A Bonami bútorokat és lakberendezési kiegészítőket kínáló, már hazánkban is saját futárszolgálatot üzemeltető cég egy újabb komoly lépésre szánta el magát a magyarországi piacon. Az eddig csak az online térben aktív vállalat megnyitotta első üzletét Budapesten. Csehország és Szlovákia után hazánkban bővülő kereskedelmi koncepció bővítéséről valamint a járvány hozta válságos helyzetről Pavel Vopařillal, a Bonami vezérigazgatójával beszélgettünk.
Mi történik valójában a kiskereskedelmi kínálati piacon? Miért lett nehezebb hozzájutni az időben megrendelt árukhoz? Miként érinti ez a helyzet a karácsony bevásárlást és mikor térhetünk vissza a normál kerékvágásba a kiskereskedelmi szektorban? Ezen kérdésekre ezúttal Pavel Vopařil, a Bonami vezérigazgatója válaszol.
Egyszerűen fogalmazva, nem túl jó. Nagy a bizonytalanság. Nem tudjuk, mikor érkezik meg beszállítóinktól a megrendelt áru és milyen áron, és még nagyobb kérdés, hogy egyáltalán lehetséges-e átvenni. Az elmúlt időszakban valójában a kereskedők nem tudják, mit és milyen összegért kínálhatnak a vásárlóknak. Ennek két kiváltó oka van. Az első a hiányzó kapacitás. Amikor a járvány elkezdődött, nagyjából az egész világ kereskedelme lefagyott. Ahogy azonban fokozatosan enyhült a helyzet igyekezett mindenki felzárkózni. A kereslet nőtt, a kapacitás pedig ezt azóta sem érte utol. Európából nézve gyanútlan szemlélődőként úgy tűnhet, bár tombol a negyedik hullám, kínálati oldalon viszonylag jól állunk, ám ha megnézzük a világ más részeit, láthatjuk, hogy a járvány még mindig különböző stádiumban van. Délkelet-Ázsiában például a helyzet a világjárvány kezdete óta a legrosszabb az elmúlt hónapokban. Így a kapacitás nem áll rendelkezésre teljesen, és a globális termelési bázis iránti kereslet kezelése viszonylag bonyolult.
A második nagy probléma a termékek beszerzési árának hatalmas emelkedése egyelőre megállíthatatlannak tűnik. A nyersanyagárak az egekbe szöktek. Egyrészt nagy a kereslet, ám ebben a pszichológia is szerepet játszik, hiszen ma már mindenki igyekszik minél többet vásárolni, hogy az alapanyagok folyamatosan rendelkezésére álljanak. A kereskedők általános költségeit a konténerek ára is megdobja, amely esetenként az elmúlt évben akár már a többszörösére is nőtt. Az eddig működő rendszerünk egyszerűen pofont kapott és még nem igazán tudtunk ehhez az új helyzethez alkalmazkodni.
Mi, a Bonaminál az év elején úgy döntöttünk, felhalmozunk. Az elmúlt két évben raktáraink mérete ötször nagyobb lett, így a padlótól a mennyezetig megtöltöttük őket, mert feltételeztük, hogy előfordulhat ilyen helyzet, így árukészlettel rendelkezünk, de ez rengeteg költséggel jár. Ugyanezt a most megrendelt árukészletünkről már nem mondhatjuk el, mert a beszállítóink nem tudják garantálni az időzítést. Ügyfeleink felé igyekszünk kommunikálni a várható szállítási időt és tisztában vagyunk vele, hogy rendre akadnak problémás esetek.
Előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor a szállító nem szállítja ki nekünk az árut, ami aztán minden fél számára kényelmetlen. A következő probléma az ár. Folyamatosan találkozunk olyan beszállítókkal, akik emelik az árat, ezt igyekszünk nem tovább hárítani a megrendelőre, nehéz helyzeteket hoz, amikor háromezer dollárról 20 ezerre emelkedik a konténer ára.
