021/22-es jelentése szerint most először az Instagram, a TikTok és a YouTube volt a legnépszerűbb hírforrás a 12–15 évesek körében.
Az Instagram volt a legnépszerűbb a fiatalok körében, és a tinédzserek 29 százaléka használta, megelőzve a TikTokot és a YouTube-ot, melyek mindketten 28 százalékot kaptak.
Az Ofcom szerint a BBC One és a BBC Two –amelyek történelmileg a legnépszerűbb két hírforrás ebben a korosztályban – az ötödik helyre estek vissza. Azon tinédzserek száma, akik hírszerzésre használják ezeket a csatornákat, az öt évvel ezelőtti adatoknak körülbelül negyedére csökkent.
A közösségi média hírforrásaiba vetett bizalom azonban változó – a YouTube- és Twitter-felhasználók fele úgy gondolja, hogy megbízható hírekkel szolgálnak, de népszerűsége ellenére a tinédzserek kevesebb mint harmada (30 százaléka) bízik a TikTok hitelességében.
Yih-Choung Teh, az Ofcom stratégiai és kutatási csoportjának igazgatója a következőket mondta:
A tinédzserek manapság egyre valószínűtlenebb, hogy újságot vegyenek a kezükbe, vagy tévéhíreket nézzenek, ehelyett inkább a közösségi hírfolyamaik lapozásával szeretnének naprakészek maradni. Bár a fiatalok kevésbé tartják megbízhatónak a közösségi médiában megjelenő híreket, jobban értékelik ezeket a platformokat, mert számos véleményt és nézőpontot szolgálnak ki a nap aktuális történéseiről.
Az Ofcom szerint adatai azt is mutatják, hogy a BBC One továbbra is a leggyakrabban használt hírforrás az online felületeket használó felnőttek között, de számos nagy hírcsatorna kevesebb emberhez jut el 2022-ben.
A BBC One, a BBC Two, a BBC News csatorna, az ITV és a Sky News híreinek nézettsége most a pandémia előtti szint alatt van, ami az Ofcom szerint a hagyományos tévéhírek nézettségének hosszabbtávú hanyatlásának része.
A tévéhírek azonban továbbra is a legmegbízhatóbb hírforrásnak számítanak a brit felnőttek körében, a közösségi médiát tartják a legkevésbé megbízhatónak.
A jelentés azt is megállapította, hogy a nyomtatott és az online újságok együttes felhasználói a felnőttek körében idén 38 százalékra csökkent, szemben a 2020-as 47 százalékkal és a 2018-as 51 százalékkal.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!