A rózsaszín igazán rétegzett jelentéstartalmú szín - egyszerre szelíd és radikális, gyermeki és felnőtt, ismerős és meglepő. Az As long as it’s pink címen nyílt kiállítás olyan tárgyakat és történeteket sorakoztat fel, amelyek új fényben mutatják meg ezt a jól ismert vizuális lenyomatot.
A kiállítás látogatói megismerhetik, hogyan formálta a pink jelentését a történelem, a fogyasztói kultúra és a kortárs művészet. Iparművészeti tárgyaktól a konyhai eszközökön át a kiállítás kaleidoszkópszerű élményt kínál. Ez a nyár egyik legizgalmasabb kulturális kalandozása azoknak, akik púdertől a magentáig szívesen megismernék a színtörténet egy szeletét.
2025. július 31-én az editory galériában nyílt meg az As long as it’s pink című rendhagyó tárlat, amely a rózsaszínről mindent elmond – és sok mindent megmutat –, amit talán soha nem is sejtettünk. A kiállítás kaleidoszkópszerűen bontja ki a szín kulturális, társadalmi és esztétikai jelentésrétegeit – a Zsolnay-gyár 150 éves boroskancsójától a KitchenAid ikonikus konyhai robotgépéig, a Barbie-babától a kortárs képzőművészetig. Nem csupán a Barbie-univerzum rajongóit várja, hanem mindenkit, akit érdekel, miként vált a pink egyszerre a gyengédség, a lázadás, a fogyasztói kultúra és a művészi kísérletezés szimbólumává.
A rózsaszín ma a nőiesség egyik legmarkánsabb vizuális jelképe, de nem mindig volt így. Az As long as it’s pink kurátori koncepciója a történelem, a designkultúra és a populáris vizuális világ metszéspontjain haladva vizsgálja, hogyan formálódott a szín jelentése a francia királyi udvartól a szocialista Magyarországon át a 21. századig. A látogatók választ kapnak arra, miként használta a pinket a népművészet, hogyan tette magáévá a szépség- és játékipar, és hogyan adott neki új értelmezést a feminista mozgalom. A tárlat címe Penny Sparke 1995-ös designtörténeti könyvét idézi, amely a fogyasztói kultúra tükrében vizsgálja a sztereotipikusan nőies ízlést.
A közel negyven kiállítási tárgy között helyet kapott a pécsi Zsolnay-gyár ritka, rózsaszín árnyalatban pompázó boroskancsója, Winkler Barnabás gyűjteményéből, a KLIMCHI üvegtárgya, amely a 2023-as Barbie-filmben is feltűnt, valamint – az Egy Csepp Figyelem Alapítvány közbenjárásának köszönhetően – a cukorbeteg Barbie is feltűnik, ami a gyártó társadalmi érzékenyítő kezdeményezésének eredménye. A kortárs képzőművészetet többek között Szombat Éva, Rédling Hanna, Lőrincz Réka, Tayler Patrick és Körei Sándor alkotásai képviselik, a falakon pedig vásárolható illusztrációk is várják a látogatókat, köztük Gollob Hanna külön erre az alkalomra készült, kilenc ikonikus designtárgyat ábrázoló plakátja.
A kiállítás egyszerre nosztalgikus és provokatív, érzékeny és játékos. A rózsaszín tárgyak és műalkotások sokszínű együttese arra ösztönöz, hogy a látogatók új szemszögből gondolják végig, mit is jelent számukra ez a szín. A pink itt nem pusztán esztétikai választás, hanem kulturális jelenség, amely a mindennapi tárgyainkba éppúgy beépült, mint a vizuális művészetek világába. A tárlat az edit csapat kurátori munkájának köszönhetően egyszerre ad átfogó képet a szín történetéről és mutat be friss, kortárs reflexiókat.
A tárlat szeptember 9-ig látogatható, keddtől péntekig 12 és 18 óra között. A kiállító művészek és tervezők között szerepel Bató Dorottya, Gollob Hanna, Klement Csaba, Kovács József Tamás, Körei Sándor, Lőrincz Réka, Papp Zsófia, Puskás Marcell, Rédling Hanna, Zeus Salas, Paula Scher, Szombat Éva, Tayler Patrick és Zengővári Judit.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!