Quantcast

DeuxMoi

Íme, az internet legnagyobb pletykafészke

© GETTY IMAGES / DESIGN BY MIA FEITEL

Hogyan vált egy felhasználók által működtetett, a tények ellenőrzését teljes mértékben nélkülöző Instagram-profil kötelező karanténolvasmánnyá? Mutatjuk a DeuxMoi rövid, de annál izgalmasabb történetét.

Sosem felejtem el a pillanatot, amikor hallottam, hogy Leonardo DiCaprio állítólag előszeretettel visel fejhallgatót szex közben. Júniusban történt egy borbár kerthelyiségében, a karantén után akkor találkoztam először egy barátnőmmel, és ahelyett, hogy egymás életével kerültünk volna képbe, mélyenszántó beszélgetést folytattunk Leo hálószobatitkairól. A barátnőm a DeuxMoi-n olvasta a híresztelést, egy Instagram-oldalon, amely a követőitől gyűjti össze, majd kitálalja a legújabb celebpletykákat. Üres tekintettel bámultam rá. „Várj – jegyezte meg sokkoltan, – te nem ismered a DeuxMoi-t?”

Véletlen egybeesések - vagy mégsem? 

Ami a Comments By Celebs volt 2019-ben, az 2020-ban a DeuxMoi lett – az év legaddiktívabb közösségi média jelensége. Egyszer az oldalon azt találgatták, hogy vajon Carl Lentz, Justin Bieber lelkésze miért hagyta el a Hillsong egyházat – néhányan hűtlenségre gyanakodtak –, és az elsők között mutatták meg a celebegyház Lentz távozását megerősítő levelét is. (A DeuxMoi követőinek igaza volt, Lentz később megerősítette: egy affér állt a távozása hátterében.) Az oldal ősszel a politikába is belefolyt, az amerikai elnökválasztást követő szerdán posztolta, hogy Joe Biden már nyert Nevadában, csak a külügyminiszter nem jelentette be, mert republikánus. Ez nem bizonyított, és valószínűleg nem is igaz, de azért ne feledjük, az üzenet így végződött: „KEZDJÉTEK EL BEHŰTENI A PEZSGŐKET, SRÁCOK!!!” (És Biden valóban megnyerte a választást Nevadában.)

Mostanra a „DeuxMoi oldalán láttam” általános szófordulattá vált a hétköznapi beszédben, és a közel 950 ezer követőnek már saját DeuxMoi-szlengje is van: a „Chris Noth-féle kiakadás-veszély” például arra utal, ha egy hírességről az engedélye nélkül készítenek fotót (utalva azokra a lesifotókra, amelyek a Szex és New York sztárjáról készültek, úgy tűnik, Noth nem szereti, ha titokban lekapják). Vagy a „VPD” is gyakran feltűnik, ami a Very Pretty Dick, azaz Nagyon Szép Pénisz rövidítése (és általában azok használják, akik állításuk szerint közeli kapcsolatba kerültek egy sztárral).

Néhány hírességnek saját beceneve is van: DiCaprio például „Fejhallgatós Dinócsont”, mert a korábban említett fejhallgatós szex pletykája mellett úgy tűnik, dinoszaurusz-csontokat is gyűjt. Anne Hathaway lett „Sokat Sír”, mert az olvasók szerint gyakran pityereg az utcán. Az „STT” azt jelenti: „Save The Turtles”, vagyis „Mentsük Meg a Teknősöket”, és az ökoharcos Adrien Grenierre utal. (Megjegyzem, a DeuxMoi követői szerint neki VPD-je is van.)

Senki sem ellenőrzi a forrást

Az oldal úgy működik, hogy a tippadók, általában a hollywoodi hírességek asszisztensei, barátok barátai, publicisták, dadák, légiutaskísérők, sofőrök és néha talán maguk a hírességek is, e-mailben vagy privát üzenetben belsős infóval látják el a DeuxMoit. Személyazonosságuk (és a titoktartási megállapodásuk) védelme érdekében üzeneteiket „anonimitást kérek” szöveggel kezdik, és csak aztán dobják be, amit tudnak. Az idő előrehaladtával a tippek egyre pontosabbak, előrelátóbbak lettek, és a bulvársajtó is rájuk harapott. Például, a DeuxMoi már két héttel a megjelenése előtt tudott Beyoncé brit Vogue címlapjáról, és Emily Ratajkowski várandósságát is hetekkel azelőtt megsejtette, hogy azt bejelentették volna.

Fontos leszögezni: semmi sem ellenőrzött vagy hivatalos, amit a DeuxMoi posztol, ami a QAnon és az álhírek korában problémás lehet. Mások viszont szórakoztatónak találják, számukra ez jelenti a gyógyírt a karantén okozta stresszre. „Egyáltalán nem érdekel, ha nem igaz” – mondja egy barátom, aki a divatiparban dolgozik. „Így is nagyon szórakoztató.”

A DeuxMoi azoknak a bulvár újságíróknak a 2020-as megtestesítője, akik hűséges olvasóközönséget teremtettek maguknak. De elődeitől eltérően a készítője anonim marad – csupán annyi bizonyos, hogy nő. Telefonbeszélgetésünk alapján keleti parti akcentusa van, valószínűleg New York-i. Egy Hollywoodtól független helyen, teljes munkaidőben dolgozik, ezért posztol gyakran éjszaka. De sok különböző okból, melyek közül csak néhány legális, soha nem fogja felfedni a kilétét. „Szeretném a magánéletemet titokban tartani. Hogy őszinte legyek, nem vagyok érdekes. Ami a profilon folyik, az izgalmas, de én nem. Én csak szerkesztem.”

