Quantcast

Aprés-ski

Nem csak a pályán hódít: a síruhák újjászületése idén télen

Nem csak a pályán hódít: a síruhák újjászületése idén télen
© MiuMiu/Imaxtree

Hogyan jutott el az alpesi sikk a síterepektől egészen a kifutókig?

A Miu Miu 2021/22-es őszi-téli kollekciójának bemutatóján – amelyet Cortina d'Ampezzóban, a Dolomitokban fekvő olasz téli üdülőhelyen fotóztak – Miuccia Prada a lejtőn töltött gyermekkori emlékeiről mesélt a közönségnek. „Emlékszem, amikor fiatal voltam és meleg volt, az ember bikiniben ment síelni. Furcsán néz ki, de végül is nem az.”

Ez az érzés tükröződik a márka hibrid kollekciójában is, amely pasztellszínű kabátokat, steppelt nadrágokat és finom selyem- és flitteres ruhákat tartalmaz, amelyeknek több keresnivalója lenne az aprés-ski táncparketten, mint a behavazott lejtőkön.

A síruha újraértelmezése

A Chanel őszi/téli bemutatóján szintén megjelent a síruha luxusértelmezése, méghozzá egy olyan változatban, amely egyaránt alkalmas viselet a francia Alpok lejtőire vagy Párizs 8. kerületének macskaköves utcáira.

A Prada és az Emilio Pucci márkáknál a síruha követte és formázta is az alakot, az 1950-es években a hegyekben népszerű, szűk szabású stílusra utalva.

Ami pedig Thom Browne-t illeti, ő Lindsey Vonn olimpiai alpesi sízőt kérte fel, hogy álljon modellt a kollekciójához, így a sportoló mutatta be azt a sárga estélyi ruhát, amelynek uszálya első pillantásra inkább hasonlított egy óriási pufidzsekire. Szlalomozáshoz nem túl praktikus, de nem is ez a lényeg.

Öltönytől a sínadrágig

Bár a téli sportok már a 19. század vége óta egyre több követőre tesznek szert, népszerűségük az 1920-as években kezdett igazán szárnyalni. Az elit turisták St. Moritzba és Chamonix-ba érkeztek, de ekkor még nyoma sem volt a sportos stílusnak; a férfiak öltönyben, míg a nők szoknyában síeltek, mielőtt felvették volna a bő sínadrágokat, amelyeket szerényen hosszú kabátok alá rejtettek. A szőrme és a gyapjú volt a kedvelt anyag, de ez utóbbinak volt egy nagy hátránya: úgy szívta magába az olvadt havat, mint egy szivacs.

Az 1930-as évek fordulóján a divatvilág érdeklődni kezdett e havas jet-set célpontok iránt. A márkák és tervezők – többek között Hermès, Madeleine Vionnet, Patou és Schiaparelli – beleszerettek az alpesi sikkbe, és gazdag ügyfeleiknek olyan ruhatárat kezdtek el kínálni, amelyet az elit üdülőhelyeken való hivalkodásra készítettek.

Babydoll és balaklava

1947-ben Emilio Pucci előállt a síöltöny ötletével, és az úttörő ruhadarab egy évvel később a Harper's Bazaar címlapján szerepelt. 1952-ben Maria Bogner német tervezőnő nejlonból és gyapjúból készült, testhezálló sztreccsnadrágot tervezett. Az akkoriban radikálisan szexi és több mint 40 színben kapható ruhadarabot az Egyesült Államokba exportálták, ahol Elizabeth Taylor, Jackie Kennedy és Marilyn Monroe népszerűsítette azt.

Ahogy a divat tovább fejlődött, megjelentek a dedikáltan téli ruházati márkák – mint a Moncler (1952-ben alapították), a Canada Goose (1957), a Sorel (1962) és a Kanuk (1970) –, és a városi trendek szép lassan eljutottak a hegyekbe. Az olyan helyeken, mint Gstaad és Megève, az 1980-as évek fluoreszkáló színei átadták helyüket az 1990-es évek buggyos stílusának.

De a Miu Miu kollekciójából ítélve ez a szezon inkább arról szól, hogy elmosódnak a határok, és egy babydollt bátran felvehetünk balaklavával és műszőrme csizmával. Lehet, hogy a sípályán nem tudunk végigsiklani benne, de az après-skihez meglesz a megfelelő megjelenés.

Forrás: Elle