Újító formátumot találták ki a britek a koronavírus miatt, de vajon tényleg ez lesz a jövő?
Korábban szokás volt azzal viccelődni, hogy valahol mindig divathét van a világon, hiszen az utóbbi évtizedben Sanghajtól kezdve Lagoson át São Paulóig nagyon sok helyen rendeznek ilyen seregszemlét. De a legfontosabb menetrend, amire az egész világ figyelt, nagyjából így nézett ki: januárban és júniusban férfi divathetek New Yorkban, Firenzében, Londonban, Milánóban és Párizsban, amit szintén Párizsban követnek az haute couture kollekciók. Februártól március elejéig, illetve szeptembertől október elejéig pedig a női kollekciók bemutatói jöttek sorban New Yorkban, Londonban, Milánóban és végszóként Párizsban.
A divatbemutatókon ugyan celebek és influenszerek szoktak ülni az első sorokban, de a közönség nagy részét a szakma, azon belül is a buyerek teszik ki. Ők azok, akik a bemutatón látottak alapján (pontosabban utána a tervezők bemutatótermeiben az úgynevezett „re-see” eseményeken testközelből is megnézhetik, megtapinthatják a darabokat) eldöntik és összeállítják, hogy a következő szezonban melyik tervezőtől miből és mennyit rendeljenek meg az általuk képviselt áruház vagy üzlet számára, melyek lehetnek egészen kis concept store-ok, de olyan áruházóriások is, mint a Selfridge’s vagy online a Net-A-Porter. A kollekciók sikere nagy részben múlik ezeken a rendeléseken.
Arról már néhány éve egyre élénkebb vita folyik, hogy a divathetek jelenlegi rendszere fenntarthatósági szempontból nagyon káros a bolygónak, másrészt pedig a kisebb tervezőknek iszonyatos anyagi terhet jelent, ami nem feltétlenül térül meg. Korábban is voltak már kísérletek arra, hogy a digitális térbe vigyék a bemutatókat, de egyelőre még senki sem tudta kitalálni, hogy az egyik legfontosabbat, a szabások és az anyagok közeli, alapos vizsgálatát, milyen módon lehetne helyettesíteni.
A koronavírus, ahogy sok más területen, a divatban is gyakorlatilag félbevágta az elhúzódó vitát és konkrét lépésekre kényszeríti az ipart. A fokozódó járványhelyzet miatt februárban és márciusban már jó pár tervező lemondta a showját több városban, a júniusi haute couture hét pedig elmarad. A Brit Divattanács (British Fashion Council) viszont arra jutott, hogy ha teljesen elmaradnának a londoni férfi és női divathetek, az végzetes lenne a brit tervezők és divatipar számára, ezért úgy döntöttek, digitálissá és gendersemlegessé teszik a rendezvényt. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? 2020. júniusától egy évig (ami két fő szezont jelent) biztosan csak az online térben fog zajlani a divathét és időben sem választják szét a női és férfi kollekciók bemutatását, hogy ezzel is nagyobb rugalmasságot biztosítsanak a tervezőknek.
„A járvány mindannyiunkat rákényszerít arra, hogy még élesebben reflektáljunk a társadalomra, amelyben élünk, és arra, hogy hogyan akarjuk élni az életünket és hogyan akarunk vállalkozásokat építeni, amikor ezen túlleszünk. A krízisen átlendülve reméljük, hogy a fenntarthatóság, a kreativitás, és az olyan termékek kerülnek a középpontba, melyeket értékelünk, tisztelünk, megbecsülünk. Azáltal, hogy létrehozzuk ezt a kulturális divathét-platformot, a digitális innovációkat úgy adaptáljuk, ahogy az az igényeinknek most leginkább megfelel, és reméljük, hogy erre a „globális kirakatra” a jövőben még tovább építkezhetünk - mondta el Caroline Rush, a Brit Divattanács igazgatója. - A divattervezők így egy szélesebb közönséggel oszthatják meg a történetüket, és azok, akiknek van, a kollekciójukat. Reméljük, hogy ez a helyzet rengeteg inspirációt szül, végül is erről ismert a brit divat.”
A júniusi londoni divathét tehát a történetmesélésre helyezi majd a hangsúlyt. A szervezők azt szeretnék, hogy a készülő multimédiás tartalmak még nagyobb együttműködésre sarkallják a tervezőket, kreatív szakembereket és művészeket, ezáltal pedig még szorosabbá váljon a divat, a kultúra és a technológia kapcsolata. Az új, digitális formátummal a divatrajongó nagyközönséget és a szakmát egyaránt igyekeznek majd megszólítani: lesznek interjúk, podcastok, tervezői naplók, webináriumok, és a tervezők bemutatótermei is digitálisak lesznek, ahol az átlagos vásárlók az aktuális szezonból válogathatnak, míg a buyerek a következő szezon rendeléseit adhatják le.
„Ez kétségtelenül egy érdekes időszak a márkák számára, amikor új üzleti modelleket tesztelhetnek, és át kell gondolniuk, hogyan tudnak igazán hatékonyan kapcsolatot teremteni a vásárlóikkal - mondta el a virtuálisra váltó divathétről Sara McAlpine, az angol Elle divatszerkesztője. - Természetesen ez nagy kihívás, de már van néhány tervező, aki igazán izgalmas módon használják a digitális teret, például az Alexander McQueen divatház közelről bemutatja, mennyi és milyen sokféle aprólékos kézimunka van a kollekcióik mögött, illetve időről-időre közzétesznek egy-egy különleges szabásmintát is.”
Az eseményeket és a programokat a www.londonfashionweek.co.uk oldalon lehet követni, június 12-től. Nagyon kíváncsiak vagyunk rá!
Kiss ImolaAz általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!