A pink tax vagyis rózsaszín adó az utóbbi időben még nagyobb problémát jelent a nők számára, mint korábban.
A rózsaszín adó vagy angolul pink tax egy viszonylag kevésbé ismert jelenség, amivel a nők jelentős része szinte mindennap szembesül. A lényege, hogy a gyártók, boltok bizonyos termékeknek magasabb árat szabnak, pusztán azért, mert nőknek készülnek. Ez nem egy törvényes adó, ennek ellenére számos országban jelen van.
A pink tax fogalma először az 1990-es években jelent meg, de komolyabban csak 2015 után kezdtek el vele foglalkozni, amikor a Department of Consumer Affairs in New York City vagyis a fogyasztási ügyekért felelős bizottság nagyjából 700 terméknél észlelte, a nőknek szánt verziók drágábbak.
Jellemzően a rózsaszín adó alá esnek a nőknek szánt fogyasztási cikkek, mint például a samponok, tusfürdők, borotvák, de eltérést észleltek a ruházati és különféle elektronikai cikkek esetében is. Az Egyesült Államokban nem ritka, hogy a nőknek szánt termékek akár 30-40%-kal is többe kerülhetnek, mint azok, amelyeket a férfiak számára gyártottak. Európában nem ennyire súlyos a helyzet, de számos termék esetében megfigyelhető az árkülönbség, ami jellemzően 10-15%.
2022-ben a Bankrate felmérést végzett az Egyesült Államokban, az eredményekből pedig egyértelműen látszik, a válaszadók legfőbb stresszforrása a pénz. A megkérdezettek 52%-a elismerte, hogy a pénzzel kapcsolatos aggodalmak rontják mentális egészségüket. Az emberek 82%-a nyilatkozott úgy, hogy emiatt szorongást, alvászavart, stresszt, aggasztó gondolatokat és depressziót tapasztalnak. A bérkülönbségek miatt a rózsaszín adó még jobban megviseli a nők mentális egészségét, miközben hátráltatja a nemek közötti egyenlőséget.
Mivel a rózsaszín adó az Egyesült Államokban egyre nagyobb probléma, ezért az országban már 2021-ben benyújtottak egy törvényjavaslatot Pink Tax Repeal Act nevén. A javaslatot még 2023-ben sem szavazták meg. A lényege, hogy törvényileg szabályoznák a termékek árképzését, és megtiltanák a gyártóknak, hogy drágábban adjanak egy fogyasztási cikket, csupán azért, mert az a nőknek készült. Ha a kereskedő vagy a gyártó ragaszkodik a magasabb árhoz, akkor igazolnia kell, miért kerül többe az adott termék. Például jelentős különbségek vannak az előállítási időben vagy költségben.
Bár a legtöbb országban törvényileg nem szabályozzák a rózsaszín adót, egyre több gyártó utasítja el a női termékek magasabb árképzését. Ezzel megpróbálják megteremteni a nők számára biztonságosabb környezetet, illetve szeretnék elősegíteni az egyenlőséget.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!