Cut crease, highlighterezés, kontúrozás és önmagunk elfogadása
Ha rákeresünk a ’cut crease’ sminkelési technikára, számtalan beauty vloggert találunk, akik mások és mások, de mégis hasonlóak. Az uniformizált, retusált hatású sminkelési forma annyira beleivódott a beauty kultúrába, hogy lányok milliói ’cut crease’ arccal lépnek ki az utcára hétköznapokon is. Vastag, ombrés szemöldök, élesen kontúrozott orca, vakító highlighter és libbenő szempilla. Képzeljünk el egy Bratz babát – vagy épp Kylie Jennert. Van, aki Instagram sminknek nevezi, van, aki „beat face”-nek, azaz ütős, feltűnő arcnak. Az egyetlen, ami biztos, hogy ezt a sminkelési technikát az LMBTQ+ közösségnek köszönhetjük, akik évtizedek óta a mai napig jelenlétükkel jelentősen meghatározzák a divat- és szépségipart.
Jaclyn Hill cut crease oktatóvideó; Ronke Raji highlighter oktatóvideó; Carli Bybel kontúrozás oktatóvideó; Desi Perkins szemöldök oktatóvideó„Szerintem a drag közösség nem kapja meg a kellő elismerést azoknak a trendeknek a kialakításáért, amik a szépségiparban felkapottak. Rengeteg sminkelési trend a drag kultúrából indult, és nagyon örülnék, ha az emberek ezt felismernék” - fejti ki véleményét Renny Vasquez sminkmester, aki olyan sztárokkal dolgozik együtt, mint Jennifer Lopez vagy Serena Williams. „Azt gondolom, olyan korszakot élünk, ahol az emberek szeretnek a felszínnél kicsit mélyebbre ásni, és kíváncsiak, hogy bizonyos trendek hogyan alakultak ki. A drag queen előadóművészek pedig kezdenek egyre több figyelmet és elismerést kapni, ám még mindig azt érzem, hogy ez nem elég.”
A ma már hétköznapi kifejezésekként is ismert kontúrozás, highlighterezés még a Youtube, Instagram, és az influencerek világa előttről, a drag queenektől származnak, akik fellépések előtt a meleg klubok öltözőjében osztották meg egymással sminkelési trükkjeiket. Ezek szájhagyomány útján terjedtek, a kortársak vagy idősebb előadók által, akiket „drag mamák”-nak neveztek, mert a szárnyaik alá vették az újoncokat. A cél az volt, hogy a smink segítségével az arcból egy bizonyos karaktert formáljanak. A színházi hagyományok folytatásaként a sminkelés a vonások felerősítéséről szólt, hogy az előadó ne vesszen el az erőteljes színpadi megvilágításban és az arckifejezéseit a hátsó sorban ülő néző is tökéletesen láthassa.
Ahogyan a kosztümök elkészítése, a koreográfia és a ’lip sync’, vagyis a playbackelés, a smink is csak egy a sikeres drag queen technikai felkészültségének. Az arc kifestése az átalakulás fontos eszköze, és sok művésznek felszabadító.
A drag előadó Justin Dwayne Lee Johnson, színpadi nevén Alyssa Edwards azt mondja, mikor először lépett ki a lakásából teljes make-upban és frizurával, egészen felvillanyozódott. „Ekkor éreztem először úgy magam, mint akit ünnepelnek, elfogadnak, imádnak, és ez megadta a kellő önbizalmat és bátorságot, ami korábban hiányzott belőlem” – emlékszik vissza. „A drag miatt most úgy érzem, az önbizalmam a magánéletemre is kihat”.
