Quantcast

Szexizmus

Megalázó képet fest a nőkről a YouTube

© Deagreez/Getty Images

A platform legnézettebb videóinak egyharmada megalázóan ábrázolja a nőket – derült ki egy friss felmérésből.

A Women’s Foundation legutóbbi jelentéséhez a kutatók a videómegosztó platform 2019-es és 2020-as legnépszerűbb videós tartalmait elemezték ki, és úgy találták, hogy azok számos nemi sztereotípiát és szexista ábrázolást tartalmaznak.

A sikeres videók többségében a „hiperférfias” férfiak és a „csábító” nők sztereotip ábrázolása jelenik meg, a felvételek negyede pedig szexista vagy szexuális tartalmú sértéseket, illetve erőszakot is tartalmaz – hívta fel a figyelmet a Women’s Foundation, akik a jelentés közzétételével egy időben arra szólították fel a hatóságokat, hogy foglalkozzanak a problémával.

A YouTube legnézettebb tartalmait vizsgáló francia kutatás is arra jutott, hogy a 200 legsikeresebb videó 68%-a tartalmaz nemi sztereotípiákat. A leggyakrabban a különféle zenei klipekben láthatóak a problémás jelenetek, amelyek a legnézettebb videók közel háromnegyedét teszik ki. Sok népszerű kisfilmben vannak szexista és nőgyűlölő tartalmak – a kutatás kiemelt például egy olyan zenei videót, amelyben a férfi előadó arról énekel, hogy alkoholos befolyásoltságba hajt egy nőt, hogy szexelhessen vele, ez pedig szerintük már a nemi erőszak kérdéskörébe sorolható.

Túlmutatnak a tűrhető határon

Összességében a videók több mint 20%-ában jelentek meg a nők szexualizáltan, különösen erotikus mozdulatok vagy buja pózok közben, és a videók mintegy 35%-a fest kifejezetten megalázó képet a nőkről: ezekben a női szereplők „esztétikai és inaktív” szerepet játszanak, utcai zaklatásnak vannak kitéve, valamint a mellükre vagy a csípőjükre koncentrálva filmezik őket. 

Ezek az ábrázolásokban hozzájárulnak a nemi sztereotípiák fenntartásához: a vizsgált 200 tartalomból 78 videó mutatott be női sztereotípiákat, ami az összes tartalom 39%-át jelenti. A leggyakoribb ábrázolt női archetípus a „szentimentális”, amely a videók 15%-ában tűnt fel, ezt követi a „baby” (13%) és a „csábító” (12,5%) – olvasható a tanulmányban. 

„Ez az erőszak és ezek az előítéletek túlmennek azon, ami tolerálható” – nyilatkozta az AFP hírügynökségnek Sylvie Pierre-Brossolette, a Fondation des Femmes alapítvány koordinátora. Ezek a képek „népszerűek, de sok kárt okoznak, mert elfogult képet közvetítenek a domináns férfiról és az alárendelt nőről, ezért megágyaznak az erőszaknak a való életben is” – hangsúlyozza.

A hatóságoknak épp ezért foglalkozniuk kell ezzel a problémával, és harcolniuk az interneten jelen lévő „szabadelvű szexizmus” ellen – kérik a jelentés szerzői.

Forrás: Elle