Szeretünk úgy tekinteni magunkra, mintha mindig tudatosan, logikusan hoznánk meg döntéseinket. De vajon tényleg így van? Gyakran azt hisszük, hogy szuperemberek vagyunk, akik mindenre képesek és urai a döntéseiknek, pedig valójában legnagyobbrészt irracionális minták vezérelnek bennünket.
Dr. Ali Fenwick nemzetközileg elismert viselkedéstudományi és szervezeti pszichológia szakértő, a Hult International Business School professzora. Kutatásai a szokásokra, társas viselkedésre és a digitális technológia hatásaira fókuszálnak. Nemcsak akadémiai munkájáról ismert: a TikTokon is hatalmas követőtábora van, ahol „modern day psychologist” néven magyarázza el közérthetően a pszichológiai és viselkedéstudományi jelenségeket. A Brain Bar Budapest fesztiválon vele beszélgettünk arról, hogy az agyunk gyakran épp azzal vezet félre minket, hogy biztonságra programozott, nem pedig sikerre.
Azt hisszük, hogy szupermanek vagy szuperwomanek vagyunk, akik mindig a legjobb döntést hozzák. De ez nem igaz
– fogalmazott Fenwick.
Az agyunk nem ellenségünk, amikor „átver” bennünket – egyszerűen egy ősi igény szerint működik, amely a túlélést helyezi a középpontba, hiszen az emberiség történetében az önmegvalósításnál ez sokkal hosszabb ideig volt nem hogy fontos, konkrétan élet-halál kérdése. Ha jött egy ragadozó, az ősembernek nem volt meg az a luxusa, hogy higgadtan átgondolja, mi is lenne a megfelelő válaszadás, azonnal reagálnia kellett és elmenekülni. De az idők finoman szólva is megváltoztak, és ha a modern világban mindig csak az automatizmusainkra hagyatkozunk, könnyen tévútra kerülhetünk. A viselkedéstudományi és szervezeti pszichológia szakértő szerint a valódi fejlődés és jobb döntések titka, hogy felismerjük: esendő, sokszor irracionális lények vagyunk, és ezzel nincs is semmi baj. Épp ez adja a lehetőséget arra, hogy reflektívebbé, tudatosabbá váljunk.
Sokszor hisszük magunkat jóval tudatosabbnak, mint amilyenek valóban vagyunk: végtelen agyi kapacitással, logikus gondolkodással és tökéletes döntéshozó képességgel. Dr. Ali Fenwick viselkedéstudományi szakértő szerint azonban ez puszta illúzió. Az önkép és a valóság közötti ellentétet humoros hasonlattal írja le: míg hajlamosak vagyunk magunkat Mr. Spockként, a racionális logika bajnokaként látni, addig a valóságban sokkal inkább Homer Simpsonra hasonlítunk – hibázunk, beleragadunk rossz helyzetekbe, és gyakran az érzelmeink vezérelnek.
Irracionálisak vagyunk, de ami érdekes: kiszámíthatóan irracionálisak
– mondja Fenwick. A szüleinktől hozott minták, a felnövésünk során berögzült sémák sokkal jobban meghatározzák a döntéseinket, mint gondolnánk, akár olyan apró kérdésben, hogy például milyen színű fogkefét választunk, egészen a párválasztás vagy a munkahelyi viselkedésünk sokkal nagyobb és fontosabb témaköréiig.
Fenwick szerint rettenetesen túlbecsüljük a tudatosság szerepét a mindennapi választásokban. „Az emberek döntéseinek összetételét így határozhatjuk meg: körülbelül 20 százaléka tudatos, a maradék 80 százalék automatikusan történik.” Ez a szám már önmagában elgondolkodtató, de a kép még árnyaltabb: becslések szerint viselkedésünk 85–90 százaléka szokásokra, berögzött mintákra épül. Ami különösen érdekes, hogy ez egyfajta energiamegtakarítási stratégia. Ugyanis az agyunk egyáltalán nem a sikerre vagy boldogságra, hanem a túlélésre van programozva. Ezért, ahol csak tud, egyszerűsít.
Az agyunk lusta, mindig a legegyszerűbb megoldást keresi
– mondja Fenwick. Ennek rengeteg gyakorlati haszna van, például hogy nem kell minden lépésünkbe vagy levegővételünkbe belegondolni, mielőtt megtesszük őket, viszont ára is van: sokszor ugyanazokat a hibákat ismételjük, vagy beragadunk egy biztonságosnak tűnő, ám valójában ártalmas helyzetbe.