Alyssa Edwards / InstagramÉvtizedeken át a drag szubkultúrával csak az találkozott, aki kifejezetten kereste. New York underground klubjait már az 1920-as évektől kezdve a drag kultúra bölcsőjének tartották, a kilencvenes években a drag viszont egyre inkább kezdett betörni a mainstream pop-kultúrába. Ehhez nagyban hozzájárult Jenny Livingstone ikonikus dokumentumfilmje, a Paris is Burning, ami főleg a fekete és latin meleg szubkultúrát mutatta be, illetve a Priscilla, a sivatag királynője című film Stephan Elliottól. Az áttörő sikert egyértelműen RuPaul, New York leghíresebb transzvesztita előadóművésze érte el, akit a M.A.C. Viva Glam kollekció legelső arcának választottak ki. A profitot pedig az AIDS áldozatainak kezelésére fordították. Ez hatalmas fordulópontot jelentett a betegség megítélésében, valamit az AIDS krízis megfékezésében. Néhány szerencsés kiválasztott drag művész reklámokban is szerepelhetett, de ennek ellenére a szubkultúra még mindig csak a saját buborékában létezett. Ezután jött a RuPaul’s Drag Race, ami mindent megváltoztatott.
Paris is Burning, 1991A 2009-ben debütált tehetségkutató showműsor egyre nagyobb nézettségnek örvendett Amerikában, és ami még fontosabb, hogy sosem látott teret adott a drag közösségnek, ami teljesen új megvilágításba helyezte a queer kultúrát a heteró közönség szemében is. Tíz évaddal és kilenc Emmy-díjjal később RuPaulnak köszönhetően rengeteg fiatal drag queen karrierje elkezdett szárnyalni.
Ru Paul's Drag Race All Star 3. évadA drag kifejezés és életvitel mostara már a mainstream kultúrába is beleitta magát, az előadóművészek pedig már olyan fanatikus rajongókkal rendelkeznek, mint jó néhány popsztár és celeb, nem beszélve a DragCon találkozókról, amik szintén RuPaul kezdeményezésére jöttek létre.
Trixie Mattell, 2017, DragCon, New YorkTehát, honnan is származik a kontúrozás és highlighterezés fogalma? Ezt a trendet nagyon sokan Kim Kardashiannal kapcsolják össze, aki 2012-ben posztolta azt a híres fotót magáról, ahogy éppen kontúrozza az arcát. De a helyzet ez: A Kardiashian smink egyenlő az Instagram sminkkel, ami pedig nem más, mint a drag smink.
Kim Kardashian, Instagram / YoutubeKim húga, Kylie Jenner, aki a család másik szépségmágnása, 2015-ben dobta piacra a Kylie Cosmetics-nak keresztelt szájfényeket. Az általa promotált külső - hatalmas vonalakkal kihúzott ajkak - a drag kultúra egyik védjegye volt. A Kardashian lányok ex-sminkese, Joyce Bonelli is beismerte, hogy a lányokon látott sminkeket a drag kultúra ihlette.
„Érzem-e, hogy a drag közösség megkapta a megfelelő elismerést a highlighter-ért, cut crease-ért, vagy a kontúrozás kitalálásáért? Nem.” mondja Vivacious, egy New York-i drag queen. „Hogy miért nem? Mikor láttál utoljára drag queent megjelenni l’Oréal, CoverGirl, vagy más sminkmárka reklámjában? Na, ugye. Nem arról van szó, hogy a világ még nem áll ránk készen.” Vivacious így folytatja: „A cégek nem állnak készen, mert attól félnek, hogy a célcsoportot megijesztik, és nem veszik meg a termékeket. De tudod mit? Van egy másik világ, ami imádja az ’extra’ kinézetet, sminket, ruhát. Szeress és támogass minket, és mi is támogatni fogunk téged!”
Vivacious / LOGOAhogy a közösség népszerűsége növekedni kezdett, sok drag queen saját jogán is influenszerré vált: divatlapokkal kollaborálnak, megtanítanak, hogyan sminkelj úgy, ahogy ők. Milliókat varázsolnak el a tudásukkal és drámai átalakulásukkal. Ezen felül még egy új műfaj születésének is ihletői, ami a Youtubeon, ’beauty boys’ néven fut. Itt férfi bloggerek sminkelik saját magukat, akik azonban nem drag queenek.
