Egyre jobban érdekli őket a divat és a szépségápolás - de mit szólnak ehhez a nők?
VASÁRNAP DÉLELŐTT egy 3. kerületi párizsi piacon. A halárusnál sorban állva szép példányok akadnak az utcai divat megfigyelőjének képzeletbeli horgára: itt egy jól öltözött pár mintha csak a The Kooples magazin fotózására készülne, ott egy harmincas szakállas, tetovált férfi Ami bermuda + Vans cipő + Asos zokni + Ray-Ban szemüveg öltözékben. A szomszédos parkban két túlöltözött, utódaikkal harmonizáló ruhadarabokat viselő fiatal apuka cipeli bevásárlószatyrát, ami, akár csak viseletük, a Colette-ből származik. 2014-ben a férfiak vasárnapi ünneplőbe bújnak. És nem csak vasárnap. A férfiak megjelenése kulcsfontosságú kérdéssé vált. Több évtizedes mértékletesség (vagy elhanyagoltság?) után a férfiak valódi „fashiomista"-k (Fashion misterek) lettek, akik a leértékeléseket vadásszák, zártkörű kiárusításokra iratkoznak fel, fogyókúráznak, hogy beleférjenek szűk farmerjeikbe, szakálligazításra jelentkeznek be... És ugyanannyit, sőt a 25-34 éves korosztály esetében többet költenek a ruhatárukra, mint a nők.
A METROSZEXUÁLIS ÉS AZ ÜBERSZEXUÁLIS UTÁN mára megérkezett a spornoszexuális: a trendeket alakító ügynökségek már nem is tudják, milyen neologizmust használjanak annak a férfitípusnak a meghatározására, aki olyan ápolt, mintha a GQ magazin divatrovatából jött volna elő, aki épp olyan férfias, mint amennyire hiú a megjelenésére, ugyanakkor igyekszik kitűnni a tömegből. Akár túlzások árán is. „Az elegancia elsősorban a feltűnés kerülését jelenti." fejti ki Marc Beaugé, a „Monde" magazin stílusszakértője. „Sajnos ma nem igazán az elegancia, sokkal inkább a kirívó jelleg kerül előtérbe." Szembetűnőnek lenni vagy nem lenni, ez itt a kérdés. „Sok férfi túlzásba esik, minden bizonnyal azért, mert a lazaság fontosabbá vált a szépségnél" folytatja. „A lazasághoz pedig felfedezetlen területeket kell felmutatni. Olyan valószínűtlen kalapokat kell viselni, amelyekre nem lehet azt mondani, szépek, csak azt, hogy nem megszokottak. Öltönyzakót kell viselni rövidnadrággal, mert ilyen még nem volt a H&M-ben vagy a Zarában... Ha Pharrell Williamsnek hívnak, és mindez egy mű része, akkor van értelme. De ha egy pasi egyedüli műve a megjelenése, az egy kicsit komolytalan, sőt, nevetséges."
SOKAT ELÁRUL, hogy a férfiak már nem titkolják, hogy szeretnek vásárolni. Ha megkérdezzük őket, mit vásárolnának, ha kapnának 1 000 eurót, először természetesen okostelefonra és táblagépre gondolnak (56%), de rögtön ezután, 50%-uk ruhákat és 36%-uk cipőt szeretne. Sokkal több férfi vágyik tehát ruhára és cipőre, mint könyvre, koncertjegyre, sportprogramra, éttermi vacsorára... Ezt a mini forradalmat erősíti meg az Ipsos által készített április felmérés.
A FÉRFIAKAT (IS) ELÉRTE A DIVATMÁNIA
„Ha egybevesszük a ruházatot, a cipőket, az ékszereket, az órákat, a táskákat és a sportszereket, a férfiak szinte minden vágya a megjelenés köré összpontosul." összegzi az elemzést Pascal Monfort, divatkutató szociológus és marketing tanácsadó. „Az erősebbik nem képviselői már nem haszontalannak és féfiatlannak tartják a divatot, hanem lényegesnek." A francia férfiak 32%-a meg van győződve róla, hogy „eredeti és nagyon egyéni stílusa" van és 50%-uk hangsúlyt fektet arra, hogy „értesüljön a legújabb trendekről, és inspirálódjon".
A FÉRFIAK OLYANOK LETTEK, MINT A NŐK
„A nők emancipációjával és a válás bevezetésével egy férfi nem hagyhatja el magát mihelyt kapcsolatban él, továbbra is meg kell tartania vonzerejét." szögezi le Jean-Claude Bologne, az „Histoire de la coquetterie masculine" (A férfi hiúság története, Perrin Kiadó) című mű szerzője. El kell bűvölnie feleségét, és vonzerejére munkáltatójával, kollegáival és barátaival való kapcsolatai során is szükség van. „Ezt az árat kell fizetnünk az egyenlőségért cserébe." hangsúlyozza Elizabeth Azoulay, a szépség tanulmányozására specializálódott etnológus. „A férfiakat immár ugyanazon társadalmi kényszerítő erők mozgatják, mint a nőket: a fittség minél tovább tartó megőrzése, a vonzó megjelenés megtartása egy 50 évesen kezdődő új házasság esetére, versenyképesség megőrzése a munkapiacon..." Az instagramizált, facebookozott, twitteresedett én-marketing kötelezővé vált. „Folyamatosan pózolunk, önmagunkat rendezzük, és ebben a világban a külsőnek nagyon fontos szerepe van." hangsúlyozza Pascal Monfort. Egyre inkább megszokottá válik bejelentkezni egy szépségszalonba hátszőrtelenítésre, a mellkasi szőrzet szőkítésére vagy egy fejmasszázsra.
A cikk folytatását az ELLE aktuális, szeptemberi számában olvashatják!
Szerzők: Isabelle Duriez, Catherine Robin
Fotók: Imaxtree
Az általad megtekinteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot!