Amikor a tanítónkban sem bízhatunk
Hollywood darlingja
Larissa Anderson 22 évesen kezdett jógaórákra járni, abban a reményben, hogy ez segíthet kitörnie az alkohol- és a drogfüggőség ördögi köréből, ami egy tinédzserkori szexuális zaklatás hozadéka volt. A tradicionális hatha jóga gyakorlása révén sikerült hátat fordítania problémás kamaszkorának, és mára saját stúdiója van. „Nagyszerű stresszlevezető volt, mind mentálisan mind lelkileg – mondja. – Sok szempontól szerettem volna megváltoztatni az életemet és egy egészségesebb útra lépni. Úgy éreztem, a jóga a legjobb út a számomra." Azt is nagyra értékelte, hogy egy egymást segítő és összetartó közösséghez tartozhatott.
A fiatal nő a Bikram-jóga lelkes híve lett. Bikram Choudhury még a 70-es években alkotta meg a hatha jóga nyújtásait és hajlításait tartalmazó, 26 pozícióból álló gyakorlatsort, amit 90 perces órákon 40 fokra felfűtött, magas páratartalmú teremben végeznek. Bikram szerint ha a melegben gyakorolunk, a testünk könnyedén és sérülés nélkül alakítható, csakúgy, mint amikor a kovács egy szépen megművelt kardot akar készíteni egy darab fémből, és az első teendője felhevíteni. A meleg csökkenti az izom- és ízületi sérülések esélyét, valamint növeli a szövetek nyújthatóságát, a hő hatására fokozódik a keringés, az izzadás révén pedig a méreganyagok kiválasztása is jóval hatékonyabb. Az egész világon hatalmas népszerűségnek örvendő ászanasorozat Bikram Choudhuryt nemcsak multimilliomossá tette, hanem Hollywood kedvenc gurujává is, olyan tanítványai voltak, mint Nixon elnök, Michael Jackson, Madonna, Jennifer Aniston vagy David Beckham.
2003-ban Larissa a jógi főhadiszállására, Kaliforniába utazott, hogy elvégezze az évi két tanfolyam egyikét. A több mint 10 000 dollárba kerülő, kilenchetes kurzus mindenkinek kötelező, aki hivatalosan elismert Bikramjóga-oktató szeretne lenni. Itt a leendő tanárok, a napi kétszer 90 perces órák mellett, megfelelő képzést kapnak anatómiából, tanulnak a jógagyakorlatok jótékony hatásairól és terápiás alkalmazásáról, a jóga filozófiájáról, az ászanák helyes végrehajtásáról, valamint memorizálniuk kell a 45 oldalas Bikram-dialógusokat, azaz az órán elmondott szöveget. Egy-egy alkalommal több százan vesznek részt a fizikálisan, mentálisan és spirituálisan is kemény kiképzésen.
Mint elmesélte, Larissa a saját bőrén tapasztalta meg Choudhury szokatlan oktatási módszerét, és azt a sokszor kínos légkört, amiben tanultak. A „boss", azaz a főnök, ahogy a tanítványai hívták, nem riadt vissza a rasszista, homofób és a nőket becsmérlő megjegyzésektől sem. Mégis a legbölcsebb taktika az volt, ha nem szóltak semmit, és kibírták így a program végéig. Az, hogy ki szerezhetett oklevelet, végső soron egyedül a jógin múlott. Bárkit kidobhattak, a tandíjat pedig nem fizették vissza. „Amikor sértő dolgot mondott, a legtöbb lány figyelmeztetett, ne törődjek vele, Bikram már csak ilyen – emlékszik vissza Larissa. – Sokat beszélt a vallásról is, és egyenesen Jézus Krisztushoz hasonlította magát." A guru kérésére a tanítványai a haját fésülték, megmasszírozták a hátát vagy megmosták a lábát. „Bikramnak csak annyit kellett mondania, hogy »sajog a hátam, ki szeretné megmasszírozni?« A tanítványai pedig egymással versengtek annak reményében, hogy őket választja." Nemcsak Larissa, hanem számos tanítvány számolt be hasonlókról.
Larissa az akkori barátja révén a Choudhury család baráti köréhez tartozott, és gyakran vendégeskedett
a guru otthonában. Egy éjszaka, miután megvacsoráztak, Bikram megkérte a lányt, hogy masszírozza meg, miközben kedvenc bollywoodi filmjeit nézte. A masszázs után megpróbálta megcsókolni, de Larissa visszautasította, mire a jógi megragadta és megerőszakolta. Az eset után a lány még öt évig a Bikram-közösség tagja maradt, de távolságot tartott a gurutól.