Patrick Starrr egyik M.A.C termékével, Manny Gutierrez "Life’s a Drag" Lunar Beauty palettája, James Charles Morphe palettájaPatrick Starrr, akinek a Youtubeon több mint négymillió követője van, túl van már számos M.A.C kollaboráción, nemrég elkezdett drag ’tutorial’-okat készíteni. Manny Gutierrez, a Maybelline első férfi arca annyira befolyásos és híres lett, hogy saját smink márkát hozott létre ’Life’s a Drag’ címmel.
A drag világ és a szépségipar között egyre erősebb a kapcsolat, ha egy drag queen adja az arcát szépségtermékekhez, a következő lépés általában a saját márka vagy kollekció létrehozása lesz. Miss Fame, a RuPaul’s Drag Race hetedik évadának egyik versenyzője saját nevével indított kollekciót, míg a kilenceik évad nyertese, Sasha Velour átvette az uralmat az Opening Ceremony divatmárka 2019-es kifutóján: szemet kápráztató sminkjével olyan klasszikusnak számító drag queenek előtt fejezte ki tiszteletét, mint Lady Bunny vagy Divine. Kat von D is létrehozott egy szemhéjpúder palettát, amit Divine inspirált.
Kat Von D kollekciója, mely Divine előtt tiszteleg; Miss Fame új szépségkollekciójaTalán a legerősebb jelzője annak, hogy a drag otthagyja keze nyomát a szépségiparon, az, hogy RuPaul Mally Roncall-al együttműködésben idén nyáron piacra dob egy sminkkollekciót. „Ru mindig, minden körülmények között hű volt önmagához. Ő maga a tökéletes példa az önelfogadásra, emberek millióit inspirálta és tanította meg arra, hogy szeressék saját magukat” – mondja Roncall.
RuPaul / Instagram
Végső soron a mainstream és a drag kultúra együttműködése jó dolog lehet, állítja Sasha Velour. „A szépség gyakran van összhangban azzal, amit az emberek normálisnak tartanak, a drag kultúra pedig elérhetővé tette a queer emberek számára, hogy normálisnak érezzék magukat. Ez egy nagyon erős érzet, ami pedig minket is erőssé tesz.” Velour szerint a túl extrém, nem hétköznapi drag smink egyre inkább hétköznapibbá válik. „Elismerem, eleinte furcsa lehet és nehezen emészthető, de nekünk természetes, egészséges, és jó dolog. Ha meglátják a szépséget egy drag queen kinézetében, és elfogadják olyannak, amilyen, akkor óriás mértékű változásoknak lehetünk tanúi az emberek önértékelésében és önelfogadásában. Ez pedig mindenkiben erősíti a biztonság – és boldogságérzetet!“
A drag queen magyarul - idézet a 24.hu cikkéből „A drag szót Shakespeare korában kezdték használni, a „dressed as a girl” (kb. „lánynak öltözött”) rövidítéseként, ekkor ugyebár a női szerepeket is férfi színészek alakították. Ezt a szót használják a viseletükre és a művészetükre a drag queenek ma is – „dragben lenni” = drag queen ruhában-hajban-sminkben lenni, „draget csinálni” = drag queenként tevékenykedni – akikre nem igazán van kifejező magyar szó, a nőimitátor vagy transzvesztita művész nem igazán helytálló, így maradjunk az angol kifejezésnél. A drag queenség az előadóművészet és a showbusiness határán fekszik, ezek egyik legszínesebb, legkülönösebb ága, mely maga is ezerféle lehet: a fashion drag gyakorlatilag divattervezés, a comedy drag a stand-up comedy egy válfaja, a pageant queenek szépségversenyeken indulnak, így főként a klasszikus női esztétikát követik, hogy csak a legnagyobb irányvonalakat említsem” – Bodnár Judit Lola: A világ legjobb realityjét nem nézed pedig kelleneAz általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!