Nosztalgia, menekülés a jelen korból vagy szimplán egy hódító trend?
2006 májusa volt, egy könyvbemutatón voltam, amikor hirtelen egy kávé ráömlött a lábamra. Arra is emlékszem, hogy mi volt rajtam: egy lovas mintás Chloé szoknya, amit öt évvel ezelőtt vásároltam, amikor még nem foglalkoztam azzal, hogy mire költhetek és mire nem. Ez a szoknya hatalmas trend volt abban az időben - hosszú, átlátszó és feszes. Kiderült, hogy nem a könyvbemutató a legjobb helyszín, ha a divat iránti hódolásom akarom kifejezni, ezt a karmikus kávé büntetés is bizonyítja. A baleset okozója felajánlotta, hogy kifizeti a tisztítás számláját, de tudtam, hogy a szoknya már túl van a legjobb napjain. És most, 14 évvel később, újra látom magam előtt a gardróbomban.
Esélytelen, hogy valaha is megváljak egy ennyire ikonikus ruhadarabtól. Úgy tűnik, nem vagyok egyedül ezzel a mániámmal. Kávéval vagy kávé nélkül, a szoknya a kétezres évek egyik legirigyeltebb darabja, a kései kilencvenes évek emblematikus jelképe, egy neo-vintage nosztalgia, amely most nagyon trendi a fiatal popsztárok körében. Bella Hadid előszeretettel hordja a kétezres évek Dior és Cavalli kollekcióit, ahogyan számtalanszor fotózták már le '80-as évek Vivienne Westwood legendás fűzőiben is, miután a tervező bejelentette, hogy újra visszahozza őket a divatba. A Kardashian lányok és Cardi B szintén turbó sebességre kapcsoltak a vintage divat játékban, mindannyiukon láthattuk már a legritkább Jean-Paul Gaultier archív ruhadarabokat. Rihanna nemrég egy '95-ös tavaszi kollekcióban bemutatott Galliano kimonóban lépett ki az utcára. Szeptemberben Adwoa Aboah Gucci ruhában jelent meg, még abból a korszakból, amikor Tom Ford volt a kreatívigazgató.
Cameron Silver, a Decades nevű vintage birodalom alapítója szerint "természetes, hogy a történelmi vintage az új társadalmilag elfogadott öltözködés legfőbb formája, a neo-vintage ruhadarabok pedig a következő lépcsőfokok lesznek". Észrevette, hogy a középiskolások is "inkább Todd Oldham vagy Christian Lacroix ruhát viselnek a gimis bálokon, mint egy olyan estélyit, amit a plázában vettek, nehogy valaki ugyanabban jelenjen meg."
"Egyfajta érzelmi kötődésünk van ahhoz az évtizedhez, amiben születtünk." - mondja Marie Blanchet, a William Vintage igazgatója, ami Rihanna számára biztosította a Galliano ruhát. Ez tökéletesen megmagyarázza, hogy miért öltözködnek a kilencvenes években született hírességek a kor divatja szerint. (A nosztalgia a designereket is éppannyira érinti, gondoljunk a 2020-as tavaszi Tom Ford show-ra, ami kikacsintás a kilencvenes évek Gucci korszakra).
A kérdéses évtizedek általánosan egy rózsásabb időszakot jelentenek. Amennyire praktikátlan volt a Chloé szoknyámat megvásárolnom a pénztárcám szempontjából, mégis akkor szereztem meg, amikor a világ még nem állt lángokban és mielőtt a 2008-as válság felütötte volna a fejét. Amikor a sztárok ebból a korszakból vásárolnak, azokra az eseményekre is előszeretettel emlékeznek vissza, amely meghatározta és formálta az életüket. Nem dicsőítik a múltat, ahogyan az öregebb vintage darabokkal tesszük, inkább csak szándékosan ignorálják a jelen társadalmi problémáit. Amikor Aboah azt a Gucci ruhát hordta, az akkori divat szerinti stóla helyett, gyűrűkkel és karkötőkkel tette moderné. Ez az a mentalitás, amit én is elkezdtem gyakorolni a saját Chloé szoknyámmal, amikor idén tavasszal elővettem. Részben, mert sajnos nincsen Gucci stólám és mert egy bizonyos fényben még mindig látszódik a kávéfolt, a múlt egy kis darabkája, amire a mai napig jól emlékszem.
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!