A Red Dot-díjjal és számos további nemzetközi design díjjal elismert 360 Design Budapest kiállítás immár ötödik alkalommal nyitja meg kapuit a kreatívipar újdonságai iránt érdeklődő közönség előtt. A közel 300 kortárs bútorból, lakberendezési kiegészítőből, valamint ipar- és képzőművészeti tárgyból álló tárlat idén a Budapest Design Week központi eseményeként több száz négyzetméteren nyújt betekintést a kortárs design világába. A Magyar Divat és Design Ügynökség ezúttal egy történelmi jelentőségű helyszínen, a Nyugati Pályaudvar egykori várótermében mutatja be több mint 100 magyar és regionális alkotót és formatervezőt, valamint rendhagyó tárgyait.
A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) által szervezett 360 Design Budapest kiállítás már öt éve hívja a figyelmet a minket 360 fokban körülvevő design mindennapokban betöltött szerepére. Az elmúlt években több ezer érdeklődőt megmozgató kreatívipari esemény idén egy építészeti örökségként ismert, nagymúltú helyszínen várja a látogatókat. A Nyugati Pályaudvar egykori várótermében október 16. és 20. között a kortárs kreatívipar remekeivel telik meg és a Budapest Design Week központi eseményeként nyújt kihagyhatatlan megállót a designipari újdonságok felfedezéséhez.
„A design célja, hogy a funkciót és a formát egyaránt figyelembe vegye, így a formatervezett tárgyak egyszerre szólnak az innováció és az esztétika nyelvén. Ezek a tárgyak - legyenek akár a művészetek vagy az ipari termelés kiemelkedő darabjai - mindennapi életterünket, ezáltal pedig életminőségünket is meghatározzák. Az idei kiállítás ezért közel 300 alkotást sorakoztat fel, amelyek átfogó képet nyújtanak a design sokrétű irányzatairól és aktuális tendenciáiról, lehetőséget teremtve a látogatók számára a kortárs művészeti és tervezési diskurzus mélyebb megértésére.” – mondta el a kiállítás megnyitóján Jakab Zsófia kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója.
A tárlat öt éve minden októberben szerves részét képezi a Budapest Design Week programjának, idén a design hét kiemelt szakmai fórumaként segíti elő a kreatív iparágak szereplői közötti együttműködések támogatását.
Jakab Zsófi arra is rámutatott, hogy az elmúlt években a 360 Design Budapest nemcsak a kortárs formatervezés központi szereplőjévé vált, hanem inspirációs forrás is lett a kreatívipar szakemberei és a design iránt érdeklődők számára. „Ezt támogatva a rendezvény különös hangsúlyt fektet az interaktív tárlatvezetésekre, melyek során elismert művészek és szakértők vezetik végig a látogatókat az alkotások között, személyes művészeti perspektívájukkal színesítve a kiállítást.”
A tárlatvezetők sorát Osvárt Judit, a magyar designszcéna meghatározó alakja, az ELLE Decoration főszerkesztője nyitja meg, majd elismert művészek, zenészek és alkotók látásmódján át ismerhetőek meg a kreatívipari, valamint kortárs képző- és iparművészeti tárgyak. Így Szamosi Zsófia Jászai Mari-díjas színművész, Vitáris Iván, az Ivan & The Parazol zenekar frontembere, Schoblocher Barbara énekesnő, Keller Adél tartalomgyártó, valamint Tombor Zoltán, nemzetközi hírű fotográfus és Nemes Márton képzőművész tárlatvezetésére is jelentkezhetnek az érdeklődők.
A sajtómegnyitón Demeter Szilárd, a Magyar Kultúráért Alapítvány kuratóriumi elnöke is üdvözölte a kiállítás megrendezését, valamint hangsúlyozta a design kulturális szerepét.
A 360 Design Budapest az oktatás és a szakmai fejlődés támogatásához is hozzájárul, ugyanis ingyenes, élményalapú tárlatvezetéseket biztosítanak a szervezők a szakképzési és felsőoktatási intézmények számára is, hogy a jövő generációja is megismerje a kortárs design irányzatait, kiemelkedő szereplőit. A hazai gyártók különálló standokon mutatkoznak be, így közvetlen kapcsolatba kerülhetnek a szakmai közönséggel. A „Meet the Designer and Manufacturer” programon keresztül pedig a szakemberek közötti hálózatépítést is segítik a szervezők, kiemelt figyelmet fordítva a tervezők és gyártók közötti együttműködések előmozdítására.
A kiállítás kurátori koncepciója a szecesszió és az art deco hagyományainak kortárs újraértelmezésén alapul és a magyar identitás mélyítését, illetve a hazai alkotók ismertségének és elismertségének erősítését tűzte ki célul. Nemcsak a magyar kreativitás páratlan mivoltát helyezi az előtérbe a tárlat, hanem a fenntarthatóság jegyében az új, környezetbarát anyagok használatára, valamint az időtálló technikák újragondolására is fókuszál, így biztosítva a kultúra folytonosságát és a design fejlődésének új irányait.
A kiállításnak helyet adó Nyugati Pályaudvar impozáns tere történelmi helyszínként szimbolikusan is összekapcsolja a keleti és nyugati világot, teret adva a hazai és nemzetközi designszíntér találkozásának és kölcsönhatásának. Ily módon is erősíti az esemény értékmegőrző és értékteremtő szemléletét, hiszen a rekonstrukció alatt álló terek új funkciót kapnak, miközben bemutatják a helyszín gazdag történeti múltját is. Emellett a 360 Design Budapest installációja a helyszín indusztriális karakterére és rekonstrukciójára reflektál, lehetőséget nyújtva a látogatóknak arra, hogy 360 fokban körbejárva ismerjék meg a magyar és nemzetközi tárgykultúra legkiemelkedőbb alkotásait.
A 360 Design Budapest 2024-es kiállításának stratégiai partnerei közé tartozik az Art Market Budapest, az Iparművészeti Múzeum és a Bayer Construct Zrt., míg az esemény kiemelt médiapartnere az ELLE Decoration belsőépítészeti magazin.
A programsorozat a hazai közönség mellett a nemzetközi látogatók körében is népszerű, ezáltal pedig az országimázs építéséhez is hozzájárul. E célt erősítve a nemzetközi szaksajtó jeles képviselői egy átfogó túra során ismerkedhetnek meg Budapest emblematikus helyszíneivel, kulturális örökségével és gasztronómiai különlegességeivel.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!