Hobbija, hogy más emberek hírességekkel való találkozásairól posztoljon. 2013-ban kezdte. A tinédzserek celebéletek iránti érdeklődésén felbuzdulva egy barátjával megvették a DeuxMoi.com URL-t, hogy életmód és divatblogot indítsanak, ahova stílusikonokkal készítettek interjúkat, és divat-kisokosokat írtak. A név maga kitalált, az alapítók egy belsős viccéből ered. Hogy hirdessék a blogot, egy Instagram-profilt is létrehoztak ugyanezen a néven. Néhány évvel később – ahogy a legtöbb indítsunk blogot-terv – ez is dugába dőlt, mert nem tudták fenntartani munka mellett, ám ha a blog meg is szűnt, a DeuxMoi mögött álló hölgy egyedül folytatta tovább az Insta-oldalt.

"Az emberek otthon voltak és unatkoztak"

2020. március 18-án az Egyesült Államokat lezárták a Covid-19 terjedésének megakadályozása érdekében, és a DeuxMoi azt kérte követőitől, küldjenek neki celebpletykákat. „Próbáltam kiszakadni a széteső valóságból, az emberek pedig otthon voltak, és unatkoztak” – mondja. Aznap éjjel posztolta első eredeti tippjét, melyet egy olvasó küldött neki Leonardo DiCaprióról. A poszt hirtelen nagyon népszerű lett, és ezután egyre többen keresték meg híresztelésekkel. „Az egész nagyon organikusan jött. Az emberek egyszerűen valami újra vágytak.” Ma az oldalnak majdnem 950 ezer követője van, és naponta több száz üzenetet kap.

Előfordult már, hogy az olvasók hívták fel a figyelmet néhány pontatlanságra – például egyszer valaki feltöltött egy képet, amin Hailey Bieber New Yorkban ebédel, de más követők rámutattak, hogy csak egy hasonmás volt. A DeuxMoi mégis több, mint kikapcsolódás, a szórakoztatóipar forrásként hivatkozik rá, akár tetszik neki, akár nem. Sőt, néhányan hivatkozás nélkül idézik, egyszer egy „rendkívül random és nagyon régi” sztori került fel az oldalra, mely szerint Olivia Munn és Chris Pine randiznak, majd a sztorit egy másik Instagram-oldal is megosztotta, anélkül, hogy jelezték volna, honnan származik. „Először is, semmi, ami az oldalamon megjelenik, nincs bizonyítékokkal alátámasztva. Másodszor, ha beszélni akarsz a forrással, vagy több információra van szükséged valamelyik poszttal kapcsolatban, engem kérdezz.” Ez nem a büszkeségéről szól, mondja, hanem a forrásairól. „Méltányoljuk azokat az embereket, akik elég bátrak voltak, hogy megkeressenek ezekkel a titkokkal” – teszi hozzá.

A DeuxMoi-n egyetlen híresség sem érinthetetlen, habár egyszer levett egy posztot, amely felfedte Sasha és Malia Obama (Barack Obama lányai) állítólagos hamis Insta-profiljait, mert ez már sértette a privát szférájukat. Egyébként a legkisebb mértékben sem foglalkoztatja, hogy igazak-e a tippek, amiket megoszt, és nem is érzi a felelősségét, hogy hiteles legyen. „Privát oldal vagyok, nem hivatalos. Nem is értem, az emberek miért hiszik el, amit írok, állandóan ezen gondolkodom. Egyáltalán nem ismernek engem, mégis küldözgetik a titkaikat, és megszegik a titoktartási megállapodásaikat. De én is nagyon komolyan veszem. Sosem fedek fel egyetlen forrást sem, és sosem szegem meg a szavam, ha megkérnek, hogy valamit ne posztoljak. Talán ezt érzik meg az emberek.”

Furcsa szociális kísérlet

A DeuxMoi azért is szeretne anonim maradni, mert nem akar sztár lenni. „Az egész sosem rólam szólt. Nem tartom magam szakértőnek. Mindig próbálom emlékeztetni az embereket, hogy csak gondozom az eseményeket. Az oldal hasonlít egy furcsa szociális kísérlethez, ahol azt vizsgáljuk, hogy jön össze egy online közösség.” Például, amikor a celebek kávérendeléseiről posztol, baristák jelentkeznek. Amikor repülőgépekről van szó, légiutaskísérők mesélik el hírességekkel kapcsolatos történeteiket. Nemrég egy olvasó arról írt, hogy három évvel ezelőtt látta Justin Biebert egy étteremben. Néhány órával később egy másik olvasó, az elsőtől függetlenül, beküldött egy fotót ugyanarról az estéről.”

Az oldal szerkesztője hosszú távra tervez. Fizetős felületet akar létrehozni, ahol a feliratkozók exkluzív információhoz jutnának, és azon is gondolkodik, hogy létrehozzon egy márkát. „Az álmom az, hogy teljes állásban ezt csinálhassam, de nem vagyok olyan ember, aki csak úgy feladná a munkahelyét, hogy egy Instagram-oldalt működtessen. Amíg fizikálisan és mentálisan képes vagyok rá, szívesen szórakoztatom az embereket. Mert akármennyire is szeretik vagy utálják ezt magukban, imádják a jó pletykákat” – mondja. Azt viszont nem tudhatjuk, hogy vajon fizetni is hajlandóak lennének-e értük.

Forrás: ELLE