A márkát régóta kritizálják a diverzitás hiánya miatt
A hónap elején a Victoria’s Secret bejelentette, hogy a márka fennállása óta először leszerződtettek egy transznemű modellt, Valentina Sampaiot. A brazil szépség Instagram oldalán közölte rajongóival, hogy csatlakozik a fehérnemű márkához.
A történelmi bejelentés azután történt meg, hogy Ed Razek, a reklámigazgató - aki 1983-ban csatlakozott a Victoria’s Secrethez - félreérthető kijelentést tett.
A kérdésre, hogy az Instagram generáció valami újat vár-e tőlük, Ed Razek így válaszolt:
„Ezekre azt tudjuk mondani: és ti miért nem csináljátok? Nektek miért nem szerepelnek transzszexuális modellek a bemutatóitokon? Ez a show a fantázia világába repít. 42 percnyi különleges szórakozás. A műfaján belül egyetlen a világon, és bármely másik divatmárka a világon egy perc alatt elkezdené, ha mi nem csinálnánk, beleértve a versenytársakat is, akik ócsárolnak minket. És azért ócsárolnak, mert ezen a pályán mi vezetünk".
Razek később nyilvánosan bocsánatot kért, de a szavaival okozott károkat már nem lehetett jóvá tenni. Shanina Shaik véletlenül elszólta magát, hogy a fehérnemű márka évente megrendezett divatbemutatója 2019-ben elmarad. A Victoria’s Secret divatbemutatóit már régóta kritizálják a diverzitás hiánya miatt. Úgy tűnik, Valentina Sampaio szerződtetése helyes lépés volt a jó irányba a márka részéről. „Ez a társadalom győzelmét szimbolizálja, nem csak a transz közösségét.“ - mondta az ELLE.comnak Sampaio. „Olyan pillanatnak lehetünk tanúi, ahol a divatmárkák kezdik megérteni, milyen nagy szükség van a diverzitásra és az inkluzivitásra. Ez a momentum nem csak nekem fontos, hanem a közösségemnek és az egész világnak is.
Instagramon a hírt azzal a mondattal jelentette be, hogy: „Sose hagyj fel az álmodozással!“ Az Orange Is The New Black sztárja, a transz aktivista Laverne Cox ennyit írt a kép alá: „Wow, végre!“, A RuPaul’s Drag Race harmadik évadának egyik versenyzője érzelmes interjút adott az ELLE.comnak az eseményről. „Nagyon boldog vagyok, hogy a Victoria’s Secret egy lépéssel közeledett a nők ünneplése felé azzal, hogy egy transznemű modellt alkalmaz. Azt is kivánom, bár ne tartott volna ilyen sokáig!“
A GLAAD szerint egyre több cég kezd transzneműekkel hirdetni kampányokban, ahogyan az ‘organikus divatban’ is. Például, a Gilette bemutatott egy videót, ahol az apa éppen a transznemű fiának tanítja, hogyan kel borotválkozni. „A globális nagy cégek végre hajlandóak együttműködni a transz nőkkel a divatiparban és a kereskedelemben is, reflektálva a valódi világra, amiben élünk. Tavaly, a Victoria’s Secret sértő kijelentése után a transz közösség azzal válaszolt, hogy az elzárkózástól nem fog nőni a profitjuk.“ - mondja Alex Schmider, a GLAAD társigazgatója. „Valentina Sampaio számára ez hatalmas lehetőség, így a megfelelő üzeneteket tudja közvetíteni a világ összes transz személyének, hogy igenis oda tartoznak, és az inkluzivitás a lehető legjobb üzenet, amit egy márka ma kommunikálhat.“
Sampaio is szeretné minél több emberhez eljuttatni hangját, az ELLE.comnak elmondta, hogy szeretné „megváltoztatni a status quo-t nem csak a divatiparban, de az egész társadalomban is.“ Amikor felmerült a kérdés, hogyan lehet egy transzfób múlttal rendelkező céggel együtt dolgozni, Sampaio ügynöke, Erio Zanon közbelépett és elmondta, nem szeretnék ennél bővebben kommentálni az esetet: „ A világ és a társadalom hihetetlenül gyorsan vátozik, a divatiparban szükséges ezeket a változásokat követni annak érdekében, hogy kielégítsék az új vásárlói követelményeket.“
Fotó: Getty Images
Sampaio szerződtetése, mint Victoria’s Secret angyal, egyfajta törekvés a márka részéről, hogy reprezentálja a transz közösséget, ám egy másik ismert transznemű modell szerint ez csupán reklámfogás, ami éppen jól jött a márkának. Geena Rocero, a Playboy első délkelet-ázsiai transznemű modellje, aki playmate-ként jelent meg a magazinban, elárulta az ELLE.comnak, szerinte „fontos, hogy teljes kontextusában vizsgáljuk ezt a pillanatot, amikor a kisebbségek képviseletéről van szó. Transzneműnek lenni nem egy trend.“ - mondja Rocero. „A márka történelme és a diverzitás hiánya miatt, ami a transz és plus size modelleket illeti, a Victoria’s Secretnek most lehetősége van, hogy ezt a pillanatot példamutatásra használja fel. Hogy igazi hatást érjen el a vásárlói és követői körében, lehetnek ők az elsők, akik példát mutatnak a többi márka számára, vagy leglábbis lehetnek nyitottak a tanulásra és a fejlődésre. Mert amikor más márkák nem tesznek semmilyen erőfeszítést, hogy kielégítség a vásárlók igényeit és a változó piacot, egyszerűen lemaradnak.“
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!