A jóga bűvkörében
Larissával együtt azonban tavaly több nő is vádat emelt a jógi ellen. És hogy miért vártak éveket a feljelentéssel? Azok a nők, akik elvégezték a tanfolyamot, vagy Bikram bizalmi köréhez tartoztak, mind azt állítják, hogy a jógi személyes kisugárzása, valamint annak az eshetősége, hogy el kell hagyniuk azt a közösséget, amihez annyi szállal kötődnek, megnehezítette a döntésüket. A legtöbbjüknek a jóga az élete, amit amellett, hogy napi szinten űznek, oktatnak is.
Ám nem Bikram Choudhury az egyetlen jógaoktató, akit bepereltek mostanában. A jógát nyugaton divatba hozó Krishnamacharya jógi unokája, Kausthub Desikachar ellen Ausztriában jelenleg is eljárás folyik szexuális, mentális és érzelmi visszaélések miatt. Desikachar a pozícióját felhasználva, tanítványai személyes élettörténetének ismeretében, lelki traumáikat kihasználva szexuális kapcsolatba lépett velük. John Friendet, az anasura jóga alapítóját pedig ezenfelül pénzügyi szabálytalanságokkal is megvádolták.
A jógaórákra a világon mindenhol olyan biztonságos helyként tekintünk, ahol nem kell félnünk kimutatni sebezhetőségünket, a gyakorlatok segítségével pedig fizikiailag, szellemileg és spirituálisan is fejlődhetünk. Az utóbbi egy-két évben azonban egyre több nő kezd őszintén beszélni az őket ért atrocitásokról. Sokakat foglalkoztat a kérdés, vajon miért viselkednek etikátlanul ezek a guruk, akiknek több százezres vagy milliós táboruk van világszerte, és mit árul el ez a botránysorozat a jógakultúráról. „A jóga egyik legfontosabb alapelve az erőszakmentesség vagy nem-ártás (ahinszá) elve, azaz hogy se tettekkel, se szavakkal, se gondolatokkal ne ártsunk másoknak – fogalmaz Keserű Aranka, a Magyar Jógaoktatók Szövetségének elnöke. – A jógaoktatás alapvetően bizalmi kapcsolatra épülő tevékenység. Ha pedig valaki visszaél a bizalommal, az az egész közösségre hat. Éppen ezért az ilyen esetek nem válhatnak tabuvá, és mindenképpen egyértelmű, jogszerű, etikai és nyilvános következményekkel kell járniuk" – összegzi Aranka.
Vonzó az oktató
Lynn Cooper, az Egyesült Királyságban élő jógaoktató szerint mindennapos jelenség, hogy a férfi oktatók visszaélnek pozíciójukkal. Cooper szervezete, a Nemzetközi Jóga Etikai Szövetség azért küzd, hogy átláthatóbb előírások szabályozzák, mi megengedhető és mi nem a tanár-diák kapcsolatban. „Az oktató pozíciójának és tudásának köszönhetően rendkívül vonzó tud lenni a nők számára.
Az oktatónak vagy terapeutának azonban soha nem szabadna szexuális kapcsolatot létesíteni aktuális diákjáival vagy klienseivel. Az ember gyakran azért választja a jógát, mert válságba jutott az élete. Vannak, akik boldogtalan gyerekkoruk emlékével küzdenek, mások szenvedélybetegek, sokan pedig épp negatív életszakaszban tartanak. Az ember ilyenkor olyanok felé fordul, akiktől segítséget remélhet, és ilyen sebezhető állapotában különösen kiszolgáltatottá válik. Azok a férfi oktatók, akik visszaélnek a helyzetükkel, rossz hírét keltik a szakmának" – hangsúlyozza Cooper.
Bikram tagadja az ellene felhozott vádakat, és a honlapján egy üzenetben így fogalmazott: „Mélyen csalódtam azokban a volt tanítványaimban, akik megrágalmaztak." Sokan a követői közül kitartanak mellette, mások viszont nem lepődtek meg a vádakon. „Ez csak a jéghegy csúcsa" – állítja egy jógaoktató. John Friend a vádemelések után határozatlan időre lemondott a pozíciójáról. Desikachar is hátat fordított családi jógavállalkozásának, és visszament Indiába vezekelni. Egy közleményben így nyilatkozott: „Tisztában vagyok azzal, hogy néhány múltbeli döntésem nem állt összhangban azzal a magas színvonallal, amit önmagamtól is elvárok. A múltat már nem lehet megváltoztatni. Szívből bánom, ami történt. Őszintén sajnálom a történteket, hálás vagyok a lehetőségért, hogy mélyebb önvizsgálatot tartsak, jobb emberré és bölcsebb oktatóvá váljak."
Rovatfotó: Getty Images
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!