Nem, a COVID-19 pont ugyanannyira veszélyes a több százezer Instagram követővel rendelkezőkre, mint azokra, akik azt sem tudják, mi az. Az influenszerkultúrában azonban alapvető változást hozhat a koronavírus okozta helyzet.
Influenszer és influenszer között nagy különbség lehet, ezúttal viszont csak két nagy kategóriára osztanánk őket. Az egyikbe azok tartoznak, akik valamilyen szektorba beleásták magukat – legyen az divat, smink, utazás, lakberendezés, vagy lényegében bármi –, a másikba pedig azok, akik jól néznek ki, ezen felül viszont nem találni sok hozzáadott értéket munkásságukban. Utóbbiak első számú lelőhelye az Instagram, a tökéletes platform arra, hogy megmutassuk, mennyire jól is nézünk ki és lényegében kizárólag ezzel a tulajdonságunkkal komoly követőtábort gyűjtünk magunk köré. A több tíz, esetenként százezer követőre pedig felfigyelnek azok a márkák, akik szép és sokak által követett emberekkel akarják magukat hirdetni, jönnek a szponzorált posztok, innentől kezdve pedig már jól ismert a történet.
Pontosan ők azok, akik most komoly veszélyben vannak. A gazdasági vonatkozást nem kell túlmagyarázni: a koronavírus-járvány világméretűvé válásával egy időben lényegében az összes cég behúzta a kéziféket, az elsők között pedig pont a jellemzően nem aprópénzért dolgozó influenszerektől váltak meg. A bevétel drasztikus megcsappanása önmagában is komoly érvágás lehet az influenszereknek, de ennél is nagyobb probléma az, hogy kifogynak a témákból. Mert mit is látunk minden, a második csoportba tartozó influenszer Instagram oldalán? Vannak fotók az edzés előtt/közben/után. Vannak képek arról, hogy egy menő új étteremben esznek (#foodporn), menő új bárban isznak (#drinkporn), vagy egy menő új helyen buliznak (#partytime). Vannak fotók utazásokról (#aplacetobe), pár random szelfi, meg persze a szponzorált tartalmak. Mindezekből most gyakorlatilag semmit nem lehet csinálni és biztosak lehetünk abban, hogy ez mentálisan meg is viseli azokat, akik évek óta ebben élték mindennapjaikat.
Az Instagram-influenszerség amúgy sem a legőszintébb műfajok egyike, ezt mindenki tudja róla. Egy komolyabb influenszernek egyetlen spontánnak tűnő fotója mögött több száz, nem ritkán több ezer elkészült kép és professzionális utómunka van. Ahogy azonban telnek az otthon töltött hetek, úgy egyre nehezebb megvalósítani a még a legnagyobb jóindulattal is kissé öncélú szépelgést, és ami ennél is fontosabb, egyre kevésbé van erre igény. Már most számtalan példa van arra, hogy maguk a követők fordultak a világot ignorálni kívánó Insta-celebritásuk ellen. A legismertebb közülük az 1,3 millió Instagram követővel bíró Arielle Charnas története, aki ismertségét is kihasználva lett tesztelve a koronavírusra, a pozitív eredmény után pedig elhagyták New Yorkot és a dúsgazdag manhattaniek nyaralóhelyére, Hamptons-ba tették át székhelyüket. Tették mindezt úgy, hogy tudatában voltak annak, mennyire nem okos dolog ilyenkor mozogni, pláne nem egy komolyabb távot és felelőtlen döntésükkel további embereket fertőzhetnek meg.
A – legalábbis látszólag – kimondott jómódban élő Instagram hírességeknek könnyű hibázniuk. Úgy panaszkodni a bezártságra, hogy közben egy hatalmas házban élnek, medencével a kertben, még a lojális követőknél is kiverheti a biztosítékot. Abban a helyzetben, amikor emberek millióinak kerül veszélybe az egzisztenciája, a luxus könnyen visszaüthet, ezért minden eddiginél fontosabb, hogy az influenszerek is érezzék a közhangulatot és ne a saját álomvilágukban éljenek tovább.
Az Instagram influenszereinek ez a kulcs a túléléshez. Az elmúlt időszakban már többen is arról szavaztatták meg követőiket, mit várnak tőlük: eszképizmust kínáljanak a mindennapokból, vagy inkább a saját valóságukat mutassák meg, bármi legyen is az. Utóbbi könnyűnek tűnhet, de a legkevésbé sem az: őszintén kiadni magunkat és a helyzetünket emberek tíz, vagy akár százezrei előtt komoly döntés, a mostani időkben pedig szembemehet az Instagram pozitivizmusával. (Többen azért nem is posztolnak, mert nem szeretnének negatív tartalmat kitenni, inkább csendben szenvednek.) Ezen túlmenően arra is gondolniuk kell, hogy ne menjenek túl messzire az őszinteséggel, ez ugyanis visszaüthet később, amikor újra megnyílnak a szponzor-pénzcsapok. Mégis melyik komolyabb márka akarna támogatni olyan influenszereket, aki részegen tesz ki posztokat magáról, vagy vállalhatatlanul igénytelen lesz a karanténban?
Ebben az Instagram-influenszerség szempontjából végtelenül ingerszegény időben az is nagy kérdés, hogyan tudunk különbözni a többiektől. Az elmúlt hetekben mindenki kenyeret és kalácsot sütött, edzett és forró fürdőt vett otthon – de mi más van még, ami Instagram-kompatibilis és nem kell mögé különösebb gondolat? A legjobb, amit ilyenkor tehetnek, az a biztonság, a közösség és a bizalom erősítése. Illetve még valami: a koronavírus-helyzet ugyanis talán a legjobb alkalom arra, hogy újragondolják saját social media személyiségüket és megpróbáljanak valamit, amiben több van annál, mint hogy ők jól néznek ki. Ha jól csinálják, akkor a követők és a szponzorok is vevők lesznek rá.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!