Munkaruhából ikonná vált, de hogyan?
Kezdetleges daraboktól a stílusos fazonig
A munkás nadrágokban Jacob Davis is nagy fantáziát látott, és az ő közreműködésével született meg 1872-ben az első olyan farmer, amely már hasonlít a ma ismert formára (Levi’s 501). A zsebeket szegecsekkel rögzítették, és megjelent rajta a már jól ismert narancssárga dupla varrás is. A nadrágtartókat övek váltották fel, és a munkaruha szépen lassan megszokott napi viseletté vált. 1920-ra új elnevezés terjedt el, a "blue jeans", amely az anyag színére utal. Népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az 1940-es évekre a Levi'snek akadt vetélytársa bőven, mint például a Lee Cooper vagy a Wrangler.
Több mint egyszerű ruhadarab
Bár a farmereket eredetileg férfiaknak szánták, a nők is elkezdték hordani férjeik nadrágjait. A Levi’s felismerve ezt az igényt, 1934-ben piacra dobta az első nőknek szánt darabot (Levi’s 701), így a földeken dolgozó nők számára is volt már megfelelő viselet. Érdekesség, hogy ebben az időben tértek át a női modelleknél a gombos megoldásról a zipzárra.
Amerikában tehát már nők és férfiak is viselték, ám még mindig csak az elnyűhetetlenség és praktikum volt az elsődleges szempont. Európába a világháborús katonák hozták be a blue jeanst, ezt a népszerűséget a filmsztárok és zenészek is tovább növelték. Az 1950-es években a nadrágok mellett megjelentek a farmerdzsekik és ingek, melyeket már a hírességek, például James Dean, Marlon Brando vagy Elvis is szívesen viseltek. A farmer elindult tehát a divat útján.
Az 1960-as évekre a női ruhatár legfontosabb darabjává vált, és az egyenjogúságot hirdette. A farmer, melyet férfiak és nők egyaránt hordtak, ekkoriban a lázadás elsőszámú szimbóluma volt, pontosan ezért bizonyos iskolák és munkahelyek tiltották is a viselését. A hippi farmerviseletek a későbbiekben még a korábbinál is jobban megbotránkoztatták az átlagpolgárokat trapézszárukkal és színes, bohókás mintázatukkal.
A farmer Magyarországon
Hazánkban az 1960-as években jelent meg a blue jeans, és itt is a lázadás, elsősorban pedig a kapitalizmus jelképének tekintették, így ha lehet, még nagyobb ellenállásba ütközött. Ám a fiatalok előszeretettel viselték, és mikor elkezdődött a politikai enyhülés, hazánkban is beindult a farmergyártás. 1978-ban született meg az első magyar farmer, melyet egy jól kigondolt kampányfogással a figyelem középpontjába is helyeztek, ugyanis pályázatot írtak ki: Mi legyen a magyar farmer fantázianeve? Így született meg a Trapper márkanév.
Farmer a kifutókon
Az anyag olyannyira a divat középpontjába került, hogy a nagy divattervezők is elkezdtek iránta érdeklődni. Calvin Klein volt az első, azonban 1976-ban belebukott ebbe a próbálkozásába, ugyanis az 50 dollárért árult nadrág nem aratott nagy sikert. Négy év múlva egy jól irányzott kampányfogással mégis megfogta a közönséget. Az akkor 15 éves Brooke Shields által reklámozott szűk farmerek látványánál már csak a szlogen volt figyelemfelkeltőbb: "You wanna know what comes between me and my Calvins? Nothing", vagyis „Tudni akarod, mit tűrök meg köztem és a Calvinom között? Semmit”. A hirdetés közbotrányt okozott, ennek ellenére a tervezőnek 100 millió dolláros forgalmat hozott. A farmerreklámoknak azóta is gyakran része a szexualitás.
Mindig divatban
2013-ban a farmer szinte minden formában és ruhadarabon divatos, a márványkoptatástól az indigóig, a sortttól az ingen át a mellényekig, ráadásul már a különböző kék árnyalatú farmer darabokat sem szentségtörés együtt viselni.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!