Mit lehet tudni Nefertitiről, és miért beszélünk ma is róla?
Amikor egy évszázaddal ezelőtt először kiállították az ókorban élt egyiptomi királyné mellszobrát, Kairótól Londonig lenyűgözte a közönséget. Óriási rajongás indult el a szépsége okán, olyannyira, hogy a mostani sztárok is szeretnek úgy megjelenni, hogy Nefertiti királynéhoz hasonlítsák őket.
Az ókori egyiptomi királyné a XVIII. dinasztia idején élt, mellszobrát egy Thotmesz nevű szobrász alkotta meg, amely az ókori egyiptomi művészet egyik legismertebb alkotása lett. A 3300 éves, stukkóval bevont mészkőszobrot 1912-ben német régészek fedezték fel Egyiptomban, és 1924-ben állították ki a berlini Neuses Múzeumban.
Nefertiti nevének jelentése — „a szépség megérkezett” — különösen találó lett, miután kiállították: arca megjelent szemfesték-reklámokban, szépségrovatokban, és egy csapásra divatikonná vált. A nők Nefertiti stílusa szerint fekete tussal macskaszemeket festettek maguknak , magas kalapot vettek fel, vagy hajukat magasra tupírozták. A mellszobor másolatai még amerikai fodrászszalonokban is megjelentek, egzotikus szépségének csábítását ígérve. A műtárgy éles vonásai— a tökéletes állkapocs, a magas arccsontok, a hattyúszerű nyak és a feketével kihúzott szemek — évtizedeken át szolgáltak hivatkozási alapként a divatban és a művészetekben.
Az akkori korszak tervezői — például a francia divattervező Paul Poiret is — egyiptomi motívumokat építettek be munkáikba. 1945-ben az amerikai kalapkészítő Lilly Daché Nefertiti ihlette kalapokat tervezett. 1961-ben a Vogue közölt cikket a királyné iránti folyamatos rajongásról. 1963-ban Elizabeth Taylor Kleopátraként nyújtott alakítása tovább erősítette ezt az érdeklődést, és az egyiptomi megjelenést a divat alapelemévé tette.
Nefertiti stílusa évtizedekkel később is hatással volt a divatra. A brit divattervező, John Galliano a Dior 2004-es tavaszi kollekciójában magas Nefertiti-kalapokat mutatott be. 2015-ben Christian Louboutin, francia divat dizájner egy királyné ihletett rúzskollekciót bocsájtott ki arany-fekete színű tokokkal és koronás díszítéssel. Nefertiti egyébként valószínűleg vörös okker pigmentet használt ajkaira.
Ékszertervezők — például Azza Fahmy — szintén megidézték alakját, míg a tunéziai divattervező, Azzedine Alaïa 2017-es őszi kollekciójában fekete turbánokkal tisztelgett előtte, melyek közül az egyiket Naomi Campbell viselte.
A Nefertiti ábrázolása és a régió lakossága alapján a tudósok szerint a királynét ma fekete bőrű nőként tartanánk számon. Alakja a fekete kultúrában különösen fontos szerepet kapott: az erős nők szimbólumává vált. Rihanna és Beyoncé is merített a képi világából, ahogy korábban Erykah Badu és Aretha Franklin is.
Rihanna Nefertiti mellszobrát tetováltatta magára.
Beyoncé a 2016-os Sorry videoklipjében jelenítette őt meg, úgy sminkelve és pózolva, mint a műalkotás.
Napjainkban Nefertiti kulturális ikonként betöltött szerepe továbbra is erős. Influenszerek készítenek smink- és stílusvideókat az ő megjelenését idézve a TikTokon és az Instagramon. Arcképét tömeggyártott pólókon és bögréken, valamint 14 000 dolláros ruhákon és luxusparfümökön is felhasználják. A szépségiparban például Juvia’s Place és UOMA Beauty Nefertitire utaló termékeket dobtak piacra. Még a plasztikai sebészetben is emlegetik a „Nefertiti-liftet” — egy botoxeljárást, amely az állvonalat hangsúlyozza.
A királyné szépségéről valószínűleg az idők végezetéig meg fognak emlékezni, izgalmas, titokzatos arcvonásaival ugyanis nem csak a történelembe, hanem a szépségipar történetében is beírta magát.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!