Amit egykoron az üzletről tanultunk, ma már nem érvényes
Nap mint nap látunk híreket emelkedő energiaárakról, a hatalmas inflációs nyomásról, és mindez óriási hatással van a vásárlói magatartásra is. Mi kereskedők nagy költséggel próbálunk eljutni az áruhoz, másrészt nem tudjuk, valójában lesz-e rá kereslet. Olyan ez, mint az alkímia, mindenki igyekszik jól csinálni.
Erre talán egy szűkebb árutematikára specializált kiskereskedő könnyebben tudna válaszolni. A Bonami kínálata széles, beszállítói bázisunk pedig a világ minden tájáról való. Más a helyzet Európában, Ázsiában, mint Pakisztánban vagy Dél-Amerikában. Minden régió más-más inflációs nyomást mutat. Ahol lehet, tartjuk az árakat. És ahol ez nem lehetséges, kénytelenek voltunk növelni.
Még csak nem is szegmensről van szó, hanem arról, hogy mely világrészről dolgozik beszállító. Az európai beszállítók helyzete, akiknek itt is van termelése, lényegesen jobb, mint az ázsiaiaké. Ott néhány hónapig minden bonyolódik a kikötők bezárásával. A megoldás az, hogy olyan kereskedőktől vásároljunk, akiknek van raktáron árujuk. Ebben az esetben nincs oka arra, hogy az árut késleltesse.
Logikusan azt kell, hogy mondjam, hogy most, pedig tapasztalatból tudom, hogy a legtöbben az utolsó pillanatra hagyjuk a vásárlást. Nem hiszem, hogy idén apokalipszis lesz. Egyes árutípusok, amelyeket az eladók később rendelnek meg, megnövekedett logisztikai vagy alapvető nyersanyagköltséggel járhatnak.
Tehát minél előbb, annál jobb és olcsóbb.
Ami ránk vonatkozik, az általánosságban is érvényes. Ha az áru raktáron van, nincs oka a szállítás késedelmének. De minden más rendkívül bizonytalan.
Végső soron eladó, hiszen a vásárlót nem érdekli mi történik a függöny mögött. Ebben a láncban ő a közvetítő, még ha jellemzően ez nem az ő hibája. Nincs oka késleltetni aszállításokat. Ha ez megtörténik, az többnyire az ő befolyásán kívül esik, de ez továbbra is a mi dolgunk és felelősségünk, így ezzel foglalkoznunk kell.
Ha nálunk esik meg az eset, mi az ügyféllel próbálunk megegyezni. Ha nem akar várni,visszaadjuk a pénzt. Szerintem ez korrekt, én a mai beszállítói trendek mellett nem mernék mást javasolni a vevőnek. A döntés azonban egyéni. Ha valaki álmai kanapéjára vár, valószínűleg nagyobb a hajlam arra, hogy megvárja a szállítást késéssel is. Ellenben, ha kisebb dologról van szó, megoldás lehet az is, hogy válasszon egy másik alternatívát vagy kérjen extra ellentételezést.
A logisztikai probléma ugyanaz az online és offline is. Még azt is mondhatnám, hogy offline, még egy kicsit nagyobb. Egy valódi üzlet nem rendelkezik olyan rugalmas ajánlatokkal, mint mi. Ha valami kiesik az online kínálatunkból, akkor új választékot dobhatunk be a szállítótól, akinek van. Boltokba vásárolni azonban logikus okokból is visszatértek az emberek, és sokan kombinálva vásárolnak. Néha elmennek a boltba, néha pedig online vásárolnak. Hosszú távon szerintem ez lesz a haladási irány és ez az oka annak is, hogy Bonami üzlethálózatot kezdett építeni. Azt szerettük volna, hogy az ügyfél ki tudja választani és akár meg is foghassa azt, ami éppen megfelel neki. Ezért is döntöttünk amellett, hogy 2021 decemberében Budapesten is megnyitjuk első üzletünket.
Ez egy millió dolláros kérdés (mosolyog). Valójában fogalmam sincs. Bárcsak mielőbb megtörténne ez, ám ennek számos tényezője van. Van egy olyan érzésem, hogy tovább tart, mire a helyzet megnyugszik...
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!