„Marrakesh tanította meg nekem a színeket”, mondta Yves Saint Laurent, aki 1966-ban vásárolta meg ikonikus, kobaltkék színű villáját a marokkói városban. „Marrakesh előtt minden fekete volt.”
Októberben megnyílt Marrakeshben a Musée Yves Saint Laurent, amely egy csodás couture kollekciót, valamint számtalan kiegészítőt, vázlatot és fotográfiát vonultat fel a divattervező 40 évet átölelő karrierútjából.
Saint Laurent magánvillájától csupán pár lépésre található a 17 millió dollárt érő (kb. 4,5 milliárd Ft) terrakotta múzeum, melyben hozzávetőlegesen 1000 darabot állítottak ki a divatház örökségéből, beleértve az ikonikus Mondrian kollekciót 1965-ből, a nyomott mintás koktélruhákkal, amelyek Mondrian absztrakt festményei alapján készültek.
A tervező Pierre Bergé-vel, akivel 1966-ban jöttek először Marrakeshbe nyaralni
Nem ez az egyetlen múzeum, amely a divattervező munkásságával foglalkozik. Az új Musée Yves Saint Laurent Paris nemrég nyitotta meg kapuit a tervező franciaországi műhelyében. „Ez a két múzeum együttesen mutatja be Saint Laurent munkásságának dualitását; sötét és színes darabjait, azt, hogy a klasszikus és a barokkos, a minimál és az arabeszk stílus egyaránt jellemző rá”, magyarázza Dahlström. „A tervező egyaránt volt párizsi és marrakeshi.”
Nicolas Mathéus
Nicolas Mathéus
Dahlström művésznek tekinti Saint Laurent-t. „Pierre Bergé mondogatta, hogy ’A divat nem művészet, de ahhoz, hogy divatot teremts, szükséged van egy művészre.’ „Ezt eléggé relevánsnak érzem, amikor Yves Saint Laurentről beszélünk.”
A gyűjteményben találhatók ruhák, melyeket Pablo Picasso inspirált, és egy kézzel hímzett kabát, amit Vincent Van Gogh ihletett. 1988-ban ez volt a legdrágább kabát a divat világában: 500.000 francia frankért kelt el, ami ma körülbelül 238 millió forintnak felel meg. „Minden kötődik valahogyan a művészethez” - jegyzi meg Dahlström.
A múzeum átfogóan mutatja be a tervező kalandos karrierútját, kezdve az első LIFE magazin címlapjától egészen az utolsó, 2008-as divatbemutatójáig. A tárlat az 1957-től 1961-ig tartó időszakkal indít, amikor is Yves Saint Laurent Christian Dior örökébe lépett a párizsi Dior divatháznál, majd pedig 25 éves korában megalapította saját divatházát. „Ambíció, ambíció, ambíció – egészen a kezdetektől” – mondta egyszer barátja, Frenando Sanchez, míg Karl Lagerfeld nemrégiben úgy emlékezett Saint Laurentre, mint aki „tele volt élettel és ragyogással”.
Nicolas Mathéus
Nicolas Mathéus
A galéria drámai fényhatást keltő fekete falait a tervező portréi díszítik. Az egyiken melankolikusan és kissé görnyedten ábrázolja őt Andy Warhol 1974-ből, egy másikon pedig meztelenül jelenik meg. Ezt a képet Jeanloup Sieff készítette első parfümje, az Ópium kampányához 1977-ben.
Ami még különlegessé teszik a múzeumot, az a bemutatott textilek szivárványa. „Ha vetünk egy pillantást az 1966 előtti kollekciókra, akkor feketét látunk mindenhol, de miután Saint Laurent felfedezte magának Marrakesht, a színek szárba szökkentek”, magyarázza Dahlström.
A kiállítás során találkozhatunk Marrakesh előtti időkből származó darabokkal, mint például az ikonikus szmoking, az a kétrészes darab, amely forradalmasította az androgün jellegű női vonzerőt. Ez nagyon ellentmondásos kreáció volt, hotelekben és éttermekben nem is viselhették a nők, azonban 1975-ben klasszikussá vált, miután Helmut Newton lefotózta a francia Vogue számára.
A terrakotta épületet a Studio KO Architects tervezte
Marrakesh inspirálta darabokat is láthatunk az állandó kiállításon, amely Saint Laurent 50 legfontosabb ruháját mutatja be próbababákon, szafari kabátoktól az 1976-os orosz kollekcióján át az 1981-es román blúzig, amely Henry Matisse híres festménye előtt tiszteleg.
„Volt hozzá tehetsége, hogy vegyítse azokat a hagyományos viseletekből nyert inspirációit, melyeket sosem látott a saját szemével”, mondja Dahlström. „Karosszékes utazónak hívta magát.”
A próbabák mögött Saint Laurent híres idézeteit láthatjuk kivetítve. „A jó megjelenés útlevél a boldogsághoz”, mondta egyszer. A régi divatbemutatókról szóló filmfelvételek zenei háttereként a Rolling Stones dalai, valamint az operairodalom klasszikusai szólnak, továbbá egy Saint Laurent-nel készült audio felvétel, melyben a divatról elmélkedik.
A múzeum egyik helyiségét egy fényképsorozatnak szentelték, amely Saint Laurent múzsáját, a francia színésznőt, Catherine Deneuve-öt mutatja be (a fényképeket 1992-ben Andre Rau, német divatfényképész készítette). „Saint Laurent ruháit viseli a képeken, melyek Marrakeshben készültek. Ezért is nyitottuk meg ezzel a sorozattal a múzeumot”, magarázza Dahlström. „Ez igazán különleges.”
YSL a Dar el Hanchban, Musée Yves Saint Laurent
De a múzeum nem csupán a tervezőről szól. Van egy galériája, amely fiatal művészek és tervezők munkáinak ad otthont. A marrakeshi tervezőnek, Noureddine Amirnek február 23-án lesz majd itt önálló bemutatója, valamint Jacques Majorelle 40 darab marokkói tájképe is helyet kapott itt. Ő volt a híres kobaltkék villa és a hozzá tartozó kert tulajdonosa, mielőtt Saint Laurent megvásárolta tőle a ’60-as években.
Azok számára, akik szeretnék behatóbban megismerni a tervező marrakeshi életét, a Four Seasons Marrakech ritkán ugyan, de szervez látogatásokat Saint Laurent otthonába is. A belépő 1700 dollárba kerül egy 8 fős csoport számára, a bevétel pedig a Majorelle Alapítványhoz kerül.
De már maga a múzeum is egyfajta otthon, legalább is, ahogy azt egy divattervező elképzeli. „Az a célunk, hogy bemutassuk, mi az, amivel Saint Laurent gazdagabbá tette a divat világát. Egy évben két hetet tölthetett itt el, amíg megtervezte a kollekcióját”, mondja Dahlström. „Párizs volt az alkotás helyszíne, ám az inspiráció Marrakeshből származott.”
Nadja Sayej, elle uk
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!