Itt a nagy parókaforradalom – többé nemcsak a jelmezbálok, filmek és zenei videóklipek kellékei.
A parókakultúra ma derékig érő, holnap afro göndör, a hétvégén rövid frufrus, de mindenképpen nagyon messze áll attól a szintetikus, műanyag tapintású, húszfontos parókától, amit a középiskola első hetében viseltem tinédzserként – írja Ata Owaji Victor az Elle UK hasábjain. A cél akkor az volt, hogy eltávolítsam a babaarcom az új „felnőtt” személyiségemtől. Az általa kölcsönzött megjelenés határozottan más volt, de nem pont az a kifinomult hajviselet, amire gondoltam. Perzselt szaga és kissé túl szoros sapkája ellenére azonban az a paróka is örvendetes változást jelentett a hőségben megrongálódott hullámaimhoz képest. Számomra a parókák a jövőt jelentették.
És nem voltam ezzel egyedül. Ahogy a millenniumi generáció szerelembe esett a műhajjal, az iparág robbanásszerűen megnőtt. A parókák és hajhosszabbítások piaca a becslések szerint 2023-ra több mint 10 milliárd dollár bevételre tehet szert. A hajviselet rendszeres változtatása mindig is előnyt jelentett a gubancokkal és töredezéssel megáldottaknak, de az elmúlt évtizedben a parókáknak az a tulajdonsága, hogy feleannyi idő alatt teljes átalakulást idéznek elő – ráadásul feleannyi kárt okozva –, rendkívül népszerűvé tette őket.
Már nem csak a díszes jelmezek kiegészítői, a parókák a mindennapi szépségápolási rutinok alappillérei. Korábban a „nagynénik” „legszebb vasárnapi öltözetének” kiegészítőjeként is ismerhettük őket, mára azonban stílusérzékünk kifejezésének egyik legjobb módjává avanzsáltak. Nekik köszönhetően olyan egyszerűen váltogathatunk a különböző személyiségek között, mint ahogy a Gucci crossbody és a Prada kézitáskánk között.
Joy Matashi fodrász és képzőművész szerint a parókakultúra fejlődése részben a „láthatatlan elejű technológiának” köszönhető. „A parókákat egykor túlnyomórészt a TV-ben és különböző produkciókban használták, 2006 körül váltak általánossá – magyarázza Matashi. – Soha nem felejtem el, amikor egy cikket olvastam Beyoncéról, aki a Dreamgirls premierjén bemutatta a láthatatlan elejű parókát – nála debütált, valószínűleg akkor láttam először központba helyezve a médiában.” A fodrász hozzáteszi, hogy „a parókák sosem tűntek el, és most az átlagember számára is elérhetővé váltak, hogy megvásárolják, vágják és festessék, ezt pedig a YouTube-nak köszönhetjük.”
A YouTube DIY világa tippekkel, trükkökkel és néha olyan linkekkel látja el az embereket, ahol megfizethető, más stílusban is összeölthető csomagokat találhatnak.
Kezdetben az oktatóvideók „számok alapján festős” trükkje miatt sokan viselték ugyanazt a göndör fazont – magyarázza Matashi. A parókák tervezésével és a hozzánk illő stílus kialakításával kapcsolatban korábban csak hiányos információ állt rendelkezésre, most azonban minden a testre szabáson múlik. Zateesha Barbour sztárfodrász szerint a celebkultúra hat rá. „A zeneiparban mindig használtak parókákat, de a kiváló minőségnek köszönhetően valódi hajnak is eladható darabok miatt ez egy jól őrzött titok maradt. Most viszont, a közösségi médiának köszönhetően beláthatunk a színfalak mögé.”
„A közösségi média alkalmazások, mint az Instagram és a Tik Tok, tele lettek parókás tartalommal, a celebek fodrászai ma már bárkivel megosztják tervezésükkel kapcsolatos titkaikat, aki csak rányom a „követem” gombra. Ezáltal az átlagemberek is sokkal kísérletezőbbé váltak az élénk színekkel és a különböző stílusokkal” – magyarázza Barbour.
