Hogy néz ki a magyar férfi?
A köpcös meg a focista
Emlékszem, amikor tinik voltunk, a barátnőimmel rendszeresen sápítoztunk amiatt, hogy mi lesz velünk felnőtt korunkban, ha az idősebb férfiak később is úgy néznek majd ki, mint ahogy akkor: pocakos, kopaszodó, izzadt, elhanyagolt, külsőre igénytelen figurákat láttunk a villamoson, a tanáriban, a tévében, teljesen függetlenül attól, hogy egyébként milyen szellemi képességekkel, műveltséggel vagy anyagi javakkal bírtak. Saját kortársaink között persze mindig találtunk nekünk tetsző fiúkat, de az idő múlásával járó kilátások nem voltak valami csalogatók. Olasz, francia, német férfiak adtak némi reményt, akik negyven-, ötven-, hatvanévesen is vonzók és ápoltak tudtak lenni.
Anyáink gyakran hangoztatták a Fenyvesi Gabi által megénekelt bölcsességet: "ha csak egy fokkal szebb az ördögnél, a férfi gyönyörű már." Sőt, egyikünk-másikunk mamája ki is akadt, és azt mondta, egyszerűen nem jók a szempontjaink.
Azóta eltelt éppen annyi idő, hogy kialakulhassanak a férfiakkal szembeni új társadalmi elvárások. Méghozzá zavarbaejtően ellentmondásos módon, ahogy már többször is cikkeztünk róla itt, az Elle-ben. A mindennapok sodrában kialakult az új ideál, aki érzékeny, érzelmeket mutat, családjában gondoskodó és szeretetteljes, de megmaradt a női álmok hőse is, a győztes, a hódító, a támogató férfi. Nem könnyű mindennek egyszerre megfelelni: a hagyományos értékek nem tűntek el, ám újak zárkóztak fel melléjük.
A változások új hullámot keltettek a férfiak külcsínjét illetően is. Piackutatók beszámolnak róla, hogy a kétezres években növekvő a jó megjelenésért vásárolt termékek, szolgáltatások aránya. A média egyre többet és többet foglalkozik a férfi sztárok öltözködési, arcápolási, testkarbantartási szokásaival, ami nem kis mértékben befolyásolja a piacot. A nemzetközi foci végre élvezet a nőknek is, mert egyáltalán nem mindegy, hogy néznek ki a játékosok, emellett frizurájuk, ékszereik iránymutatók a férfiak számára. A legnagyobb amerikai rapperek, hiphopperek olyan fashiontudatosak, hogy sorra hozzák létre saját férfiruházati márkáikat – így Diddy a Sean Johnt, Jay-Z a Rocaweart, 50 Cent a G-Unit Clothingot –, az utóbbi egy-két évben pedig észrevehetően megnőtt a nagy olasz, francia divatmárkák említése a hiphop szövegekben. Az AskMen.com férfi közösségi portálon épp azon megy a vita, vajon ez nem túlzás-e.
A pénz nem elég
A cégek módszeresen, piacbővítő céllal igyekszenek a férfiakat divattudatosságra, testápolásra, testszépítésre nevelni. Egy trimmelőt például így hirdetnek jelenleg egy magyar oldalon: "Egy gyors loccsantás az arcra és a haj megigazítása az ujjfésűvel? Ez már rég elmúlt. A férfiak ma már sokkal több időt töltenek a napi testápolással, mint azt gondolnánk. Ahhoz, hogy valaki jól nézzen ki, több kell egy tökéletes borotválkozásnál, egy szép frizuránál és egy nagyszerű ruhánál. A testszőrzet eltávolításával és formázásával a jó megjelenés a ruha alatt kezdődik."
A férfitest egyre jobb reklámérv és reklámfelület, amely alkalmas a figyelemfelhívásra, pozitív asszociációk keltésére. Arányosan izmos, klasszikus férfitest-ideállal operálnak a parfümök, kozmetikumok és mindenféle testápolási termékek, aláhúzva, hogy nyugodtan meg lehet venni őket, attól még nem kap a férfi nőies felhangot.
A férfimagazinok is megteszik a maguk hatását. A macsóista, nők-autók-órák bűvháromszögében mozgatott lapok mellett megférnek azok is, amelyek – bár divat- és életmódtudatosak – az intellektust helyezik a központba. A mi műhelyünkben készülő Elle Man is ilyen, amelynek missziója, hogy egyszerre adjon lelki, szellemi táplálékot, és tájékoztasson a legújabb trendekről a férfi szépségápolás, testedzés és divat területén. Próbálunk rámutatni, hogy lehet egy kicsit bátrabban, egyedibben is öltözni, hiszen önmagában az, hogy a külsejével foglalkozik valaki, még nem von le férfias értékeiből. Mi is úgy látjuk, ahogy a Trendinspiráció Műhely írja egy tanulmányában: bizonyos körökben „a fiatalságkultusz miatt már az idősödő férfiak sem bízhatnak csupán megalapozott pénzügyi helyzetükben, a nőknél elérendő vonzerőért és – ami legalább ilyen fontosságú – a versenyképességért tenni is kell sporttal, táplálkozással", esetenként szépészeti beavatkozásokkal, mint mondjuk a hajbeültetés vagy a fogfehérítés.
A cikk folytatását megtaláljátok az ELLE legújabb, júliusi számában, melyből kiderül, hogyan áll a kérdéshez a magyar férfiak fiatalabb generációja, és az is, hogy mit képviselnek a retro- és überszexuálisok!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!