Kik azok az influencerek és mit akarnak tőlünk?
A Celebrity Intelligence nevű cég 2017 végén jelentetett meg egy monstre tanulmányt, amelyben influencerek és márkák digitális együttműködéseit elemezték. Mintegy 270 marketingszakembert, továbbá számos márkát, ügynökséget, sajtóst és független konzultánst interjúvoltak meg a témában. Az eredményekből többek között kiderül, hogy 61%-uk dolgozott már véleményvezérekkel, illetve hogy minden befektetett 1 fontból átlagosan 17,21 font térült meg az influencereken keresztül folytatott kampányokban. Ez minden, csak nem elhanyagolható összeg. Emellett a Dolce & Gabbana olyannyira ráharapott az influencerekre, hogy 2018. tavasz–nyári divatbemutatóján a modellek felét influencerek váltották fel, a Ralph & Russo januári haute couture bemutatóján pedig a menyasszonyi ruhát viselő zárómodellnek szintén egy influencert, a brazil Camila Coelhót kérték fel.
Hipnotikus hatásA Gemius egy 2017-es kutatásban vizsgálta a magyar influencereket, és arra jutottak, hogy 70%-ban kisebb-nagyobb hatással vannak a követőikre, és a megkérdezetteknek csupán 32%-a nem próbált ki még terméket, vagy nem is gondolt ilyesmire influencer hatására. Nemrég én is ráeszméltem, hogy mára azok befolyásolnak legerősebben, akiket Instagramon követek és YouTube-on nézek. A szépségápolási termékekkel még nem ragadtattam el magam (bár nem az érdeklődés hiánya miatt), ezzel szemben csak az utóbbi negyedévben 4-5 olyan ruhadarab került a szekrényembe, amit konkrétan influenceren láttam – volt olyan, hogy megtetszett Lily Pebbles pólója egy Instastoryban, és azonnal megrendeltem.
Érdekes, mert addig, amíg hírességekről vagy akár street style sztárokról volt szó, még ha tetszett is valaki stílusa, sosem érdekelt, hogy pont olyan ruhát szerezzek be, mint az övék. Hiába veszek fel egy ugyanolyan kabátot, mint Charlize Theron, attól még az életünk kicsit sem lesz hasonló. Az említett fiatal nőkkel viszont valahogy más a helyzet: ugyan nem öltöznék tetőtől talpig úgy, mint ők, de az életstílusuk elég közel áll az enyémhez. Ráadásul mindig van jó pár olyan trenddarab, amik szinte kifolynak az Instagramról, annyi influencer hordja őket – mintha megdelejeznék az embert. És bár ennek a nagyon direkt hatásnak tökéletesen tudatában vagyok, így sem tudom kikerülni. Érdekelni kezdett hát, hogy mitől, hogyan működik ez ilyen erősen.
„Az influencerek megközelíthetőek, szerethetőek, könnyű velük azonosulni. Látjuk, mit mivel kombinálnak, mit hogyan használnak, és ezáltal mindez a követő számára is elérhetőnek tűnik” – magyarázza Felkai Eszter, a divat- és kozmetikai márkákat képviselő BigBag PR-ügynökség alapítója, akik a legtöbb hazai Instagram influencerrel kapcsolatban állnak. És hogy a dolog működik, arra számbeli bizonyítékaik vannak: volt olyan termék, amelyet kizárólag influencerek bevonásával promotáltak egy meghatározott időszakban, ami így jelentős eladást eredményezett. A lifestyle szektorban szinte alig van olyan márka, ami ne kommunikálna influencerek segítségével – na de csoda, hogy lecsapnak a bennük rejlő „reklámfelületre”? De nagy tömegmárkák esetében is előfordul, hogy digitális véleményvezérekkel egészítenek ki egy nagyobb kampányt, mivel sokszor más célcsoportot vonzanak be (jellemzően a nagyvárosi embereket), mint az outdoor (pl. óriásplakátok) vagy tévés reklámkampányok.
Az influencer szót azonban nem mindenki szereti azok közül, akikre használják, például Csalár Bence sem: „Már a blogger sem volt feltétlenül pozitív szó Magyarországon, de szerintem az influencer még inkább összemossa azokat, akik évek óta szöveges tartalmat készítenek, azokkal, akik például csak Instagramon posztolják a napi szettjeiket. De elfogadtam, hogy engem is oda sorolnak. Sajnálom, hogy ennyire a vizuális tartalom felé tolódott a hangsúly.
Az Instagram a nemzetközi szférában is sok bloggert elkényelmesített, például már Bryanboy is csak ott aktív, pedig ő jó stílusban írt. Úgy látszik, hogy a közönség kevesebbel is beéri.”
(...)
Szöveg: Kiss Imola
A cikket teljes terjedelmében az ELLE magazin 2018. áprilisi számában találjátok.Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!