„Annak ellenére azonban, hogy ez az újjászületés megnyitja az utat az önkifejezés előtt, „nem feledkezhetünk meg arról, hogy az olyan emberek számára, mint a nagymamám, a paróka viselése erőfeszítés volt egy olyan haj elrejtésére, amit nem tartottak elfogadhatónak a színes bőrű női hajjal kapcsolatos tudatlanság kultúrája miatt” – összegzi Barbour.
Az újabb parókakultúra hatása a szépségre túlnyomórészt pozitívnak tűnik, mégis felvet néhány kérdést. Mariam Musa, podcast házigazda és influencer feltesz párat közülük. Azt mondja, saját kísérletezései a parókákkal „egyszerre voltak jók és rosszak, mert lehetővé tették, hogy új stílusokat próbáljak ki, de egyben veszélybe sodorták a valódi hajam.” Számos vita folyik arról, hogy pozitív dolog-e, ha parókában érzed magad a legjobban, és nem a természetes hajaddal. A lelkes parókaviselő azonban így folytatja: „Az azonnali önkifejezéshez és a csillogás eléréséhez semmi sem juttat hozzá olyan könnyen, mint egy paróka – és még sűrű munkarend mellett is belefér az időnkbe!” Barbour azonban hozzáteszi, legyünk körültekintők: „Egyes DIY parókaillesztések- és eltávolítások a fejbőr és a haj károsodását is okozhatják, ezért mindig azt tanácsolom az ügyfeleimnek, hogy kérjenek szakmai tanácsot mielőtt beleásnák magukat a parókák világába, hogy biztonságosan csinálhassák.”
Az egyszerűség és a kreatív kifejezésmód fontos tényező lehet a parókák rohamos elterjedésében az elmúlt években, de Lorna Karechu szociális stratéga szerint nem lehet figyelmen kívül hagyni a „Bad B” kultúra hatását sem. „Lil’ Kim és az 1990-es évek hip-hop ikonjai kulcsfontosságúak lehettek a ’bosszantó’ és a ’divatos’ közötti szépségtrend ápolásában, de hála az olyan színészeknek, mint Lauren London, a Bad B stílus felvétele vált sok nő divatcéljává” – mondja Karechu. A „ribanc” szó visszavétele a sikk újragondolásával kombinálva egy új kulturális keresztmetszethez, a „Boujee”-hez vezetett. Egy megjelenéshez, amit olyan hírességekhez kapcsolnak, mint Cardi B, Amber Rose vagy Megan Thee Stallion, és ami gyakran foglalja magában extrém parókák viselését. Ily módon a parókák nemcsak a stílus kifejezései, hanem egy lázadó nőkről szóló feminista vagy politikai nyilatkozat részévé válnak, újraértelmezve a „boss bitch” kifejezést.
„Én személy szerint 19 évesen kezdtem parókát hordani, a mostani tinédzserekhez képest elég későn” – mondja Karechu. A kultúrkommentátor számára a paróka viselése több mint csupán az általa csodált A-listásokkal való azonosulás, a szükséges önbizalom forrása. „Fiatal korom óta szenvedtem a hajam elvékonyodásától és hullásától, a paróka viselése pedig jó módja annak, hogy magabiztosnak és szexinek érezzem magam.”
Legyen szó az Instagram-hírfolyamunkról, az otthoni kísérletezésekről vagy Beyoncé különböző megjelenéseiről a „Black Is King”-ben, a parókák kulturális hatása 2021-ben már megkérdőjelezhetetlen. Bemutatja a színes bőrűek hajának sokoldalúságát, önkifejezésre ösztönzi ezeket a nőket, valamint a szépség és a magabiztosság forrásaként szolgálnak, a parókák tehát ma már jóval többek egyszerű hajnál.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!