Quantcast

Pride

Innen tudhatjuk, hogy egy márka valóban támogatja az LMBTQ+ ügyét

© Unsplash / Ian Taylor

A június a LMBTQ+ közösségek megemlékezéseinek és aktivitásainak hónapja, amikor lehetőségük nyílik az egész világ előtt büszkén felvállalni magukat. A divattervezők is szerepet vállalnak ebben a folyamatban szivárvány-kollekcióikkal, ám sokszor nehéz kiszúrni közülük azt, aki valóban elkötelezett a közösség ügye mellett és azt, aki csak a profiton akar osztozni.

A június hónap a legtöbb ember számára csak a nyár kezdetét és az Aperol Spritzeket jelenti a vízparton. Az LMBTQ+ közösség számára is, azzal az egyetlen különbséggel, hogy ezt a hónapot saját történetük ünneplésének, a küzdelmeikről való megemlékezésnek és az egyenlőségért történő harcoknak szentelik. Ez a hónap különleges jelentőséggel bír számukra, hiszen ekkor van a 1969. június 28-i stonewalli zavargások évfordulója, amikor a rendőrség homofób razziát követett el egy olyan bárban, ahol transzneműek, homoszexuálisok, biszexuálisok és prostituáltak találkoztak. Greenwich lakossága a rajtaütés láttán fellázadt, az összecsapások több hétig tartottak.

Valódi aktivizmus vagy csak reklámfogás?

Bár már sok országban egyre inkább tiszteletben tartják az LMBTQ+ emberek jogait, vannak helyek, ahol még mindig van miért küzdeni. A minden júniusban/júliusban megrendezésre kerülő Pride-felvonulások alkalmat adnak arra, hogy ezek a csoportok hangjukat hallassák és az őket is megillető egyenlőségért tüntessenek. A divatipar évtizedek óta elkötelezett szövetségese a queer közösségnek, már régóta küldetésének tartja a még mindig elnyomásban tartottak támogatását. Franciaországban ennek okán minden évben megrendeznek egy olyan divatbemutatót, amelyen a tervezők felvonultatják legújabb „szivárványszínű” vagy „Pride” kapszulakollekcióikat. A kezdeményezés több mint dicséretes, de súlyos kérdéseket is felvet.

Valójában a különböző márkák egy elnyomott csoport küzdelmeire húzhatják rá saját termékeiket, azáltal, hogy szivárványt nyomnak rá, és mondhatjuk, hogy ennek hátán felkapaszkodva és ebből nyerészkedve már nem is tűnik annyira tiszteletteljesnek és követendőnek példájuk. Homo- és biszexuális és transznemű emberek napjainkban is csecsenföldi haláltáborokba kényszerülnek - nagyon helytelennek tűnik mindeközben saját kollekciónkat reklámozni és fürdőzni a sikerben. Erre szokták a "pinkwashing" kifejezést használni, amikor az LMBTQ+ közösség ünneplése mögé rejtőzve egy márka valójában semmiféle lépést nem tesz az elnyomottak ügyének javítása érdekében. Néhány éve ez még általános tendencia volt, a legtöbb divatipari szereplő mindössze haszonszerzésre és szimpátianövelésre használta a mozgalom támogatását, ám mióta a queer közösség tagjai több alkalommal is felléptek ellenük, szerencsére egyre csökken gyakoriságuk.

Nyilván nem egy Pride-kollekció megtervezése a probléma, éppen ellenkezőleg. De a legkevesebb az lenne, ha legalább a profitjuk felét (ha nem az egészet) felajánlanák olyan egyesületeknek, akik az LMBTQ+ emberek védelméért harcolnak. 2021-ben sajnos még mindig vannak olyan nagy márkák, amelyek semmit sem adományoznak ilyen célra, vagy csak nagyon keveset. Ha egy kollekció egy 100 eurós pólónak a 10 vagy 20%-át eladományozva azt gondolja, hogy ezzel letudta az egész kérdést, akkor valójában úgy tűnik, mintha csak viccet csinálna az egészből.

Vannak, akik Jó irányba haladnak

Szerencsére a különböző divatházak művészeti vezetői egyre inkább tisztában vannak az egyenlőségért folytatott harcok jelentőségével, és felismerték az ezért küzdő egyesületek támogatásának valódi szükségességét. Ezek a márkák azok közé tartoznak, akik jó irányba mozdultak el - vannak, akik szinte teljes nyereségüket jótékonysági célokra fordítják, és hosszú távon is elkötelezetté váltak a diszkrimináció leküzdésének és az elfogadás elérésének küzdelmében. A Burberry volt az egyik első ház, amely az LMBTQ+ emberek ellen elkövetett erőszak témájáról beszélt, amely különösen a munkahelyeken gyakori. A Riccardo Tisci által vezetett divatcég folyamatosan hangsúlyozza elkötelezettségét a szivárvánnyal díszített selyemkendői, pólói, rövidnadrágjai és felsői segítségével. A nyereségét három, az LMBTQ+ közösség számára működő szervezetnek ajánlotta fel: a UK Black Pride-nak, Stonewallnak és az Albert Kennedy Trustnak. A Jean Paul Gaultier divatház, amely éppen visszatérésére készül, bemutatóját az LGBTQ+ közösségnek és a Pride hónapjának szenteli.

Ugyanez a forgatókönyv a Savage x Fenty-nél is. Rihanna fehérneműmárkája egy pillanatra sem felejtette el a homoszexuális vagy transznemű közösség szereplőit támogatni. Idén lesz az első alkalom, hogy a Savage x Fenty egy olyan Pride-kollekciót dob piacra, amelyet teljes egészében az LMBTQ+ közösség szereplőivel reklámoz. Bónuszként a márka a közösségi távolságtartás időszakában virtuális Pride-felvonulást szervez, és a beérkező adományokat a GLAAD, The Audre Lorde Project, The Caribbean Equality Project, INC., Trans Latin @ Coalition és Trans Wellness Center szervezeteknek ajánlja fel. A Balenciaga oldalán is aktívan támogatják az LMBTQ+ jogokat. A francia divatház most dobta piacra kapszulakollekcióját, amely egy "Meleg" felirattal megnyomott rózsaszín pulóvert, illetve egy szivárványszínű, tanga szabású szuszpenzort is tartalmaz. Nyereségüket teljes egészében a Trevor Project szervezetnek ajánlják fel, amely az LMBTQ+ fiatalok öngyilkosságainak megakadályozásáért dolgozik.

2020-ban a Vestiaire Collective-nek kiváló ötlete támadt: jótékonysági kampányt szervezett azoknak a tagoknak segítségével, akik felajánlották gardróbjukból az 1978-as, Gilber Baker által megálmodott, szivárványzászló színeiben tündöklő ruhadarabjaikat. Az eladásból származó összes profitot felajánlották a Stonewallnak és a Marsha P. Johnson Institute szervezetének. Ugyanebben az évben a Levi's márka is rászolgált elismerésünkre. A farmerkirály rendszeresen készít reklámkampányokat queer és különböző rasszú modellek közreműködésével. A "Hallasd a hangod" kezdeményezést támogatva összefogott a Self Evident Truths queer fotós projekttel és együtt örökítették meg azokat, akik már nem félnek többé azok lenni, akik. A nyereségük 100%-át pedig az OutRight Action International részére adományozták.

Nos igen, a szivárvány mögött mindig felsejlik a valóság: a ragyogóan tiszta égbolt vagy éppen egy sötét viharfelhő.

 Forrás: ELLE