Amikor a divattervezés és az építészet találkozik
Mi az, ami leginkább inspirál a munkád során?
A Bespoke vonalon az inspirál, hogy a megrendelő vágyait minél pontosabban tudjam lefordítani. Amikor szabadon alkothatok, akkor is azt keresem, hogy mitől tud új, újszerű lenni a végeredmény, vagy más kontextusba kerülni. Ehhez pedig meg kell teremtenem magamnak azt az állapotot, amikor nyitottabb vagyok, az aktuális problémák pedig távolibbak. Ezért köthető a legtöbb ilyen munkám egy utazáshoz.
Ha csak egyetlen színnel dolgozhatnál, melyik lenne az, a fekete vagy a fehér?
Ha elfelejtem a konvenciókat, akkor biztos, hogy a fehéret választanám. A fehéren minden szabásvonal jobban látszik, látványosabb, ha plasztikus az anyag, rengeteg árnyalata van, megannyi ikonikus ruhadarab kötődik hozzá és ugyanúgy elegáns, mint a fekete.
Van valamilyen mániád?
Inkább szenvedélynek mondanám, hogy gyűjtöm a textileket a világ minden tájáról, kifejezetten extázisba tudok esni különleges, ritka anyagok láttán. De nemcsak a modern vagy klasszikus méterárut szeretem, hanem a vintage és kortörténeti darabokat is. Legnagyobb élményem a londoni Victoria&Albert Múzeum textilrészlege, és mivel a gombok sem hagynak hidegen, a másik a berlini Knopf Paul boltja, ahol padlótól a plafonig komoly kartoték szerint minden korból található és meg is vásárolható a több ezer vagy tízezer gomb.
Kinek mutatod meg először az új terveidet?
A Bespoke vonalon természetesen a megrendelőnek. Amikor a kollekciókon dolgozom, sokáig senkinek, sőt egy ideig tervek sincsenek, csak skiccek, vágatok, makettek. A terveket mindig megelőzi egy belső inspirációs fázis. Amikor elkezd épülni a kollekció, ahhoz már kellenek a tervek. Sok változat készül egy ruhához, hogy a legjobb valósulhasson meg, s hogy meg legyen az egymást követő átmenet a darabok közt. Akkor mutatom meg a páromnak, ha kell egy külső szem, egy más nézőpont.
Melyik a kedvenc darabod a legújabb kollekciódból?
A Pelerin-kabát, ami sok inspirációs elemet hordoz a koncepcióból, mégis egységes, ráadásul összeköt az elmúlt kollekciókkal,ahol mindegyikben volt egy hasonló formarendszerű kabát. Érdekes látni a változást.
Ha egy napot tölthetnél külföldi tervezővel, ki lenne és miért?
Van jó pár divatház, ahol szívesen megfordulnék a műhelyben, nem feltétlenül a tervezőért, hanem a tradícióért, az anyagokért és a hangulatért: Jesus Del Pozónál, a Givenchy-nál vagy Hermés-nél. De nem is tudom, van-e olyan tervező, aki lenyűgözött volna annyira, mint Alexander McQueen. Sose állt be a trendekbe, mindenben kereste az újat és bármilyen meghökkentőt alkotott, abban hatalmas harmónia volt. Az, hogy uralta a szabászatot és az anyagokat, csak a ráadás.
Ha bármilyen művésszel együttműködhetnél egy különleges projekten, kit választanál?
Nem tudnék egy embert mondani, minden területen van olyan, akivel szívesen dolgoznék együtt.
Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikerednek?
Minden munkám másképp értékes, ezért nem összemérhetőek. A siker érzete bennem nem függ az eladott darabszámtól vagy a médiában való jelenléttől; ezért az elmúlt 20 évben minden munkámra örömmel gondolok, amivel megoldottam valaki problémáját vagy elismerték díjjal, esetleg kiállították, elgondolkodtak rajta.
Hogyan látod magad öt év múlva?
Nagyon bízok benne, hogy ugyanúgy azt csinálhatom, abból élhetek, amit szeretek. Hogy itt vagy máshol, hogy egyedit vagy kisszériásat, nem tudom, csak azt, hogy nekem ez a szakma az utam.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!