A dán divattervező, Nikolaj Storm nyerte el az idei koppenhágai divathéten a Fenntarthatósági díjat. Az Elle újságírója a fenntartható divat rejtelmeiről faggatta őt.
Színes, harsány, szabad – így lehetne jellemezni a dán tervező, Nikolaj Storm stílusát. A feliratok, az élénk színek és a nemek közötti elmosódó határok teszik a ruháit valami egészen különlegessé. Ami azonban mindent felülmúl, az Nikolaj rendkívüli környezettudatossága. Elkötelezettsége a fenntarthatóbb megközelítések iránt a ruhagyártás terén a Zalando zsűrijét is meggyőzte, így idén Nikolaj nyerte el a Koppenhágai Divathéten a Fenntarthatósági díjat.
Nikolaj márkája ügyel arra, hogy a bolygót a lehető legkevésbé terhelje – többek között a korábbi szezonok újragondolt terveire, valamint az újrahasznosított anyagok használatára támaszkodik. A fiatal tervezőnek 20 000 eurós pénzdíjat és a Zalando céggel való exkluzív partnerséget ajánlottak fel. Az Elle újságírója ennek apropóján beszélgetett a divattervezővel.
Nikolaj Storm: Amikor megalapítottam a Nikolaj Storm Copenhagen márkámat, nem volt kérdés, hogy fenntartható módon állítsam elő a terveimet. Aki ma vállalkozást alapít, annak nincs más választása, mint a fenntarthatóság jegyében cselekedni. Nincs más út. Soha nem a fenntarthatóságon keresztül határoztam meg magam tervezőként. Egyszerűen csak csináltam. De aztán rájöttem, hogy kommunikálnom kell a vásárlóim felé, hogyan készülnek a ruháim, és hogy rajtuk múlik, ők döntenek arról, mit viselnek és mit nem. Úgy érzem, hogy bizonyos értelemben edukálni kell a vásárlóimat.
N.S.: Nem különböző nemek számára gyártok. A testnek készítek ruhákat. Ez abban az értelemben fenntartható, hogy kevesebb darabot tudok tervezni, amiket mindenki viselhet. Emellett sokat foglalkozom fenntartható anyagokkal és gyártási lehetőségekkel. Ez is nagy szerepet fog játszani a Zalandóval való együttműködésben. A vásárlóinknak pedig lehetőségük van visszaküldeni a viselt darabokat, ha már nem tetszik nekik, vagy ha tönkrementek. Segítünk megjavítani őket, vagy klassz ötletekkel állunk elő, hogyan lehetne újrahasznosítani őket. Ez meghosszabbítja a ruhák élettartamát.
N.S.: A vásárlóknak jobban tudatosítaniuk kell a választásuk erejét. Meg kell érteniük, honnan származik az olcsó ruházat, hogyan készül, és milyen hatással van a bolygóra. És a márkák felelősségét is abban látom, hogy tájékoztassák erről a vásárlóikat. Tudniuk kell, hogy miért van értelme egy kicsit több pénzt költeni a divatra, és olyasmit kapni, ami tartós.
N.S.: Ez a díj hatalmas dolog számomra. Úgy érzem, segít abban, hogy eljuttassam az üzenetemet az emberekhez, és növeljem a fenntarthatósággal kapcsolatos tudatosságot a társadalomban. Nagyon hálás vagyok, hogy minden így alakult. A versenytársaim, a Mother of Pearl és a Teatum Jones is nagyon erősek voltak, és rendkívüli koncepciókkal álltak elő. Nagyon nagyra értékelem ezt a díjat.
N.S.: A visszajelzés, amit kaptam, az volt, hogy a terveim frissnek és fiatalosnak tűnnek. A tervek nagyon színesek, ami boldoggá teszi az embereket – és pontosan ez az, ami számomra nagyon fontos a ruháimban. Boldoggá akarom tenni az embereket! És úgy gondolom, hogy az a szenvedély, amit a csapatom és én beletettünk a bemutatóba, a zsűrihez is eljutott. A teremben szinte tapintható volt a jó energia.
N.S.: A terveimet „Infinity Collections”-nek hívom. Ez azt jelenti, hogy minden általam tervezett darab, függetlenül a kollekciótól, hordható együtt. Minden illik mindenhez, semmi sem megy ki a divatból. Minden tervezési folyamat elején kitalálok egy történetet egy képzeletbeli személyről, aki ebben a történetben viseli majd a ruháimat. Ez a személy nincs meghatározva, nincs neme vagy meghatározott megjelenése. Minden történetben változik, és inspirál az ötleteim kidolgozására. Így ez a képzeletbeli személy a legutóbbi kollekciómban egy magányos szigetre tévedt, a mostani kollekciómban pedig egy teadélutánra ment.
N.S.: Számomra sok minden a színek körül forog. Különösen Dániában volt olyan érzésem, hogy hiányzik egy olyan márka, amely a színekkel, feliratokkal és utcai ruhákkal játszik. Ezt az igényt próbálom kielégíteni a csapatommal, és úgy gondolom, jól haladunk. És persze a fenntarthatóság szempontjából is megkülönböztetjük magunkat a többi márkától.
N.S.: Abszolút. Ez nagyrészt a dániai divatiskoláknak köszönhető. A képzés során nagy hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra. Ott nagy szabadságot kaptunk a fenntartható ötletekkel való kísérletezéshez, és ennek eredménye az lett, hogy ma már sok fiatal tervező nagyon is tudatában van a környezetének.
N.S.: Szeretnék sokkal több fenntartható ruhát tervezni, hogy megmutathassam az embereknek, a fenntarthatóság mennyire menő tud lenni, és hogy ennek semmi köze nincs ahhoz, hogy valaki „öko” legyen. Régóta álmodom egy zászlóshajó üzletről vagy stúdióról is, ahová a vásárlóim el tudnak jönni, hogy átalakíttassák a ruháikat.
N.S.: A dolgok megjavítása vagy az upcycling nagyszerű módja annak, hogy a ruhák tovább tartsanak. Így elkerülhető a sok hulladék, amely szennyezné a környezetet. Emellett vásárláskor ügyelhetünk arra, hogy olyan ruhákat vásároljunk, amelyek könnyen kombinálhatók a már meglévő dolgainkkal. Így elkerülhetők a rossz vásárlások.
N.S.: A következő kollekciómban a leopárdminták és a mozgás dominál majd. Ezt már most elárulhatom.
N.S.: …szeretném, ha jobban odafigyelnénk a környezetünkre és a bolygóra. Olyan közel vagyunk ahhoz, hogy elveszítsük az otthonunkat, és annyi apró dolgon tudnánk változtatni, ami megmenthetne minket. Nincs időnk tovább várni, és ezt mindannyiunknak fel kell ismernünk. De hiszem, hogy együtt meg tudjuk csinálni.
Forrás: Elle
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!