A Credit Suisse bank kielemezte, hogy mely luxusmárkáka érdemes most befektetni, ha el akarjuk kerülni az inflációt.
Az orosz-ukrán háború, a koronavírus és a folyamatos politikai botrányok miatt a világnak egyre nagyobb inflációval kell szembenéznie – a Credit Suisse svájci befektetési bank viszont pontról pontra kielemezte, hogy mely luxusmárkákba és pontosan milyen dizájner cikkbe érdemes befektetnie annak, aki meg akarja előzni a pénz romlását.
Az elemzők szerint a luxusiparban gyártott dizájner termékek (különösen a táskák, az órák és az ékszerek) magasan tartják az értéküket, főleg akkor, ha olyan limitált szériás, kis darabszámban előforduló darabokról van szó, amihez a megjelenés után kevesen jutottak vagy juthatnak hozzá. Ezeknek a különleges dizájner termékeknél ugyanis már nem csak az elkészítés módját és a márka nevét kell borsos áron megfizetni, hanem a ritkaságát is, mert sok befektető műalkotásokként, amolyan gyűjteményekbe és múzeumokba kiállítható műtárgyakként is tekint rájuk.
Ritkaságokba beruházni tehát nagyon is kifizetődő dolog – annál is inkább, mert ezeket a különlegességeket rendkívül magas piaci áron is tovább lehet adni. 2021-ben a másodkézből származó Rolex órák iránti kereslet például 33%-kal nőtt, Karl Lagerfeld halála után pedig a legendás divattervező által megálmodott Chanel táskákat 24.5 %-kal többen vették, mint az előtte lévő évben. A sort a harmadik helyen az Hermés táskák zárják, amik már több évtized óta tartják az árukat az infláció értékétől függetlenül. Itt azonban meg kell említeni, hogy az Hermés táskák (különösen a Birkin és a Kelly) rendszere teljesen máshogy működik, mint az a luxusiparban megszokott.
Nem újdonság, hogy a másodkézből származó luxuscikkeket olcsóbban lehet megvásárolni, mint ha betérnénk az üzletbe. Nos, ez az Hermésnél nem így van. Mivel ezeket a táskákat csak fizikai üzletben lehet megvenniés akkor is csak nehezített körülmények között (üzleti kapcsolatok, előjegyzések, bizonyos összeg feletti vásárlás után stb.), a másodkézből származó táskák a legtöbbször többe kerülnek, mint azok, amiket a boltban lehet megvenni.
Ez azért lehetséges, mert az Hermés kiemelt kapcsolatokat épít a vásárlóival, ezért előfordul, hogy még sok évnyi vásárolgatás után, több millió forint elköltött összeg után sem „ajánlanak” fel az üzletben egy táskát. Egy akármilyen táskát és akkor még nem beszéltünk a büdzséről, a színről, a fazonról és a többi dologról sem. Az exkluzivitás megúszását és az éveken át tartó vágyakozás kikerülését pedig sokan úgy oldják meg, hogy hitelesített luxustermékeket áruló weboldalakon magasabb értékben adják el a használt, de teljesen új állapotú Hermés táskáikat a vásárlók.
Az Hermésnél tehát a legtöbb esetben drágább egy használt Birkin táska, mint egy vadiúj, de pont emiatt megéri befektetni ezekbe a darabokba: nem csoda, hogy a Credit Suisse bank szerint az újonnan vásárolt Hermés darabok 30%-át már eleve úgy veszik, hogy tovább adják őket magasabb áron, ami egészen elképesztő áremelés. Ahogyan azonban az Hermés termékek, úgy a Rolex órák és a Chanel táskák ára is teljesen elszállt az elmúlt két évben, ezért aki 2018-ben vett egy adott darabot és vigyázott rá a szekrényben, sanszos, hogy ma már legalább ezer dollárral (kb. 400 ezer forint) többért tudja eladni a használt luxuspiacon.
A kérdés már csak az, hogy vajon ez az őrült áremelés hova vezet, hiszen arra még soha nem volt példa, hogy a luxuscikkek értéke lement volna – arra azonban igen, hogy a drasztikusan felemelték az árukat és még nagyobb kiváltáság, még nagyobb luxus lett ezeknek a termékeknek a birtkolása.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!