Fenyeget a veszély, hogy a világjárvány visszafordítja a lányok oktatásában évszázadok alatt elért fejlődést.
„A covid-19 számos tragédiája között meg kell említenünk a veszélyt, hogy a pandémia visszafordíthatja a lányok oktatásában évszázadok alatt, nehezen elért pozitív változásokat” – így kezdődik az a nyílt levél, mellyel az UNESCO és a Varkey Alapítvány, a világ legjobb tanárának járó Global Teacher Prize alapítója, megkongatták a vészharangot.
Minden az egészségügyi krízissel és a hónapok óta tartó távoktatással kezdődött, amely alapjaiban változtatta meg az iskolához való hozzáférési lehetőségeket írja az olasz Elle. A helyzet következtében 11 millió gyerek maradhat ki az iskolából. A magyarázat egyszerű és aggasztó: úgy tűnik, az online oktatásra való hirtelen átállás a lányokat hozta hátrányos helyzetbe a „technológiához való hozzáférés és a használatához szükséges készségek különbségei” miatt. Most tehát cselekednünk kell.
„Amerikát kivéve a világon mindenhol több férfi használja az internetet, mint nő” – olvasható a levélben, melyet húsz, az oktatás világában jelentős személyiség aláírása fémjelez. Valójában az alacsony és közepes jövedelmű országokban a Gsma szerint „a nők 7 százalékkal kevesebb valószínűséggel rendelkeznek mobiltelefonnal, és 15 százalékkal kisebb valószínűséggel használnak mobilinternetet.” Továbbá, folytatódik a levél, „sok államban teljesen nyilvánvalók a nemek közötti digitális készségbeli különbségek, legyen szó akár egyszerű tevékenységekről, például az alkalmazások mobiltelefonos használatáról, vagy bonyolultabbakról, például programozásról.”
Ehhez adódnak még a lányok internetes biztonságával kapcsolatos aggályok. „A World Wide Web Foundation szerint a fiatal nők és lányok 52%-a arról számolt be, hogy bántalmazták már az interneten, beleértve a fenyegető üzeneteket, a szexuális zaklatást, és a privát fotók engedély nélküli megosztását is.” Ennek eredményeképpen a legtöbb szülő és gondozó korlátozza a lányok internethozzáférését.
Az UNESCO szerint ezeket az egyenlőtlenségeket tovább mélyítheti a járvány által okozott nemzeti és nemzetközi finanszírozás csökkentése. Az UNESCO és a világbank becslése szerint az „oktatás külső támogatása 2 milliárd dollárral csökkenhet a 2020-as szinthez képest.”
„Annak ellenére, hogy a járvány idején mindent megtettek a távoktatás bevezetéséért, világszerte 706 millió diáknak nincs internethozzáférése” – kommentálta Stefania Giannini, az UNESCO igazgatóhelyettese, kihangsúlyozva, hogy ez az összes tanuló 43 százalékát jelenti. „És Afrika Szaharától délre eső része adja a szám 82 százalékát. Sajnos elképzelhető, hogy több millió lány soha többet nem tér már vissza az osztályterembe.”
A levél ugyanakkor stratégiákat is javasol a hatalmas kudarc elkerülésére. Az egyik célkitűzés a nemzetközi finanszírozás előtérbe helyezése és a lányok nemzetközi oktatása, de garantálni kell a biztonságos online környezet kialakítását és az online oktatáshoz szükséges technológiához és erőforrásokhoz való egyenlő hozzáférést is. További kihívás a digitális készségek nemi megkülönböztetések nélküli fejlesztése a tanárok képzésével és „a tanításban tudat alatt alkalmazott megkülönböztetés” felismerésével.
Cselekvési terveket dolgoznak ki, hogy támogassák a lányokat a tanulmányaikban és a STEM tudományágakban építendő karrierjükben, továbbá fontos lesz „a kormányok, a magánszektor, a civil társadalom, a fejlesztési partnerek, az egyetemek, a családok és a lányok közötti együttműködés erősítése a nemek közötti digitális szakadék áthidalása érdekében.” Ezek ugyan ambíciózus célok, de a lányok, következésképpen a világ jövője a tét: nem hátrálhatunk meg.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!