Elsiratták már az írott szót számtalanszor, mondván hogy a Gutenberg-galaxisnak vége, hogy az emberek nem fognak olvasni, hogy új középkor vár ránk. Kikezdték a nyelvet, elemeire bontották, hogy eltűnjön az értelem, hogy a szavak ne jelentsenek semmit. És mégis, éppen a sokat kárhoztatott technikai fejlődésnek köszönhető, hogy az irodalom most visszavág.
Elsiratták már az írott szót számtalanszor, mondván hogy a Gutenberg-galaxisnak vége, hogy az emberek nem fognak olvasni, hogy új középkor vár ránk. Kikezdték a nyelvet, elemeire bontották, hogy eltűnjön az értelem, hogy a szavak ne jelentsenek semmit. És mégis, éppen a sokat kárhoztatott technikai fejlődésnek köszönhető, hogy az irodalom most visszavág.
Az Elle szerkesztőségében ketten is vannak – az egyikük nő, a másikuk férfi – akiknek a kedvenc írója Bret Easton Ellis. A magyar olvasóközönség leginkább talán az Amerikai pszicho című regényét ismerheti. Ez egy negatív fejlődésregény, ami azt mutatja be – mint ahogyan Ellis összes többi műve is –, miként dehumanizálódik a mai viszonyok között egy ember és válik belőle szörnyeteg. Abszolút hideg könyvek ezek, amelyekből teljesen hiányzik a szeretet, és lényegében minden más pozitív emberi érték is. Tulajdonképpen borzongva olvassa végig az ember őket, nemhogy a főhőssel, de senkivel nem tud azonosulni, mégis valami fogva tartja, és kénytelen a végére járni a dolgoknak. Ellis ráérzett a korszellemre, de ezzel nincs egyedül. Számos hideg, rideg, kegyetlen és torz világot ábrázoló mű születik, ami egyáltalán nem meglepő. Egy hanyatló kor művészetének – ha hű akar maradni eredeti küldetéséhez – ezt a hanyatlást kell megmutatnia. Ha nem akar hazuggá válni, akkor nem szabad boldogságot mutatni ott, ahol az nem lehetséges, és reménnyel kecsegtetni olyankor, amikor teljes a reménytelenség. „Azok a könyvek, amelyeket a világ immorálisnak nevez, olyan könyvek, amelyek megmutatják a világnak tulajdon hitványságát.” Az idézet Oscar Wilde-tól származik, és nem igényel további kommentárt, talán csak annyit, hogy ma már nincs könyv, amit immorálisnak neveznének, a világ annyira apatikus lett a saját hitványságát illetően. Szóval az igazi irodalom, ha nem akarja szembeköpni önmagát, akkor kénytelen reményvesztettnek, eltévelyedettnek, zavarodottnak, széthullónak, töredezettnek, erkölcstelennek, olykor brutálisnak, jövőtlennek és kilátástalannak ábrázolni a világot. Hogy a teljes reményvesztettségen túli remény hogyan bontakozik mégis ki a szemünk láttára, arról az Elle magazin májusi számában Krúdy Tamás cikkében olvashatunk bővebben.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!