Három környezettudatos márka megmutatja, minimális ökológiai lábnyommal is lehet farmert gyártani.
Mindössze egyetlen pár farmer elkészítéséhez 1800 liter víz szükséges. Ez 132 wc-öblítést jelent. És nem ez a legnagyobb probléma a farmeriparral. Az EPA jelentése szerint 1960 és 2015 között az anyagpazarlás 811 százalékkal megnőtt. A Greenpeace adatai szerint évi kétmilliárd nadrághoz 1.7 millió tonnányi vegyszert használnak el. Ez elég ijesztően hangzik.
Szerencsére, a vásárlók sokkal tudatosabbak, mint korábban és a farmermárkák új generációi már kihívásként tekintenek a pazarlás mértékének csökkentésére. "Ha azzal kezded, hogy átgondolod, milyen mértékű hatást gyakorolnak ezek a márkák a világra, segíteni fog, hogy elgondolkodj azon, hogyan akarod környezettudatosabbá tenni a márkád." - mondja Michelle Marsh, a fenntartható farmermárka, az Ética sales directora. Felteszi azt a kérdést, amit mindannyiunknak fel kéne tenni, hogy tudatosabb vásárlókká váljunk: "Hol gyártják a nadrágokat? Hogyan bánnak az alkalmazottakkal? Megélnek a keresetükből? Mennyi vizet és energiát pazarolnak a készítés folyamán? Durva kemikáliákat használnak a farmer mintáihoz? Milyen típusú és mértékű a pazarlás, ami a gyártásukkor keletkezik?"
Fotó: Mavi gyár farmerjai
Közelről megvizsgáltuk azt a három farmermárkát - Mavi Jeans, Everlane és Ética Jeans – melyek megválaszolják ezeket a kérdéseket. Azt is bemutatják, hogy az ipar milyen különböző szinteken tesz lépéseket a tiszta jövő felé.
A Mavi Jeans még a '90-es évek végén ismertette meg az emberekkel a designer nadrágokat, akkor, amikor még Avril Lavigne volt a legnagyobb sztár (ő persze hatalmas rajongója volt a márka farmereinek). A márkát Saint Akarlılar alapította 1991-ben, aki egyben az ERAK török létesítmény tulajdonosa, ami már a nyolcvanas évektől kezdve gyárt farmereket, világszerte. A Mavi már azelőtt környezettudatos volt, hogy az trendivé vált volna. A megalapítása óta eltelt 25 évben a márka folyamatosan fejleszti a gyárait, hogy lépést tartson a fogyasztók környezettudatosság iránti igényeivel.
A kőmosott, a koptatott és az egyéb minták, melyek a farmereket díszítik, mind rengeteg energiát és vizet emésztenek fel hagyományos gyártási körülmények között, ám a Mavi jelentősen lecsökkenti ezeknek az összetevőknek a felhasználását a procedúra folyamán. Például, a cég igazi lézert használ, hogy a csípőrészhez odafesse a koptatott mintát. "62%-kal kevesebb vizet és 28%-kal kevesebb energiát használunk fel évről évre." A márka PR csapata elárulta, hogy 2018-tól 2019-ig milyen változások és fejlődések jöttek létre.
Lézeres technika, amit a Mavi gyárában használnak.
2020-ban, a Mavi kezdeményezi a 100%-ig vegán és fenntartható farmer kollekciót, amelynek elkészítéséhez semmilyen állati eredetű dolog nem kell." Az irodáit műanyagmentes környezetté alakítja és jelenleg 100%-ig újrahasznosított anyagokat használ a csomagoláshoz. A fenntarthatóságon túl, a Mavi az Ecological Research Society-vel közösen hozta létre az Indigo Prject nevű kezdeményezést, hogy "segítsen megvédeni a veszélyeztett, Földközi-tengerben élő tengeri teknősöket. A teknősök megmentésének elősegítésére szolgáló aktív terepmunka mellett a Mavi exkluzív pólókat tervezett, amelyek bevételét az EKAD kutatási és küldetési tevékenységeihez juthatja el." A márka a saját dolgozói számára utazást biztosít Törökországon keresztül, hogy segítsenek beterelni az újszülött teknősöket az óceánba.
