Egy oldal, ami összegyűjti, hogyan lopnak egymástól a márkák
Amikor egy dizájnert megvádolnak, hogy lopott ötletből dolgozik, nagyon könnyen utána lehet járni az igazságnak, elég meg nézni a ‘moodboard’-ot, amit a tervezés kezdeti szakaszán használnak a tervezők. Ez a mappa ugyanis feltérképezi, és összegyűjti az összes szabásmintát, inspirációt, a kollekciót domináló motívumokat, tehát explicitté válik mindaz, ami eddig csak a dizájner fejében létezett.
De mi történik akkor, ha egy tervező archív divatbemutatókat néz, hogy ötletet merítsen saját kollekciójához? Évtizedekig ezzel semmi baj nem volt. Talán csak a legélesebb szemű divatrajongó fedezné fel, hogy az aktuális divatbemutató gyanúsan hasonlít, mondjuk, a ’97-es Margiela kollekcióhoz. Egy kis inspirációt még senki nem kér számon, igaz?
Nagyon téves úton jár, aki ezt gondolja. Az Instagram korszakában, ahol könnyűszerrel oszthatja meg mindenki gondolait, miért hiszi bárki is, hogy a divat szerelmesi nem ugyan ezt teszik? Amikor pedig összegyűlik a kollektív tudás, a designerek retteghetnek, hogy napfény derül az ötletlopásokra.
Bemutatjuk a Diet Pradát, a legnagyobb divattörténeti tudással rendelkező Instagram oldalt, ami 2017 óta folyamatosan gyűjti és rántja le a leplet a lopott ötletekről. Az Instagram fiókot rejtély övezi, ugyanis senki sem tudja, hogy kik a készítői. Az viszont biztos, hogy a masszív 1 millió követő nem a véletlennek köszönhető. Nyilvánvaló, hogy az embereknek elegük van abból, ha a dizájnerek nem saját szellemi termékkel, hanem innen-onnan lopott ötletekkel dolgoznak. Megértjük, hogy egy évben négy kollekciót kell létre hozniuk, ami rengeteg, de miért érik be azzal, ha más tollával ékeskednek?
Az Instagram oldal olyan követőket tudhat maga mögött, mint Naomi Campbell vagy Kim Kardashian. Követőinek száma exponenciálisan nő, ebből látszik, hogy egyre többen kíváncsiak a divatszakma piszkos ügyeire.
A ‘dieters’ vagyis a követők számára egyre fontosabb, hogy valaki felismerje a lopott ötletek eredetét, hiszen legtöbbször az óriás márkák nyúlják le szó nélkül a fiatal és még ismeretlen tervezők termékeit, akiknek ezáltal kemény munkája vész kárba – az ő szempontjukból. Többször előfordult, hogy a nagy márkák elismerték, hogy nem eredeti ötleten alapult a kollekciójuk, és nyilvánosan bocsánatot kértek, a Diet Prada-nak köszönhetően.
Az oldal a lopott ötletek mellett nagyjából minden ellen felszólal, amit nem tart etikusnak, például a diverzitás hiánya, szexuális zaklatás, vagy a különböző kulturális ábrázolások helytelensége ellen.
Ha szeretnéd látni, egyetlen poszttal hogyan szolgáltat igazságot a Diet Prada, és nem félsz attól, hogy akár kedvenc terveződ is könnyedén plágiumbotrányba kerül, ne habozz, kezd el követni az oldalt!
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!