A jelenséget Daniel Kahneman kettős folyamatelmélete írja le, amelyre Fenwick is hivatkozik. Az első rendszer (system 1) a gyors, automatikus működés, amelyből az ösztönös válaszaink érkeznek. Ez teszi lehetővé, hogy azonnal rávágjuk: kettőször kettő négy. A második rendszer (system 2) a lassabb, reflektív gondolkodás, amely nagyobb energiát igényel, de cserébe valódi mérlegelést és tanulást tesz lehetővé. Fenwick egy sor példával érzékeltette a különbséget:
Ha azt kérdezem, mennyi kettőször kettő, azonnal válaszolunk. De ha azt kérdezem, mennyi tizenkilencszer huszonhét, már megakadunk. És ha azt kérdezem, hány golf labda fér el egy Airbus A380-ban, akkor legtöbben hasraütésszerű választ adnak – mert az agy nem akar energiát pazarolni.
Az automatikus gondolkodást nemcsak a megszokások és berögzött minták, hanem a pillanatnyi érzelmeink is befolyásolják. Fenwick hangsúlyozza: a negatív élmények sokkal erősebben hatnak ránk, mint a pozitívak. „Ha egy negatív üzenet ér minket, az háromszor-négyszer nagyobb nyomot hagy bennünk, mint egy pozitív. Az agyunk túlélési programja miatt először a veszélyt érzékeli.” Ezért hajlamosak vagyunk a negatív dolgokra sokkal érzékenyebben reagálni, és inkább kerüljük a kockázatokat, mint hogy bevállaljuk őket. Emiatt gyakran olyan helyzetekben maradunk benne, amelyek rosszak számunkra, pusztán azért, mert fals módon azokat biztonságosabbnak érezzük, ahogy a mondás is tartja „az ismerős rossz néha jobb, mint a bizonytalan jó”. Ez magyarázza, miért vagyunk hajlamosak túlreagálni apró fenyegetéseket, vagy miért ragaszkodunk a biztonságosnak vélt, de valójában egyáltalán nem építő vagy kielégítő helyzetekhez. Az agyunk inkább megvédene bennünket a bizonytalantól, még akkor is, ha a változás hosszú távon jobb lenne.
Már tudjuk, az agy átverése mögött az húzódik meg: siker helyett túlélés és energiamegtakarítás. Ez a biztonságra törekvésnek köszönhetően azonban komfortzónánk könnyen csapdává válhat. „Sokszor egyszerűen csak nem akarunk változtatni” – mondja Fenwick. Inkább visszahúzódunk: azt gondoljuk, jobb egyedül, gyanott maradni, mert legalább magunkban bízhatunk, ezt a helyzetet már ismerjük. Ez a hozzáállás egyre inkább jellemző az úgynevezett „me generation” („én-generáció”) gondolkodására, amely az elmúlt években erősen megerősödött. A digitális világ csak fokozza ezt a hajlamot.
Amint kihívás ér minket, előkapjuk a mobilunkat. Ha valakit nem kedvelünk, egyszerűen eltüntetjük az életünkből – ghosting, unfriend, blokk. Ezek az online minták beszivárognak az offline életbe is.
Ezáltal viszont elveszítjük a társas „izmainkat”: egyre kevésbé tudunk szembenézni konfliktusokkal, kihívásokkal, elutasítással. Olyan ez, mintha abbahagynánk az edzést: az izmaink elgyengülnek, még akkor is, ha korábban erősek voltak. Fenwick szerint a valódi fejlődés csak a komfortzónán túl történik. Ha mindig a biztonságot választjuk, könnyen beleragadunk rossz helyzetekbe – kapcsolatokba, munkahelyekbe vagy életstílusokba –, miközben a változás lehetőségétől elzárjuk magunkat.
Bár az automatikus reakciók sosem fognak eltűnni, és nagy bajban is lennénk, ha megszűnnének, a szakember szerint megtanulhatjuk ( és érdemes is )erősíteni a reflektív gondolkodást. A kulcs a lassítás és az önvizsgálat. „A reakció és a választ adás különbsége fontos: előbbi azt jelenti, hogy hagyjuk az automatikus működsét előtérbe kerülni, a második viszont azt, hogy felelősséget vállalunk a reakciónkért” – mondja.
Ehhez több módszert is ajánl:
Megállás: ha valami felidegesít, ne reagáljunk azonnal, hanem kérdezzük meg magunktól: miért érzem most így magam?
WAIT-technika: Why Am I Talking? – miért beszélek éppen? Van valódi mondanivalóm, vagy csak idegességből, zavarból beszélek?
Introspekció: figyeljük meg az érzelmeinket és a viselkedésünket, hogy mit árulnak el rólunk.
A szakértő úgy véli, hogy a modern világban, ahol minden gyors reakciót vár el, még fontosabb tudatosan fékezni.
Az agyunk biztonságot akar, de a növekedés mindig a komfortzónánkon túllépés esetében történik. Ha meg akarjuk érteni önmagunkat, időnként ki kell kapcsolnunk a robotpilótát.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!