Az iskolai bántalmazás felismerése életet menthet.
A szülőknek gyakran kell értelmezniük a gyermekeik szokatlan cselekedeteit, különösen akkor, ha nem akarják vagy nem tudják elmondani, hogy mi a baj. Fontos azonban megtudni, hogy mi állhat a változás mögött, ugyanis az iskolai bántalmazás egyre súlyosabb méreteket ölt. Most azokról a jelekről fogunk beszélni, amik a szülőknek segíthetnek a felismerésben.
Ha a gyermek szomorúnak vagy depressziósnak tűnik, és nincs különösebb nyilvánvaló oka, akkor érdemes a szülőknek még jobban odafigyelni, és kideríteni, hogy nem-e iskolai probléma, legfőképpen a zaklatás vagy bántalmazás áll a háttérben. Szintén fontos figyelni arra, hogy a gyermek nem-e tűnik dühösnek, frusztráltnak vagy stresszesnek a társakkal való találkozás előtt és után. A zaklatással kapcsolatos hangulatváltozások általában hosszan tartóak.
A fejfájás, gyomorfájás és más testi betegségek visszatérő mintája jelezheti, hogy egy gyereket zaklatnak. A tanuló gyakran felkeresheti az iskolai védőnőt is. A zaklatás másik figyelmeztető jele a megmagyarázhatatlan vágások, zúzódások és karcolások gyakori megjelenése. Ha a gyermek nem tudja megmagyarázni, honnan erednek a sérülései vagy a szülő azt érzi, hogy füllent, akkor érdemes vele elbeszélgetni, hogy mi áll a háttérben.
Ha egy általában felelősségteljes gyermek elkezdi elveszíteni a holmiját, vagy sérült holmikat hoz haza, akkor megfélemlítésről lehet szó. Ha azt gyanítja valaki, hogy a gyermeke holmiját más tanulók ellopják vagy megrongálják, szintén fontos felvenni a kapcsolatot az osztályfőnökkel és az iskolaigazgatóval, hogy véget lehessen vetni a bántalmazásnak.
Ha egy gyermek hirtelen a semmiből elkezdi lényegében utálni magát, és azt gondolja, hogy semmiben sem elég jó, akkor előfordulhat, hogy külső hatás miatt alakult ki ez az alacsony önértékelés. Néha az ilyen érzések arra késztethetik a gyerekeket, hogy megpróbálják bántani magukat. Fontos figyelni a jelekre, és segítséget nyújtani a gyermeknek.
A középiskolai zaklatás jele megjelenhet abban, hogy a gyermek a szokásosnál több időt tölt egyedül, és kerüli a társakat, a barátokat, a családtagokat és a társadalmi helyzeteket. A zaklatás másik jele lehet, ha a tanuló visszahúzódóvá, kitérővé, félelmetessé vagy ragaszkodóvá válik. Az tény, hogy gyermekkorban a barátok gyorsan cserélődhetnek, de ha bekövetkezett a szinte teljes izoláció, akkor okkal merülhet fel az iskolai bántalmazás gondolata.
A magyar tizenévesek 85 százaléka már legalább egyszer megtapasztalta az iskolai bántalmazást. Az Unicef kutatásából kiderült, hogy legtöbbször az osztályteremben történik, de sajnos sokszor itt nem áll meg, gyakran az online térben is folytatódik személyes üzenetek formájában, vagy a közösségi médiában. A bántalmazási esetek kimagasló többségében az osztálytársak az elkövetők, de előfordul, hogy az iskolai közösség más tagjai, esetenként a tanárok is részt vesznek a bántalmazásban (21%).
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!