Az Everlane a fenntarthatóság zászlóvivője volt már a kezdetektől, fontos küldetésének tartja, hogy környezetbarát körülmények között gyártson ruhákat. Amikor 2017-ben megalapították a farmermárkát, a cég célja az volt, hogy újraértékelje az egész gyártási folyamatot. "A farmer egy nagyon piszkos üzlet és a legnagyobb kihívás az volt, hogy találnunk kellett egy olyan gyárat, aminek nincsen semmilyen káros hatása a környezetre." - mondja Kim Smith, általános menedzser. "A farmergyártáshoz rengeteg víz és vegyszer szükséges, a gyárak a koszos vizet gyakran kibocsájtják az ökoszizstémába, ami rettenetesen károsítja a környezetet. Tudtuk, hogy nekünk ennél sokkal jobban is menni fog!"
Az iparban elsőként állított fel fenntartható szabályokat, az Everlane kitolja a határokat azzal kapcsolatban, hogy mit lehet és mit nem a nagy gyárakban. A Saitex nevű, tiszta gyárban állítja elő a farmereket, melyek 98%-ban újrahasznosított vízből készülnek, a vegyszerek a Bluesign szabványnak megfelelnek, valamint az Everlane hagyja maguktól megszáradni a farmereket, bent. Igen, jól olvastad – a gyárukban vannak szárítókötelek, amikre a nadrágokat felakasztják és hagyják őket megszáradni. A korábban említett 132 wc-lehúzással összehasonlítva ezzel az eljárással egy Everlane nadrág mindössze 4 liter vizet használ el, méghozzá a zárt vízrendszerének és a hatékony mosógépüknek köszönhetően. Plusz infó: a többlet során keletkezett maradék anyagot kővé formálják, amit később a megfizethető lakások építéséhez használnak fel.
Száradnak a nadrágok az Everlane gyárában.
És innen merre tovább? "Jelenleg olyan fenntartható malmokat és gyapot farmokat keresünk, melyekkel kibővíthetjük az ellátási láncot." - mondja Smith. Nyitott párbeszédével és alapvető értékével az Everlane reméli, hogy a márkájuk radikális láthatósága bátorítani foga azokat az embereket, akik az ő márkájukat viselik. "Nemcsak bizalmat építünk a vásárlóinkban, de eszközt is adunk a kezükbe, amivel még tájékozottabb döntést hozhatnak."
A láthatóság tekintetében az Ética Denim is kulcsszerepet játszik. A weboldala a részleteken és a gyakorlaton túl - táblázatokkal, linkekkel Kalifornia munkaerő törvényeiről és PDF fájlokkal - biztosítja, hogy a vásárlók felszerezhessenek a megfelelő információkkal, amikre szükségesek. A cég központja Los Angelesben, Kaliforniában található, a lassú divat legjobb reprezentációja.
Az Ética azokat a fenntartható kollekciókat jelenti, amelyek tovább lépnek az alapdaraboktól. Az indigóval festett farmerektől, melyek sokkal kevesebb víz felhasználásával készülnek, a kurkumasárga színű kezeslábasokig, melyek maradék vintage anyagokból készülnek, a gyártás minden lépése szándékos. "A fenntarthatóság innovációt követel, a design és a gyártó csapat fáradhatatlanul azon dolgozik, hogy a termékeink autentikusak és öko-barátok legyenek." - mondta Michelle Marsh, az Ética Denim sales directora. "Mindannyiunknak az a célja, hogy a lehető legjobb terméket hozzuk létre úgy, hogy közben minimális hatást gyakorolunk a környezetre."
Mivel a márka sokkal kisebb szinten működik, mint a Mavi és az Everlane, számukra lehetséges, hogy "sokkal gyorsabban reagáljanak a piac visszajelzésére és a technológiai újításokra, melyek segítenek fejleszteni a terméket és a procedúrát is, minden szezonban."
Az olyan kisebb, független márkák, mit az Ética, érzékenyek a gyakorlatban: bizonyítványokat kaphatnak olyan független szervezetektől, mint a SEDEX vagy az ENSZ Global Contact, melyek ellenőrzik a gyárakat és tanúsítják, hogy azok megfelelnek a tisztességes környezetvédelmi és munkaerő törvényeknek. "Hiszünk benne, hogy a divat és a fenntarthatóság nem zárják ki egymást. Csinálhatunk jót, miközben jól nézünk ki."
Szerencsére, a piac nem zárult be ezzel a három márkával. Stella McCartney mindig is rengeteg figyelmet fordított a ruhák gyártásának etikai aspektusára, de vannak más független divatmárkák, melyek célul tűzték ki, hogy csökkentsék az ökológiai lábnyomukat. "A farmer lényege, hogy több évig is kitartson, ezért a legfontosabb, amit a vásárlók tehetnek, hogy olyan jó minőségű darabokba fektetnek, melyek kiállják az idő próbáját." - mondja Martin.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!