2025 igazi jutalomév volt a magyar moziban.
2025-ben több igencsak jó film is debütált a mozikban, ráadásul magyar alkotásokból sem volt hiány. Összeállításunkban most megmutatjuk azokat a hazai produkciókat, amiket mindenképpen érdemes lehet megnézned, ha lemaradtál róluk a premier idején.
Az Árva 1957 tavaszán, a forradalom leverése utáni, nyomasztó Budapesten játszódik. A történetet egy 12 éves kisfiú, Andor szemén keresztül követhetjük végig, akinek az édesapja annak idején eltűnt a háborúban. Andort az anyukája egyedül neveli, a gyermek pedig makacsul hisz abban, hogy az apukája egy nap még hazatér. Egy nap aztán valóban megjelenik egy férfi náluk, aki az apjának vallja magát, és be is költözik hozzájuk. A fiú azonban nem képes elfogadni, hogy az a férfi az apja, időközben pedig közte és az édesanyja között is megromlik a viszony. Andor aztán elhatározza, bármi áron, de megmenti a családját a férfitól. A film érzékenyen mutatja meg, hogyan roppannak össze a családi szerepek egy félelemre épülő rendszerben, és milyen az, amikor egy gyereknek kell szembenéznie a felnőttek hazugságaival. Az Árva azoknak szól, akik szeretik a csendes, de annál erősebb történelmi drámákat.
A Reménytelenül – József Attila pszichoanalízise idén áprilisban került bemutatásra, s bár a legendás költőt helyezi a középpontba, de mégse egy klasszikus életrajzi film, sokkal inkább egy nagyon sűrű, intim lélektani dráma. A film nem arra hivatott, hogy óriási magasságokba emelje József Attilát, sőt végig esendőnek, kiszámíthatatlannak, néha félelmetesen tolakodónak mutatja. Az alkotás egy rendkívül intenzív, dialógus-központú mozi, ami után jó eséllyel szükséged lesz egy hosszabb beszélgetésre, vagy legalább egy sétára, hogy helyre tedd magadban azt, amit láttál.
A 2025 januárjában debütáló Véletlenül írtam egy könyvet című ifjúsági film elsőre úgy tűnhet gyerekeknek készült, de igazából nagyon nem. A sztori főszereplője Nina, egy 12 éves kislány, aki már most tudja, író szeretne lenni. Nina életében rövid idő alatt számos nagy változás is történt, ugyanis a kislány idejekorán elvesztette az édesanyját, majd amikor az apukája életébe új szerelem érkezik, azt nehezen sikerül feldolgoznia. Végül a szomszédban élő, kissé bohém írónő iránymutatásaival, az írást segítségül hívva indul el a traumák feldolgozásának útján. Nina szépen lassan ráébred, hogy az életből – a fájdalommal együtt – egy izgalmas történet is születhet. A film szépen mutatja meg, hogyan válhat a kreativitás kapaszkodóvá gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Ideális közös családi mozi, ha szeretnétek valami olyat nézni, ami könnyen emészthető, de messze nem üres.
Az Egykutya több mint egy egyszerű film: a 2025-ös év egyik igazi nagy meglepetése, olyan független, magyar alkotás, amely a bemutatása pillanatától kezdve valódi közösségi élménnyé nemesedett. Az ACG Reklámügynökség gyártásában készült filmet az Oscar-díjas Deák Kristóf rendezte. Az Egykutya alapjául Varga Lóránt azonos című drámája szolgált, amely a PopUp Produkció színházi előadásában indult hódító útjára. A darab több mint száz előadást élt meg bemutatása óta, többek közt az ACG falai közt, és többezer néző kreativitását mozgatta meg, akiknek a visszajelzései alapján az anyag folyamatosan formálódott. A rendező Vörös András és Varga Lóránt briliáns forgatókönyve alapján emelte mozivászonra az Egykutyát – a film erejét többek közt az is jelzi, hogy már a nyitóhétvégéjén toplistás helyen debütált. Az alkotás igazi közönségkedvenc, amit a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon bezsebelt Közönségdíj is fényesen igazol. A nézők nemcsak szeretik, de sokan újra is nézik, hiszen elgondolkodtató rétegei és mély üzenetei minden alkalommal újat tudnak mondani. Az Egykutya az a ritka mozi, amely képes összehozni az embereket: mély beszélgetéseket generál, és a vetítés után még nagyon sokáig témát szolgáltat a baráti társaságokban. A magával ragadó színészi alakítások – Döbrösi Laura, Bakonyi Alexa (kreatív producer is és a produkció igazi motorja), Tenki Dalma és Tóth Károly játéka – hitelessé és felejthetetlenné teszik a karaktereket.
Bakonyi Alexa egyébként az ELLE-nek adott interjújában így nyilatkozott a filmről:
Három év alatt a darab mindent magába szívott, amit lehetett és vászonra kérte magát. Mert olyan nyitottságot és kommunikációs igényt teremtett az emberekben, hogy azt éreztem, ezt muszáj kihangosítani az egész országnak. Ezért váltottunk médiumot. Fontos volt nekem, hogy azok a színészek játsszák, akik átmentek az egész kísérletezésen, és vagy százszor előadták, mire kamera elé álltunk.
A történet mélységeit és az emberi kapcsolatok drámáját a film védjegyévé vált csípős humor és sodró lendület ellenpontozza, így válik az élmény egyszerre elgondolkodtatóvá és rendkívül szórakoztatóvá. A hazai diadalmenet után a film nemzetközi karrierje is elindult: a hatalmas érdeklődésnek köszönhetően Romániában is átvették moziforgalmazásba, így a határon túli közönség is átélheti ezt a kivételes, minden ízében minőségi és szerethető produkciót.
A Minden rendben feszült, morális dráma, amely egy látszólag átlagos család történetén keresztül tesz fel nagyon kellemetlen kérdéseket. Egy súlyos balesetnek egyetlen szemtanúja az apa, a tragédiát ráadásul a kisfia okozza. A férfi előtt két út áll: vállalja az igazságot, és szembenéz azzal, hogy a gyermeke élete romokba dőlhet, vagy elhallgatja a történteket, és ezzel egy mindent átszövő hazugságot épít be a család közös múltjába. A film finoman, mégis kíméletlenül mutatja meg, mennyire vékony a határ a gyerekünk védelme és a saját lelkiismeretünk mentegetése között.
A Minden csillag azoknak szól, akik szerint a karácsony nem csak csillagszóróból és filterezett emlékekből áll. Olasz Renátó első nagyjátékfilmjében egy testvérpár, Bianka és Milán hosszú évek után térnek vissza vidékre karácsonyozni: a gyerekkori barátok, első szerelmek és ismerős arcok gyűrűjében pedig az a nagyon is felnőtt felismerés fogadja őket, hogy semmi sem olyan már, mint annak idején. Bulik, túl sok alkohol, kínos újratalálkozások és az elkerülhetetlen kérdés: harminc körül járva tényleg ide képzeltük magunkat tizenévesen? A film fekete-fehér magyar valóságot rajzol sörrel, pálinkával, lecsúszott álmokkal és a még mindig pislákoló reménnyel, miközben a két testvér szemén keresztül nagyon is ismerős vidéki sorsok bontakoznak ki. Az a fajta elgondolkodtató, keserédes mozi, amiről a stáblista után is hosszan lehet beszélgetni, ezért is passzol tökéletesen a 2025-ös magyar filmválogatásba. Olasz Renátó az ELLE-nek adott interjújában részletesen is beszél a produkcióról, a beszélgetést IDE kattintva érheted el.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!