Mi történik az amerikai egyetemeken?
Tavaly decemberben a Time magazin Donald Trumpot választotta Az év emberének, a megválasztott elnök azonban köszönet helyett leginkább bírálatot fogalmazott meg. „Szerencsésnek érzem magam, hogy megkaptam Az év embere címet” – mondta. Majd hozzátette: „Régen ez Az év férfija volt, de ma már ezt nem lehet megtenni, így Az év embere lett belőle. Politikailag korrektek akarnak lenni.” Trump minden megnyilvánulása szembement a politikai korrektség összes íratlan szabályával: kigúnyolta és sztereotipizálta a nőket, a kisebbséghez tartozókat, a bevándorlókat, a veteránokat és a fogyatékkal élőket egyaránt. Azt állította, hogy Barack Obama és Hillary Clinton „a politikai korrektséget a józan ész fölé helyezte”, ezzel pedig a hétköznapi amerikaiakat hagyta cserben.
„Érdekes tapasztalás volt Trump választási kampánya alatt elsőéves egyetemi hallgatónak lenni – mondja az Elle-nek Amanda Brown, aki a William and Mary Főiskolára jár. – Liberális intézmény lévén nagy hangsúlyt fektettek az intézmény PC-kultúrájának megismertetésére. Ugyanakkor a főiskolán megoszlottak a vélemények Trumppal kapcsolatban, és a megválasztását követően előfordult, hogy a muszlim és latino diákokat inzultus érte. Trump megválasztása lehetővé tette a hozzá hasonlóan gondolkodóknak, hogy feljogosítva érezzék magukat arra, hogy bizonyos rasszhoz vagy valláshoz tartozókat megsértsenek, mert úgy érzik, ezt most már szabadon megtehetik, és nem lesz következménye. Ez kifejezetten nyugtalanító.”
A legtöbb amerikai nem hallotta a „politikailag korrekt” kifejezést a ’90-es évek előtt. A témáról az első és legnagyobb hatású cikket a The New York Times tette közzé 1990 októberében. Richard Bernstein újságíró A politikai korrektség hegemóniájának felemelkedése című írásában már akkor figyelmeztetett arra, hogy az ország egyetemeit a „növekvő intolerancia, a viták megszűnése, a konformista szemléletre való nyomásgyakorlás” veszélye fenyegeti. Bernstein szerint „az egyetemeknek van egy nem hivatalos ideológiája, ami meghatározza a világ bizonyos ügyeihez (faj, ökológia, feminizmus, kultúra, külpolitika) való »helyes« hozzáállást.”
Mára általánossá váltak az olyan kifejezések, mint a „trigger warning” (figyelmeztetés, hogy egy szöveg olyan részleteket tartalmaz, amik érzelmileg megviselhetik az olvasót), a „biztonságos tér” (olyan hely, ahol nemcsak a gyűlöletbeszédtől, a homofóbiától, a transzneműek megkülönböztetésétől, a fajgyűlölettől és a zaklatástól, hanem semmilyen kritikától vagy ellenvéleménytől nem kell tartani) és a „mikroagresszió” (rossz szándék nélkül, észre sem vett előítéletek alapján történő szóbeli erőszak). A professzorok egyre több egyetemen adnak ki a kötelező irodalom mellé figyelmeztetést, nehogy
a szöveg megzavarja a diákok lelki nyugalmát.
A nagy irodalmi klasszikusokat napjainkban potenciális veszélyforrásnak titulálják, mert olyan témákkal foglalkoznak, mint öngyilkosság, családon belüli és szexuális erőszak (F. Scott Fitzgerald: A nagy Gatsby), öngyilkosságra való hajlam (Virginia Woolf: Mrs. Dalloway) vagy szexuális zaklatás (Ovidius: Átváltozások). Egyes intézményekben a professzorok azt tanácsolják a diákoknak, hogy a számukra érzelmileg felkavaró részeket lapozzák át, vagy el se olvassák a könyvet. És míg ezek a figyelmeztetések eredetileg azt a célt szolgálták, hogy a súlyos lelki traumán átesetteket megvédjék, addig a kritikusok attól tartanak, hogy az eljárás az egyetemi lét elengedhetetlen részét képező diskurzusoknak szab gátat. „Azt gondolom, hogy ez felelőtlenség. Nem bemutatni az amerikai irodalom nagyjait és cenzúrázni mondjuk a Huckleberry Finn kalandjait, az N-szó (nigger) használata miatt, nemcsak megakadályozza a diákokat abban, hogy a történelem kritikus, társadalomformáló momentumait megértsék, hanem a világgal kapcsolatos kulcsfontosságú tanulási lehetőségeket is elveszi tőlük. Mit fognak tanítani a jövő fiatal felnőttjeinek? A macska a kalapban című mesekönyvet?” – fejti ki lapunk kérdésére Melissa Moller, aki pár éve végzett újságíróként egy neves egyetemen.
A biztonságos tér fogalma is hasonló változáson esett át. „Manapság akkor is itt keresnek menedéket a diákok, amikor olyan véleménnyel vagy témával találkoznak, ami kényelmetlen a számukra” – vélekedik Nadine Strossen jogászprofesszor, az Amerikai Polgári Jogi Unió korábbi vezetője. A Brown Egyetem hallgatói például olyan teret hoztak létre, ahol nyugtató zenét lehet hallgatni, sütit enni, gyurmázni és állatkölykökről készült videókat nézegetni. Az, hogy a diákok ennyire érzékenyek a véleménykülönbségekre, alapjaiban változtatja meg az amerikai egyetemi kultúrát. Jeannie Suk, a Harvard Egyetem jogi karának professzora szerint a joghallgatók már azt kérik, hogy ne tanítsanak bizonyos tantárgyakat, például a nemi bűncselekmények tárgyat. A traumát kiváltó mikroagresszió felszámolására is folyamatos kampányt folytatnak. Számos egyetemi irányelv szerint mikroagressziónak számít például egy ázsiai amerikaitól vagy egy latin-amerikaitól megkérdezni, „hol születtél?”, mert ezzel burkoltan arra célzunk, hogy nem tekintjük őt igazi amerikainak.
(...)
A cikket teljes terjedelmében az ELLE magazin 2017. áprilisi számában olvashatjátok!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!